چگونه مشتری جذب کنیم؟ استراتژی جذب مشتری، مجموعه‌ای از گام‌ها یا اقداماتی است که توسط یک کسب و کار برای افزایش فروش، رشد نام تجاری یا نشان دادن ارزش محصول انجام می‌شود که به عنوان ارزش پیشنهادی شناخته می‌شود. یک استراتژی بازاریابی مناسب برای مشتری جذاب است و هدف آن این است که مشتری را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجارت یا محصولات آن وادار کند.

برای جلب نظر مشتری، یک کسب و کار باید بداند مشتری کیست و چگونه تصمیمات خرید می‌گیرد. با در نظر گرفتن اهداف خاص، شرکت‌ها می توانند یک استراتژی بازاریابی برای رسیدن به هدفگذاری فروش و مشتری وفادار طراحی کنند. توسعه یک استراتژی بازاریابی به طور کلی از یک طرح کلی برای رسیدن به هدف پیروی می‌کند.

15 نکته برای جذب مشتری بیشتر

یادگیری نحوه جذب مشتری برای موفقیت هر کسب و کار حتی کوچک، بسیار مهم است. در واقع، 57 درصد از بازاریابان می‌گویند که جذب مشتری، مهم‌ترین بخش از هزینه‌های بازاریابی آنهاست. برای اینکه مطمئن شوید در جایگاه‌های مناسب و پر بازدهی، سرمایه‌گذاری می‌کنید، به ۱۵ نکته‌ای که در این مقاله عنوان می‌کنیم، دقت کنید تا کلید طلایی جذب مشتری را به دست آورید.

1. مخاطب هدف خود را تعریف کنید

شناخت مشتری ایده آل به شما کمک می‌کند تا بفهمید آنها دقیقاً چه می‌خواهند و چگونه آنها را جذب کنید. عواملی مانند سن، موقعیت مکانی، درآمد و علایق را هنگام تعریف مخاطب هدف خود در نظر بگیرید. این اطلاعات به استراتژی‌های بازاریابی شما کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که بیشترین تأثیر را داشته باشید.

ارائه محصولات یا خدمات منحصر به فرد

2. ارائه محصولات یا خدمات منحصر به فرد

با ارائه چیزی متفاوت و خاص که مشتریان در هیچ جای دیگری نمی‌توانند آن را پیدا کنند، از رقبا متمایز شوید. چه تغییر جدیدی در یک محصول کلاسیک باشد، چه رویکردی جدید به یک سرویس مشترک، مشتریان را جذب می‌کند. اطمینان حاصل کنید که پیشنهادات منحصر به فرد خود را در مواد بازاریابی و فروش خود تبلیغ می‌کنید و درباره این وجه تمایز خود، اطلاع رسانی می‌کنید.

فرم درخواست مشاوره

3. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر به شما این امکان را می‌دهند که با یک سرمایه گذاری کوچک به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید. با ایجاد یک صفحه تجاری و ارسال به روزرسانی‌های منظم، از جمله تبلیغات و محصولات جدید، شروع کنید. با پاسخ دادن به نظرات و پیام‌ها با فالوورهای خود تعامل داشته باشید و از گزینه‌های تبلیغات پولی برای دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتری استفاده کنید.

4. یک هویت برند قوی ایجاد کنید

نام تجاری شما باید ارزش‌ها و ماموریت‌های اصلی شما را منعکس کند و به شما کمک کند با مشتریان، ارتباط عاطفی هم داشته باشید. یک پیام برند و هویت بصری ثابت، از جمله لوگو و طرح رنگ ایجاد کنید و از این هویت در تمام مواد بازاریابی خود استفاده نمایید. برند شما باید به راحتی قابل تشخیص و به یاد ماندنی باشد و به مشتریان کمک کند تا با کسب و کار هر چند کوچک شما ارتباط برقرار کنند.

