در این مقاله سعی داریم، قدم به قدم از ماهیت و متدلوژی فرآیند NBTI رونمایی کنیم.شاید در نگاه اول، این پرسش برای شما هم ایجاد شده باشد که NBTI چیست و چه رویکرد و مزایایی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال که NBTI چیست و بررسی ماهیت، رویکرد، مفهوم و مزایای NBTI، ابتدا نیازمند بررسی و تحلیل مفاهیم حائز اهمیت ساختار و محتوا هستیم. اگر دقت کرده باشید، ساختار شرکت‌های موفق در سطوح بین‌المللی، در نهايت سادگی است و تعداد مقامات ارشد اين شرکت‌ها به طرز حيرت‌آوری اندک است. چرا که ساختارهای مستحکمی دارند که در عین سادگی، سال‌های سال جوابگوی تغییرات و تحولات و چه‌بسا تهدیدات متعدد جوامع جهانی است.حال این سوال پیش می‌آید که NBTI چه کاربردها و فرآیندهایی برای ساختارسازی یا اصلاح ساختارهای موجود در سازمان‌ها یا شرکت‌ها دارد؟

انستیتو NBTI؛ تعریف ساختار و محتوا

در کنار این چیدمان سیستماتیک، مبحث محتوا مطرح است که اگرچه قابل تدوین و تحلیل، اما در نهایت، ضمیمه‌ی ساختار می‌شود و نمی‌تواند جایگزین آن باشد. اصول و ساختار اساسی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، به مثابه‌ی اسکلت‌بندی ساختمان است. هر چه این چیدمان سیستماتیک، اصولی‌تر و مستحکم‌تر باشد، می‌تواند تغییرات و تحولات محتوایی را با توجه به میزان نیاز بپذیرد یا دفع کند. دیدگاه ساختارگرا، به اساس سازمان‌ها و شرکت‌ها، استناد بقاء می‌دهد. ما در انستیتو NBTI در کنار شماییم تا استراتژی چیدمان سیستماتیک و ساختارمدار سازمانی را بیاموزید و به کار گیرید.

فراهم‌سازی و ساده‌سازی زیرساخت‌های هر سازمان

فراهم‌سازی و ساده‌سازی زیرساخت‌های هر سازمان

گسترش و پیشرفت شرکت‌ها همراه با پيچيدگی‌های فراوانی همراه است و اغلب شرکت‌ها در واکنش به اين پيچيدگی‌ها، یا از ساختار فاصله گرفته و به سمت محتوا جهت‌گیری می‌کنند و یا از نظام‌های ساختاری پيچيده استفاده می‌کنند؛ که هر دو راهکار در نهایت به عکس یا دشواری مسیر هدف اولیه می‌رسد.

رویکرد NBTI بر مبنای اشتراک و انتقال داده‌ها

بنا بر توضیحات ارائه‌شده، شرایط کار و ساختار در شرکت‌های موفق بین‌المللی به گونه‌ای است که فرآیندها بیشتر ساختارگرا هستند و محتواها به آن اضافه یا از آن کسر می‌گردند. بنابراین ساده‌سازی و تخت کردن ساختار با هدف کاهش موانع و مرزهای بين و پيرامون واحدهای سازمانی، تحريک مشارکت‌های بين وظيفه‌ای و بين سازمانی از طريق ايجاد تيم‌های مديريتی و استانداردهای همکاری در سرتاسر سازمان، استفاده از تيم‌های کاری خودگردان، فراهم‌سازی زير‌ساخت‌های تسهيم اطلاعات در سرتاسر سازمان، شفافیت ساختار موجود بر مبنای اشتراک و انتقال دانش و عملکردهای بهينه در سرتاسر سازمان، منوط به چیدمان ساختاری‌ست که ماهیت و متدلوژی وجودی سازمان شما را تعریف می‌کند.

