کمپین فروش چیست؟ تعریف و نحوه ایجاد یک کمپین : شرکت‌ها و مشاغل مختلف، اغلب از کمپین‌های فروش برای کمک به افزایش سریع درآمد خود و جذب مصرف کنندگان جدید استفاده می‌کنند. یک کمپین فروش می‌تواند به ایجاد تقاضا و علاقه برای محصولات یا خدمات کمک کند. هنگام ایجاد یک کمپین فروش، می‌توانید از درک عمیق‌تری از فرآیند توسعه یک کمپین از طریق تعیین هدف و استراتژی‌های فروش چشمگیر بهره مند شوید. در این مقاله از انستیتو نوین کسب و کار NBTI به این موضوع می‌پردازیم که کمپین فروش چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد.

کمپین فروش چیست؟

کمپین فروش، تاکتیکی است که توسط کسب‌ و کارها و سازمان‌ها برای افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات خاص در یک دوره کوتاه استفاده می‌شود. بخش‌های فروش و کارکنان اغلب از استراتژی‌های فروش مهم برای تشویق مصرف کنندگان به خرید اقلام استفاده می‌کنند و به شرکت کمک می‌کنند تا درآمد کلی خود را افزایش دهد. اغلب، کمپین‌های فروش بر روی اهداف کوتاه مدت و اهدافی متمرکز می‌شوند که می‌توانند به سرعت به آن‌ها دست یابند که به نفع شرکت در بلندمدت است.

چه زمانی از کمپین فروش استفاده کنیم؟

شرکت‌ها و مشاغل به دلایل مختلف از کمپین‌های فروش استفاده می‌کنند. با این حال، همواره سعی کنید قبل از تصمیم گیری برای پیگیری یک کمپین فروش، با بخش‌های مختلف شرکت صحبت کنید تا هر گونه ارتباط بین اوج فروش و زمان‌های خاصی از سال و ماه را تعیین کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا موثرترین زمان برای کمپین را درک کنید و بدانید چگونه می‌توانید درآمد را در فصل‌های پربازدید افزایش دهید یا فروش کلی را در فصل‌های کم فروش، افزایش دهید. برخی از دلایل شروع یک کمپین فروش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبلیغ یک محصول جدید
  • افزایش درآمد
  • تبلیغ یک رویداد یا راه اندازی آینده
  • افزایش ارتباط با مشتری
  • توسعه آگاهی از برند
  • دریافت بازخورد مشتری
  • کاهش مازاد موجودی

چگونه یک کمپین فروش ایجاد کنیم؟

در این بخش فهرستی از مراحلی قابل مشاهده است که می‌توانید برای کمک به ایجاد یک کمپین فروش از آن استفاده کنید:

مصرف کننده هدف را درک کنید

درک مصرف کننده هدف می‌تواند به شما در کاهش بودجه کلی پروژه کمک کند و در عین حال اثربخشی کمپین را افزایش دهد. وقتی سن، شغل و علایق مصرف‌کنندگان خود را به طور کلی می‌دانید، می‌توانید عناصر کمپین را تغییر دهید و آنها را با جمعیت شناسی بازار تنظیم کنید.

چگونه یک کمپین فروش ایجاد کنیم؟همچنین این موضوع می‌تواند به شما در درک مکان ارسال تبلیغات کمک کند. برای مثال، اگر محصولی را تبلیغ می‌کنید که می‌دانید برای مسافران مفید است، ایجاد تبلیغات رادیویی یا پادکست ممکن است مؤثرترین راه باشد. با این حال، فروش به نسل جوان ممکن است از طریق ایمیل یا تبلیغات دیجیتال سودمند باشد.

فرم درخواست مشاوره

هدفگذاری کنید

تعیین اهداف برای کمپین فروش می‌تواند بر نوع استراتژی فروش مورد استفاده شما تأثیر بگذارد و می‌توانید میزان موفقیت کمپین کلی را نیز اندازه گیری کند. هنگام ایجاد اهداف، از جزئیات خاص برای کمک به بررسی وضعیت کمپین و اطمینان از توانایی آن برای رسیدن به هدف، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما برای کمپین، ایجاد ۱۵۰۰۰ دلار درآمد اضافی در طول دو ماه است، اگر در طول سه هفته اول فقط ۵۰۰۰ دلار درآمد داشته‌اید، ممکن است تنظیمات لازم برای رسیدن به هدف در زمان خود انجام شود.