5. ارائه خدمات عالی به مشتریان

رفتار خوب با مشتریان، آنها را ترغیب می‌کند که دوباره پیش شما برگردند و کسب و کار شما را به دیگران نیز توصیه کنند. کارمندان خود را برای ارائه خدمات دوستانه و مفید آموزش دهید و مطمئن شوید که آنها ابزارها و منابع مورد نیاز برای حل سریع و موثر مشکلات مشتری را دارند. به شکایات و بازخوردهای مشتریان به سرعت پاسخ دهید تا نشان دهید که برای مشتریان خود ارزش قائل هستید و از آنها قدردانی می‌کنید.

6. یک وبسایت بسازید

وبسایت شما باید سریع، شکیل، حرفه‌ای و کاربر پسند باشد و تمام اطلاعاتی را که مشتریان برای انجام تجارت با شما نیاز دارند، ارائه دهد. اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات، اطلاعات تماس و ساعات کاری خود را درج کنید. اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است و شامل فراخوان‌های واضح برای تشویق بازدیدکنندگان به انجام اقداماتی مانند خرید یا ثبت نام در لیست فروش شما باشد.

7. با سایر مشاغل شریک شوید

همکاری با کسب و کارهای مکمل می‌تواند به شما کمک کند تا به مشتریان جدید برسید و برند خود را رشد دهید. شراکت با یک فروشگاه یا سازمان محلی یا همکاری با شرکت دیگری برای ارائه یک تبلیغ مشترک را حتماً در نظر بگیرید. سعی کنید شریکی را انتخاب کنید که ارزش‌ها و مخاطبان هدفش با شما همسو باشد و اهداف و مزایای شراکت را روشن کنید.

8. از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

کمپین‌های ایمیلی، روشی موثر برای اطلاع رسانی و تعامل مشتریان با کسب و کار شما هستند. با ارائه مشوق‌هایی مانند تبلیغات و تخفیف‌های انحصاری، فهرستی از مشترکین ایجاد کنید. کمپین‌های ایمیلی منظم و هدفمند را برای مشترکین خود ارسال کنید و مطمئن شوید که لیست خود را تقسیم بندی کرده‌اید تا بتوانید پیام‌های متناسب با گروه‌های مختلف مشتریان را ارسال کنید. اگر می‌خواهید کسی گام به گام شما را از طریق اصول بازاریابی ایمیلی راهنمایی کند، مستمر و پایاپای برای مشترکین خود پیام ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی

9. میزبانی رویدادها و تبلیغات

با رویدادها و تبلیغات ویژه، مانند فروش، مسابقه و… مشتریان بالقوه را جذب کنید. رویدادهایی را برنامه ریزی کنید که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد و ارزش ارائه دهد، مانند کارگاه‌ها یا مسابقات. از رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و سایر کانال‌ها برای تبلیغ رویدادهای خود و دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر استفاده کنید.

10. درخواست ارجاع دهید

به این فکر کنید که شما می‌خواهید مشتریان را چطور جذب کنید؟ شما می‌توانید مشوق‌هایی مانند تخفیف یا پاداش را برای ارجاع موفق ارائه دهید. به یاد داشته باشید که هنگام انتشار اخبار کسب و کارتان، دریافت جوایز را برای مشتریان آسان کنید. همچنین اگر می‌خواهید موفقیت برنامه ارجاع خود را پیگیری کنید، در صورت لزوم تغییراتی را برای افزایش اثربخشی آن اعمال نمایید.

11. از SEO استفاده کنید

وبسایت خود را بهینه کنید تا در بالای نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود و پیدا کردن شما برای مشتریان بالقوه آسان‌تر شود. از کلمات کلیدی، توضیحات متا و سایر تکنیک‌ها برای بهبود رتبه بندی جستجوی خود و به روز ماندن در مورد آخرین بهترین شیوه‌های SEO استفاده کنید.

12. از سئوی محلی استفاده کنید

از کلمات کلیدی و استراتژی‌های دیگر برای رتبه بندی بالا در نتایج جستجو برای منطقه محلی خود استفاده کنید. نمایه کسب و کار Google خود را مشخص کنید. آدرس کسب و کار خود و اطلاعات موقعیت مکانی اضافی را در وبسایت و اقلام بازاریابی خود وارد کنید و کسب و کار خود را در فهرست راهنماها و نقشه‌های محلی فهرست کنید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات محلی شما در تمام نمایه‌ها و فهرست‌های آنلاین یکسان است.

