کاهش منفی گرایی در محیط کار؛ نکات مهم برای کاهش سوگیری منفی در محل کار
بهعنوان یک مدیر منابع انسانی، مهم است که به منفی گرایی در محل کار توجه کنید. زیرا سوگیری منفی میتواند موفقیت سازمان شما را تهدید کند. منفینگری بر روحیه کارکنان تأثیر میگذارد. به جای اینکه انرژی سازمان صرف کار سازنده شود زمان و انرژی زیادی صرف منفیهای غیرضروری میشود. کارمندان شما ممکن است در بهعهدهگرفتن نقشها و مسئولیتهای جدید مردد شوند، یا خلاقیت و ظرفیت نوآوری آنها آسیب ببیند. اگر نتوانند به راههای جدیدی برای رسیدن به اهداف سازمانی فکر کنند، ممکن است رشد شرکت ضربه بخورد.
منفی بودن ضررهای سنگینی به سازمانها وارد میکند و روابط محل کار را بدتر میکند. پس چه کاری میتوانید انجام دهید؟ در این مطلب از NBTI به بررسی انواع موقعیتهای منفی در محل کار و چگونگی تغییر این موقعیتهای منفی توسط مدیران میپردازیم. ما همچنین به فواید تغییر منفی به مثبت و همچنین عواقب عدم انجام این کار خواهیم پرداخت. پس تا انتها با ما همراه باشید.
چگونه منفی گرایی در محل کار را کاهش دهیم؟ ارائه راهکارهای عملی
اولین قدم برای بهحداقلرساندن منفی بودن محل کار، شناسایی علت اصلی است. بهعنوانمثال، با کارمندان خود تماس بگیرید تا موراد زیر را بدانید:
- آیا آنها احساس میکنند که اعتمادبهنفس یا خودمختاری خود را ازدستدادهاند؟
- احساس درک شدن اشتباه یا شنیده نشدن در محل کار دارند؟
- آیا قادر به حل اختلافات با همکاران خود نیستند؟
- انگیزه کافی دارند؛ اما فاقد منابع یا پشتیبانی هستند؟
- به دلیل کار زیاد یا ضربالاجلهای سخت احساس خستگی میکنند؟
هنگامی که دلیل اصلی منفی بودن محل کار را در سازمان خود میدانید. میتوانید برای کاهش آن تلاش کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در شروع کار کمک میکند.
1-علت را شناسایی کنید؛ معرفی کلید شناسایی علت منفینگری
ما به دلایل رایج منفی بودن محیط کار پرداختیم. اما چگونه میدانید کدام یک بر سازمان شما تأثیر میگذارد؟ ممکن است دلایل موجهی برای رسیدگی وجود داشته باشد و سرزنش کارکنان برای رفتار منفی آنها کمکی نخواهد کرد. مشاهده، کلید شناسایی علت منفی بودن محل کار است. تعامل کارکنان را مشاهده کنید و درک آنها از سازمان را مورد توجه قرار دهید. سعی کنید بازخورد ثابتی از کارمندان خود دریافت کنید.
2- فرهنگِ کاری مثبت ایجاد کنید؛ جلوگیری از منفیها
ایجاد یک فرهنگ مثبت در محل کار خود برای جلوگیری از منفی گرایی مهم است. فرهنگِ کاری مثبت، استرس را کاهش و شادی و بهرهوری کارکنان شما را افزایش میدهد. ایدههایی که در ادامه توضیح میدهیم میتوانند به شما در ایجاد یک محیط کاری مثبت کمک کنند:
- کارِ سخت کارمندان خود را بشناسید
- به کارمندان با مشوقهای متنوع انگیزه بدهید
- با همه با احترام رفتار کنید
- فعالیتهای سرگرمکننده را به طور منظم سازماندهی کنید
- و ارتباط و همکاری را ارتقا دهید
وقتی محیط کار مثبت باشد؛ تعهد کارکنان شما نسبت به سازمان افزایش و گردش مالی کاهش مییابد.