استراتژی را تعیین کنید

هنگام انتخاب استراتژی جهت استفاده در کمپین فروش خود، تعیین کنید که هر استراتژی چه نیازهایی را می‌تواند برآورده کند و چگونه می‌تواند به هدف کمپین شما کمک کند. برخی از آن استراتژی‌ها عبارتند از:

یکی بخری، یکی هم می‌بری

استراتژی‌های «یکی بخر، یکی بگیر» به مشتریان این امکان را می‌دهد که پس از خرید، یک محصول اضافی رایگان یا با تخفیف دریافت کنند. این استراتژی اغلب برای شرکت‌ها یا مشاغلی که سهام مازادی برای فروش دارند، بهترین کار را انجام می‌دهد. “یکی بخر، یکی بگیر” انگیزه‌هایی را برای مشتریان ایجاد می‌کند تا پول بیشتری خرج کنند و به شرکت اجازه می‌دهد تا محصولات مازاد را با سرعت بیشتری کاهش دهد.

نمونه‌های مجانی

نمونه‌های رایگان به مشتریان این امکان را می‌دهد که یک محصول یا خدمات را به صورت رایگان امتحان کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا قبل از تصمیم به خرید، مزایای آن را تجربه کنند. شرکت‌های نرم افزاری اغلب از این استراتژی استفاده می‌کنند، زیرا می‌توانند یک آزمایش رایگان از برنامه‌ها و محصولات خود را بدون از دست دادن موجودی یا سود ارائه دهند. این کار باعث ایجاد علاقه و تقاضا برای خدمات یا محصولات، و اغلب منجر به فروش اضافی می‌شود.

فروش فلش

فروش فلش اغلب برای مدت زمان بسیار محدودی تخفیف فوق العاده‌ای را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. شرکت‌ها ممکن است از این استراتژی برای تبلیغ برند و کسب‌ و کار خود با ایجاد سر و صدا و هیجانات زیاد در مورد پیشنهاد زمان محدود خود استفاده کنند.

تخفیف‌ها

تخفیف‌ها و کدهای کوپن، روشی عالی برای تشویق مشتریان به خرید محصولات یک شرکت و احتمالاً کاهش موجودی کالاهای مازاد بر موجودی آن است. یکی از راه‌های عالی برای استفاده از این استراتژی شامل ارسال کدهای کوپن برای افرادی است که کالاهایی را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده‌اند، اما هرگز آن را بررسی نکرده‌اند. ارسال یک کوپن برای خریداران می‌تواند به آنها کمک کند تا برای نهایی کردن خرید، انگیزه داشته باشند.

Tripwires

Tripwire محصولی با قیمت پایین است که یک کسب‌ و کار می‌فروشد تا مشتریان جدید را برای خرید احتمالاً اقلام با قیمت بالاتر ترغیب کند. شرکت‌ها همچنین ممکن است از این تاکتیک استفاده کنند تا مصرف کنندگان را در مورد محصولات خود هیجان زده کنند و آنها را تشویق به خرید بیشتر کنند.

Tripwiresبه عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک شبکه فروش در سراسر فروشگاه داشته باشد که بسیاری از کالاهای خود را با هزینه کم عرضه می‌کند. این کار ممکن است مشتریان را برای خرید مقادیر بیشتر ترغیب کند و درآمد شرکت را افزایش دهد.