13. از تبلیغات پولی استفاده کنید

استفاده از تبلیغات، پرداخت به ازای کلیک (PPC مخفف: Pay Per Click) برای دستیابی به مخاطبان زیاد و هدایت ترافیک به وبسایتتان را ممکن می‌کند. کلمات کلیدی و اطلاعات جمعیتی مرتبط با مخاطب هدف خود را انتخاب کنید و نتایج کمپین‌های خود را برای بهینه سازی استراتژی‌های خود دنبال کنید. اگر برای راه اندازی و مدیریت کمپین‌های PPC خود به کمک نیاز دارید، با یک متخصص بازاریابی یا آژانس تبلیغاتی همکاری کنید.

14. با اینفلوئنسرها همکاری کنید

با اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی شریک شوید تا به مخاطبان بزرگ‌تر دست پیدا کنید. اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که با مخاطبان هدف شما همسو باشد و مشوق‌هایی مانند تبلیغات انحصاری یا محصولات رایگان به آنها ارائه دهید. موفقیت مشارکت اینفلوئنسرهای خود را زیر نظر داشته باشید و برای دستیابی به مخاطبان وسیع‌تر با چند اینفلوئنسر کار کنید.

اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی

 

15. در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنید

ایجاد محتوای جذاب و آموزنده که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد و تخصص شما را در زمینه کاری شما نشان دهد نیز به جذب مشتری کمک می‌کند. مقالات وبلاگ، ویدیوها، کتاب‌های الکترونیکی و انواع دیگر محتوا را ارائه دهید که ارزشی افزوده را ارائه و به کاربران در حل مشکلات کمک می‌کند.

محتوای خود را در وبسایت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و از کلمات کلیدی و تکنیک‌های دیگر برای بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو استفاده کنید. با ایجاد و اشتراک گذاری مداوم محتوای با کیفیت بالا، کسب و کار خود را به عنوان یک مرجع در صنعت خود تثبیت کرده و مشتریان را جذب خواهید کرد.

مشتریان را جذب کنید و کسب و کار کوچک خود را رشد دهید

اجرای این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید در جذب بیشتر مشتری توفیقی دوچندان به دست آورید. بی شک در فضای امروز همه رقبای شما در حال تلاش برای رسیدن به لینک‌های نخست گوگل هستند. شما می‌توانید با کمی خلاقیت و تیم سازی و تعریف مسیری نو برای خود، برند خود را از بقیه متمایز کنید و به روش گاو بنفش مشتری‌ها را جذب کنید. انستیتو نوین کسب و کار NBTI در راستای خدمات مشاوره‌ای_اجرایی خود با بهره گیری از متخصصین بازاریابی و فروش خود در کنار شماست تا در زمینه‌های آموزشی، مشاوره‌ای و اجرایی این حوزه به شما کمک کند.

پرسش‌های پرتکرار در زمینه چگونه مشتری جذب کنیم

چه چیزی یک مشتری را خوشحال می‌کند؟

خوشحالی مشتری، سطح وفاداری و رضایتی است که مشتریان شما پس از تعامل با محصول یا تیم شما تجربه می‌کنند. این احساسی است که از مشتریانی ناشی می‌شود که نیازهایشان به طور منظم، در زمان مناسب و به روش درست با شما برآورده می‌شود.

استراتژی تبلیغات چیست؟

اصطلاح استراتژی تبلیغاتی به برنامه بلندمدت یک برند برای دستیابی به مخاطبان هدف اشاره دارد. یک استراتژی بازاریابی و تبلیغات، شامل محصولات و قیمت‌های ارائه شده و همچنین بازاریابی برند و ترویج محصولات می‌شود.

بهترین مشتری چیست؟

یک مشتری خوب، کیفیت و قیمت مناسب را زمانی که ارائه می‌شود، تشخیص می‌دهد. او در این شرایط، اغلب برمی‌گردد، زیرا می‌داند که شما به دادن بهترین معامله ممکن به او اهمیت می‌دهید. مسیر همواره برنده بودن در زمین بازی فروش، تنها و تنها به مشتری مداری ختم می‌شود.