این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود: چگونه مشتری جذب کنیم
3- ارتباط باز را تشویق کنید؛ راهکاری مؤثر برای رشد تجاری
به نظرات و ایدههای کارمندان خود توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که در محیط کار خود احساس راحتی میکنند. صدای آنها را در سازمان بشنوید. چند راه برای تشویق ارتباطات باز در یک سازمان عبارتاند از:
- استراتژی ارتباطی فعلی در سازمان خود را ارزیابی کنید
- به ارتباطات یک طرفه پایان دهید
- سیاست درهای باز را اجرا کنید
- کارکنان خود را تشویق کنید تا بازخورد ارائه کنند. این بازخورد را بشناسید و به آن پاداش دهید
توجه داشته باشید که زمانی که به کارمندان توجه میشود کارمندان احساس ارزشمندی بیشتری میکنند. همچنین دیدگاه خوشبینانهتری نسبت به شرکت و رشد در آنها ایجاد میشود.
4- به کارمندان خود اعتماد کنید؛ افزایش اعتماد
حس اعتماد را بین کارمندان خود ایجاد کنید. وقتی سازمان شما به کارمندان خود اعتماد ندارد، میتواند بسیار ضربهزننده باشد. در جدول زیر چند گام برای تقویت اعتماد بین مدیریت و کارکنان آورده شده است:
راهکارهایی برای تقویت اعتماد در محیط کار. |
کارکنان خود را در مورد تصمیمات مهم مطلع کنید. |
یکپارچگی و رفتار اخلاقی را در سازمان خود تشویق کنید. |
به علایق کارمندان خود توجه کنید. |
فرصتهای آموزشی را اجرا کنید. |
زمانی که کارمندان خود موفق شدند به آنها اعتبار بدهید. |
نداشتن اعتماد میتواند منجر به کاهش انگیزه شود. کارکنان ممکن است احساس کنند نمیتوانند یا تمایلی به استفاده کامل از پتانسیل خود ندارند.
5- با همه کارمندان یکسان رفتار کنید؛ ایجاد نگرش منفی نسبت به سازمان
ایجاد تفاوت بین کارمندان باعث از دست دادن انگیزه و ایجاد احساس نارضایتی در کارکنان شما میشود. در نتیجه، وفاداری کارکنان کاهش مییابد و نگرش منفی نسبت به سازمان ایجاد میشود. بهعنوان یک مدیر منابع انسانی، این وظیفه شماست که از طرفداری جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که سیاستهای کاری توسط همه کارکنان رعایت میشود. ایدههای زیر میتوانند به شما در جلوگیری از طرفداری کمک کنند.
به نحوه برقراری ارتباط با کارمندان خود بسیار توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که نحوه ارزیابی برای همه کارکنان یکسان است. از صرف زمان زیاد با یک کارمند خاص خودداری کنید. جلسات منظمی را با همه کارکنان برگزار کنید. فرایندی را اجرا کنید که به کارکنان اجازه میدهد سوگیری را گزارش کنند. دلایل مناسب برای هر تصمیمی که شامل کارمندان میشود ارائه دهید.
6- کار سخت را تشخیص دهید؛ حفظ روحیه کارکنان
وقتی تلاشهای کارمندان شما ناشناخته بماند، منفیبافی و حس بیهدفی ایجاد میشود. با بازخورد، پاداش یا مشوقهای مناسب، میتوانید روحیه کارکنان را بهبود ببخشید. با این کار، تیم شما در محل کار احساس ارزشمندی بیشتری خواهند کرد. این امر از منفی گرایی جلوگیری میکند. همچنین آنها را تشویق میکند تا برای رسیدن به اهداف سازمانی بیشتر تلاش کنند.
7- فرهنگ رشد ایجاد کنید؛ ایجاد رشد شغلی
هنگامی که کارکنان احساس میکنند که رشد شغلی آنها راکد شده است. انگیزهشان برای کار کاهش مییابد. با ارائه برنامههای آموزشی، فرهنگ رشد را در سازمان خود ایجاد کنید. چند نکته وجود دارد که میتواند به شما در طراحی یک برنامه آموزشی مناسب برای کارکنان کمک کند.
