بازاریابی شبکه ای چیست؟ کاربرد بازاریابی شبکه ای؟ بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی به یک مدل تجاری اشاره دارد که شبکه‌ای از افراد را تشکیل می‌دهد که به طور مستقیم از کمیسیون فروش بسته به مقداری که می‌فروشند، درآمد کسب می‌کنند.

این یک رویکرد انعطاف‌پذیر است که به افراد اجازه می‌دهد به صورت آنلاین کار کنند. این روش  به عنوان یک استراتژی که فروشندگان را به یک شبکه بازاریابی اضافه می‌کند، تکامل یافته است. در این مقاله از مجله NBTI درباره بازاریابی شبکه‌ای، اطلاعات بیشتری در اختیارتان می‌گذاریم.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بیشتر استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌ای، طرح‌های هرمی‌ای هستند که سعی می‌کنند با فروش مواد آموزشی گران‌قیمت به استخدام‌کنندگان جدید، به جای واداشتن آنها به فروش محصول، درآمد کسب کنند. از این رو، افراد علاقه مند به این نوع بازاریابی باید از کلاهبرداری‌های بازاریابی شبکه‌ای آگاه باشند و قبل از ثبت نام در مورد آن تحقیق کنند.

استراتژی بازاریابی شبکه ای با افزودن افراد بیشتر به یک تجارت، بازاریابی یک محصول و ایجاد فروش کار می‌کند. افراد بسته به مقداری که می‌فروشند، پورسانت دریافت می‌کنند.

مراحل و شیوه بازاریابی شبکه ای

کسب و کارهای بازاریابی شبکه ای معمولاً با یک تیم فروش اصلی شروع می‌شود. این افراد در فروش تخصص دارند. در مرحله بعد، تیم گروه دیگری از فروشندگان مشتاق به محصول یا چشم انداز فروش را اضافه می‌کند.

طبقه دوم، ردیف سوم را جذب می‌کند و این ادامه می‌یابد. در نهایت، فروشندگان با توجه به تعداد اقلامی که می‌توانند بفروشند، پورسانت دریافت می‌کنند.

فرم درخواست مشاوره

اما چیزی که این استراتژی بازاریابی را جالب می‌کند، این است که فروشندگان سطح بالایی که سطح دیگری را استخدام می‌کنند، سهمی از کمیسیون دیگران را دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که محصولات مراقبت از پوست را می‌فروشد. تیم اصلی فروش متشکل از A، B، و C است. آنها D، E و F را استخدام می‌کنند که به ترتیب G، H و I را استخدام می کنند. A از فروش‌های انجام شده توسط او کمیسیون دریافت می‌کند.

او همچنین بخشی از پورسانت فروش‌های D، G، و دیگرانی که توسط نیروهای استخدام شده او استخدام شده‌اند، به دست می‌آورد.

بازاریابی شبکه ای در دوران کرونا

با قرنطینه‌های ناشی از همه گیری COVID-19، چنین استراتژی‌های بازاریابی افزایش یافته است. از آنجایی که مردم در خانه‌های خود محبوس شده بودند و به دنبال کسب درآمد بودند و اینترنت، کمک بزرگی بود، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رشد کرد.بازاریابی شبکه ای در دوران کرونا

استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی مانند پست‌ها و داستان‌ها/ وضعیت‌ها را برای تبلیغ محصولات خاص در مخاطبین فروشندگان تشویق می‌کند.

با این حال، این  موضوع منجر به افزایش تصاعدی کلاهبرداری‌های بازاریابی شبکه ای شد. با شناخت پتانسیل چنین بستری، بسیاری از کسب و کارها از افرادی که به دنبال شغل بودند، با وادار کردن آنها به پرداخت هزینه اولیه برای کلاس آموزشی، سوء استفاده کردند.

هدف آنها کسب درآمد از مردم به نام یک تجارت است. عمدتاً سه نوع بازاریابی چند سطحی وجود دارد که در این مرحله به معرفی آن می‌پردازیم.

انواع بازاریابی شبکه ای را بشناسید

انواع متداول بازاریابی شبکه ای شامل بازاریابی تک لایه، دو لایه و چند لایه است. از این میان، بازاریابی تک لایه معتبرتر در نظر گرفته می‌شود.

برخی از شرکت‌های بازاریابی شبکه ای قابل توجه عبارتند از Amway، Tupperware، Avon Products و غیره. کاربرد رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی جدید، بسیار قابل توجه است.

به طور مشابه، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک استراتژی است که در مفهوم اجتماع، برجستگی پیدا می‌کند. فروشندگان، محصول را برای اتصالات آنلاین خود بازاریابی می‌کنند.

بازاریابی تک لایه

این روش، معتبرترین نوع بازاریابی در نظر گرفته می‌شود که در آن افراد بر اساس کمیسیون مستقیم درآمد کسب می‌کنند. آنها اغلب ملزم به استخدام دسته دیگری از افراد نیستند.