یک برنامه اقدام ایجاد کنید

برای شرکت‌ها مهم است که یک برنامه عملیاتی ایجاد کنند، زیرا می‌تواند به ایجاد یک جدول زمانی برای کمپین فروش کمک کند و به همه افرادی که روی پروژه کار می‌کنند اجازه می‌دهد تا درک بهتری از چگونگی دستیابی به اهداف آن داشته باشند. همچنین می‌تواند به مقامات و مدیران کمپین کمک کند تا پیشرفت آن را دنبال کنند و بدانند که آیا برای اطمینان از موفقیت آن باید تنظیماتی انجام شود یا خیر. به عنوان مثال، اگر شرکتی برای جذب مشتریان و افزایش درآمد ۸۰۰۰ دلار اقدام به ایجاد فروش فلش کند، برنامه اقدام آن‌ها ممکن است به این صورت باشد:

  • لیستی از تمام اقلام موجود در فروش تهیه کنید.
  • یک جدول زمانی برای فروش ایجاد کنید.
  • محل آگهی فروش را تعیین کنید
  • کمپین را اجرا کنید.

این بخش، تفکیکی قابل دستیابی از پروژه را فراهم می‌کند که کارکنان می‌توانند به راحتی آن را دنبال کنند تا به موفقیت کمپین کمک کنند.

میزان موفقیت را بسنجید

پس از کمپین، می‌توانید موفقیت آن را بسنجید و زمینه‌های بهبود را مشخص کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که در آینده کمپین‌های مؤثرتری ایجاد کنید و با استراتژی‌های مختلف و موثری به آنها نزدیک شوید. به عنوان مثال، اگر شرکتی از استراتژی فروش «یکی بخر، یکی بگیر» استفاده کند، اما کمپین درآمد کافی نداشته باشد، ممکن است کاهش تخفیف کالای دوم یا افزایش استراتژی‌های بازاریابی خود را در طول کمپین بعدی در نظر بگیرد.

نکاتی برای ایجاد کمپین فروش

در این بخش، چند نکته اضافی برای کمک به ایجاد یک کمپین فروش موثر وجود دارد

یک پیشنهاد برای مدت محدود ارائه دهید

مهم نیست که از چه استراتژی فروشی استفاده می‌کنید، تنها ارائه تخفیف و فروش ویژه برای مدت زمان محدود مفید است. این امر باعث می‌شود که مصرف کنندگان احساس فوریت کنند و آنها را تشویق به خرید فوری و افزایش سریع‌تر درآمد می‌کند. همچنین افزایش موقت فروش را برای فصل‌های کندتر یا دوره‌های فروش ضعیف ارائه می‌دهد.

به تیم فروش پاداش دهید

ایجاد انگیزه برای تیم فروش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بهره وری خود و احتمالاً تعداد فروش را افزایش دهند. اغلب، شرکت‌ها از پاداش‌هایی مانند درصدی از مبلغ کل فروش، پاداش اضافه بر حقوق و دستمزد، مرخصی اضافی و هدایایی برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای فروش سریع‌تر و کارآمدتر محصولات استفاده می‌کنند. اطمینان از رضایت و فداکاری تیم فروش می‌تواند فرهنگ، شهرت و کارایی سازمان را بهبود بخشد.

ارجاعات

کانال‌های ارتباطی را درک کنید

برخی از کمپین‌های فروش می‌توانند از طریق استفاده از کانال‌های ارتباطی خاص در مقایسه با سایرین سود ببرند. به عنوان مثال، یک کمپین ایمیل، در مقایسه با یک کمپین رادیویی، ممکن است زمانی مفیدتر باشد که به سمت نسل‌های جوان‌تر یا مشاغلی برود که به تخصص کامپیوتری نیاز دارند. درک بهترین مکان‌ها برای بازاریابی کمپین فروش شما اغلب می‌تواند بر موفقیت آن تأثیر مثبت بگذارد.کانال‌های ارتباطی را درک کنید

پرسش‌های مهم درزمینه کمپین فروش

تفاوت بزرگ بین کمپین فروش و بازاریابی چیست؟

به زبان ساده، بازاریابی باعث ایجاد آگاهی و جذب افراد به سمت کسب و کار شما می‌شود، اما فروش این سرنخ‌ها را به مشتریان پولی تبدیل می‌کند.

اجزای یک کمپین فروش چیست؟

اجزای یک کمپین فروش، شامل مرحله برنامه ریزی، ارزیابی چگونگی، اندازه‌گیری نتایج کمپین، تعیین بازار هدف، نحوه ارائه کمپین، نحوه دستیابی به نتایج و در نهایت، ارزیابی میزان عملکرد کمپین است.