- قبل از اجرای یک برنامه آموزشی از کارمندان خود بخواهید پیشنهاداتی را ارائه دهند.
- اطمینان حاصل کنید که فرصتهای آموزشی با اهداف شرکت شما سازگار است.
- از روشهای آموزشی مرتبط با صنعت خود استفاده کنید.
- اجازه دهید کارشناسان شرکت شما، جلسات آموزشی را مدیریت کنند.
- اثربخشی برنامهها را با بازخورد ارزیابی کنید.
آموزش رهبری، مهارتهای نرم، توسعه مهارتهای مدیریتی و فنی تنها برخی از برنامههای آموزشی متعددی است که میتوان در سازمان اجرا کرد. زمانی که کارمندان از پیشرفت شغلی خود راضی باشند، به احتمال زیاد ذهنیت مثبتی را در خود ایجاد میکنند.
8- شفاف باشید؛ ایجاد محیط کاری شفاف
عدم شفافیت باعث میشود که کارکنان شما اعتماد خود را به سازمان از دست بدهند. اطلاعاتی را در مورد سازمان خود و هر گونه بهروزرسانی در داخل به کارکنان ارائه دهید.
نحوه ایجاد یک محیط کاری شفاف. |
در مورد مسئولیتهای شغلی کارکنان شفاف باشید. |
به کارمندان خود در مورد سود و زیان سازمان خود اطلاع دهید. |
در سازمان خود احساس فراگیری ایجاد کنید. |
عادت ارتباط مداوم در سازمان خود را ایجاد کنید. |
شفافیت در محیط کار نه تنها به کارکنان کمک میکند تا احساس ارزشمندی کنند. بلکه به آنها فرصت میدهد تا در صورت بروز مشکل، راهحلهایی ارائه دهند.
سوگیری منفی و انعطافپذیری؛ چگونه موقعیتهای منفی میتوانند بر انعطافپذیری تأثیر بگذارند؟
تابآوری، میزان سازگاری شما در موقعیتهای دشوار است. تاب آوری مهارتی است که میتوانید از طریق جستجوی راهحلهای چالشها به جای تمرکز بر موارد منفی، ایجاد کنید. همچنین با تعیین اهداف SMART، ایجاد روابط قوی با کسانی که از شما حمایت میکنند و بهبود خودآگاهی انعطافپذیرتر شوید.
داشتن مهارت انعطافپذیری در محل کار بسیار عالی است. زیرا به کارکنان کمک کند تا انگیزهای برای تعقیب اهداف خود پیدا کنند. از تحتفشار قرار گرفتن آنها نیز جلوگیری میکند. بهعنوانمثال زمانی که عضوی، تیم را ترک میکند؛ شما باید به طور موقت حجم کاری آنها را به عهده بگیرید. فردی که انعطافپذیری پایینی دارد، روی ناراحتی و مقصر بودن آن تمرکز میکند. فردی که انعطافپذیری بالایی دارد، روز کاری خود را با وظایف اضافی تطبیق میدهد. حتی از فرصتی برای کار بر روی چیزی متفاوت خوشحال میشود.
چگونه رهبران میتوانند تبدیل نکات منفی به نکات مثبت را به بخشی از فرهنگ محل کار تبدیل کنند؟
برای آشنایی با فرهنگی که بر شرکت شما حاکم است میتوانید نظرسنجیهای تعامل را اجرا کنید. اگر این بخشی از فرهنگ شرکت نیست، برای اجرای آن هیچوقت دیر نیست. خود تغییر معمولاً منفی تلقی میشود، اما قالببندی آن بهعنوان «پیشرفت» روشی جایگزین ارائه میدهد. سه عامل کلیدی برای داشتن یک فرهنگ سالم در مورد موقعیتهای منفی وجود دارد.