استراتژی‌های بازاریابی وابسته مانند پرداخت به ازای کلیک (PPC)، پرداخت به ازای سرنخ (PPL)، پرداخت به ازای خرید (PPA) و غیره در این مورد دنبال می‌شوند.

بازاریابی دو لایه

فروشندگان در این رویکرد، کمیسیون فروش مستقیم را دریافت می‌کنند. با این حال، آنها همچنین کمیسیون‌های غیرمستقیم یا مشوق‌هایی را برای استخدام سایر سطوح دریافت می‌کنند. کسب پورسانت غیرمستقیم اغلب به دو طبقه از فروشندگان محدود می‌شود.

بازاریابی چند لایه

 این روش بیش از دو طبقه فروشنده دارد. آنها می‌توانند کمیسیون‌های مستقیم و غیرمستقیم را تا پنج و شش طبقه دریافت کنند. برخی از شرکت‌ها مشوق‌هایی را به فروشندگان سطح بالا ارائه می‌کنند تا زمانی که سطح استخدام آنها افزایش یابد.

از آنجایی که بازاریابی دو لایه و چند لایه، انگیزه‌هایی را برای جذب افراد فراهم می‌کند، ممکن است یک طرح هرمی یا کمتر واقعی در نظر گرفته شود.

فواید بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای که به خوبی تثبیت شده، افرادی را گرد هم می‌آورد که مشتاق فروش هستند. بنابراین به جای اینکه فقط یک فروشنده یا نماینده باشند، می‌توانند به عنوان یک شرکت وابسته عمل کنند. این یک منبع درآمد ثانویه برای بسیاری از افراد است و به آنها اجازه می‌دهد تا به طور انعطاف پذیر آنلاین کار کنند.فواید بازاریابی شبکه ای چیست؟

از منظر یک شرکت، به جای پرداخت حقوق ثابت یا دستمزد، فقط باید به کسانی که در فروش کمک می‌کنند،  دستمزد پرداخت کند. بنابراین، این یک سود برای کسب و کاری پویا قلمداد می‌شود.

آنها نیازی به پرداخت مزایای اضافی به کارکنان ندارند؛ زیرا فروشندگان، کارمندان واقعی کسب و کار نیستند. این موضوع باعث کاهش زمان و تلاش شرکت برای فرآیند استخدام می‌شود.

یکی دیگر از مزایای بازاریابی چند سطحی این است که محصولات با کیفیت مورد تقاضا را عرضه می‌کند؛ ارگانیک، طبیعی، گیاهی و پایدار. بیشتر چنین مشاغلی بر روی محصولات مبتنی بر زیست در لوازم آرایشی، مراقبت از پوست، مکمل‌های سلامت و غیره تمرکز می‌کنند.

سوالات متداول در زمینه بازیابی شبکه ای

۱. آیا بازاریابی شبکه ای یک طرح هرمی است؟

خیر. بازاریابی شبکه‌ای قرار نیست یک طرح هرمی باشد. با این حال، متأسفانه بسیاری از مردم به چنین فعالیت‌های کلاهبرداری روی می‌آورند. در نتیجه، ابتکارات بازاریابی چند سطحی بیشتری در حال تبدیل شدن به طرح‌های هرمی هستند.

2. چگونه در بازاریابی شبکه ای موفق شویم؟

با توجه به انتقادات و باورهای نادرست در مورد تقلب در استراتژی‌های بازاریابی چند سطحی، ابتدا مهم است که اعتبار را به کسب و کار اضافه کنید.

برای این منظور، استفاده از رویکردهای متفاوتی نسبت به طرح‌های هرمی توصیه می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند برنامه‌های بازاریابی وابسته را انجام دهند، که نسبت به ابتکارات بازاریابی چند سطحی معمولی، اصیل‌تر تلقی می‌شوند.

3. شرکت های بازاریابی شبکه ای چیست؟

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای یا چند سطحی عموماً از طریق لایه‌های استخدامی فروش ایجاد می‌شوند. یک ردیف از استخدام‌کنندگان، ردیف دوم را ایجاد می‌کند و این ادامه می‌یابد و در نتیجه فروش برای کسب‌وکار افزایش پیدا می‌کند.

افراد استخدام شده، یک کمیسیون مستقیم از فروش انجام شده توسط آنها و یک پورسانت دوم از فروش انجام شده توسط استخدام کنندگان خود را دریافت خواهند کرد.

4. آیا بازاریابی شبکه ای قانونی است؟

بله؛ بازاریابی چند سطحی یک استراتژی تجاری قانونی است. اما برخی افراد از این استراتژی برای به دست آوردن منافع غیرقانونی با استثمار منافع مردم، سوء استفاده می کنند.