- وضوح: هدف و فرهنگ شرکت را روشن کنید تا همه سهم خود را درک کنند. برای کارمندان مشخص کنید که اشتباهکردن و درسگرفتن از آنها بیخطر است.
- اتحاد: فرهنگ با هم بودن را تقویت کنید. نشان دهید که شرکت مکانی است که همه میتوانند در آن مشارکت کنند.
- چابکی: کارمندان میتوانند انعطافپذیر باشند و خود را با شرایط مختلف وفق دهند.
باید مطمئن شوید کارکنان شما میدانند که اجازه شکست دارند. از نزدیک شدن به مدیر یا رهبر تیم خود برای بحث در مورد موقعیتهای منفی و همچنین موقعیتهای مثبت احساس راحتی میکنند. میتوانید تأکید کنید که اشتباهات اشکالی ندارد. زیرا میتوانید از آنها درس بگیرید و ادامه دهید. همچنین میتوانید راهنماییهایی در مورد اینکه اگر کارمندی با یک موقعیت منفی مواجه شد. چه کاری باید انجام دهد، ارائه دهید.
کاهش منفینگری در محیط کار با کمک متخصصان NBTI
شرکتها تمایل به تغییر و رشد سریع دارند. همانگونه که در این مطلب نیز اشاره شد بررسی منفی گرایی میتواند به شناسایی سریعتر فرصتها و ریسکها کمک کند. همچنین میتواند باعث رشد بهتر شود و به کارکنان فرصت بیشتری برای تمرین سازگاری خود بدهد.
این مطلب را نیز بخوانید: کوچینگ کسب و کار چیست
ممکن است مدیریت ارشد پاسخی برای حل هر مشکلی نداشته باشد. ممکن است در عوض یک کارمند فارغالتحصیل یا یک کارآموز بینش درستی داشته باشد. تشویق فرهنگی که در آن کارکنان احساس راحتی میکنند. ایدههای خود را به اشتراک بگذارند و بتوانند به طور سازنده ارتباط برقرار کنند. به کسبوکار شما اجازه میدهد تا مشکلات را به طور مؤثرتر حل کنید. اگر در این زمینه مشکل دارید از NBTI کمک بگیرید.
انستیتو NBTI به شما کمک میکند تا با مدیریت موقعیتهای منفی بتوانید محیط کار خود را به سمت پیشرفت هدایت کنید. همچنین این انستیتو باعث میشود تا کسبوکار خود را از تورم و خطرات مختلف بازار در ایران مصون نگه دارید. برای مشاوره در زمینههای مختلف تجاری در تایم اداری ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید.
سؤالات متداول در رابطه با تاثیر منفی گرایی
منفینگری چگونه بر محیط کار تأثیر میگذارد؟
منفینگری منجر به اختلال در عملکرد شناختی و سطوح بالاتر استرس میشود. منفینگری باعث کاهش خلاقیت، قدرت یا سطح انرژی، حل مسئله و مهارتهای ارتباطی میشود که به روشهای مختلفی به پیشرفت شرکتها ضربه وارد میکند.
منفی بودن محل کار چیست؟
منفی بودن محل کار زمانی است که فضای کاری شرکت شما دلسردکننده، سمی و مضر است. منفی بودن در محل کار میتواند به دلیل تأثیر آن بر روحیه، بهرهوری و حفظ کارمندان، آسیب بزرگی برای شرکت شما باشد.
نشانههای فرهنگ منفی در محل کار چیست؟
کاهش بهرهوری، انتقاد بی فایده، شکایت و ناله مکرر، مشارکت کم کارکنان، شایعات منفی در محل کار، کارمندان بیحوصله و فاقد انگیزه از نشانههای فرهنگ منفی در محیط کار است.
مشاوره مدیریت پروژه و رشد و توسعه کسب و کار - NBTI
30 بهمن 1402[…] این مقاله را حتما بخوانید: تاثیر منفی گرایی بر موفقیت کاری […]