رویکرد NBTI؛ در ایجاد و اجرای مدل‌های تجاری

رویکرد اصلی انستیتو NBTI ايجاد مدل‌ها و ساختارهای تجاری برای سازمان‌ها و کسب و کارهاست که به آسانی بر اساس تغييرات مثبت و منفی محيطی، به لرزش نگراید. تغییراتی اعم از فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محيط، ارزش‌های مشتريان، نيازهای بازار، تغيير شرايط بازار که برای سازمان‌ها و شرکت‌ها حائز اهمیتی حیاتی‌‌ست. NBTI انستیتویی است که با نگاهی ساختارمند به صلاحیت‌پروری و شایسته‌سالاری، ساختار سازمان‌ها را بر مبنای دو بخش آموزش مشاوره، توسعه می‌دهد. این سازمان، با ترکیب سه علوم پایه و ساختارمند نوروبیزنس، تحول دیجیتال و کوچینگ سازمانی، خشت به خشت و آجر به آجر سازمان شما را با تخصصی‌ترین متدهای آموزشی و پرورشی، و بر مبنای ارزش‌ها و رسالت‌های منحصر به فرد سازمانتان تقویت می‌کند.

ارتقاء سطح مدیریتی، مدیریت راهبردی و رهبری مدیریت در NBTI

ارتقاء سطح مدیریتی، مدیریت راهبردی و رهبری مدیریت در NBTI

طی ساليان گذشته، فرض بر اين بود كه سازمان‌های بزرگ و موفق در راس خود، رهبرانی بزرگ و كاريزماتيک دارند، ولی تحقيقات انجام‌شده، اين فرض را تاييد ننمود.لازمه‌ی آرمانی شدن، لزوماً داشتن رهبری کبير و آرمانگرا نمی‌باشد. مدیران شرکت‌های با عملکرد برتر، از افرادی که اصطلاحاً به آن‌ها مدیران سطح پنجم گفته می‌شود، می‌باشند. اشتباه نکنید؛ مدیر سطح پنجم، صرفاً انسانی فروتن و متواضع نيست؛ بلکه فردی مدیر و با اراده‌ی کاری تزلزل‌ناپذير است که با سازمان خود رشد می‌کند و از توسعه و تحول خود و سازمانش نمی‌هراسد. ویژگی شاخص این نوع از مدیران، مدیریت و اراده‌ای ساختارمند است، برای حفظ تعادل و پایندگی سازمان که طی همین فرآیند تحول، به مدیران سطح یکم، ارتقا پیدا می‌کنند.

فرم درخواست مشاوره

NBTI و ایجاد و اجرای تحول در تفکر مدیریتی

NBTI فرآیندی‌ست که آسیب‌شناسی مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌ها را با سه ابزار تخصصی، پایش کرده و در راستای ایجاد، اجرا و ارتقاء تفکر تحول مدیریتی و سازمانی، اقدام به آموزش و پرورش سطوح مدیریتی و مدیران ایشان می‌کند. از آن‌جایی که سازمان‌های برتر، از طریق ارزش‌های آن مدیریت می‌شوند؛ NBTI با تکیه بر تخصص و مهارت‌های اساتید سه حوزه‌ی مذکور، خود را با حفظ ارزش‌های درون‌سازمانی، همسو کرده است.

مزایای NBTI؛ صلاحیت‌پروری مدیران و رهبران

آمارها و نتایج تحقیقات هفت سال اخیر بر آموزش مدیران در موسسات و سازمان‌های بزرگ و حتی بنام نشان می‌دهد؛ کلمه‌ی آموزش مدیر صرفاً به تربیت کارشناسانی با علوم مدیریت ۱۹۶۰ و ابزارهای مدیریتی بعضاً با مستندات دانشگاهی در دهه‌های قبل مرتبط می‌شود و حوزه‌ی تربیت مدیر در حد کلمه باقی مانده است.
در حالی که صلاحیت، مهم‌ترین و مغفول‌ترین بخش شاخص مدیریت‌پروری کشور ماست. صلاحیت به مجموع شایستگی‌ها، دانش‌ها، مهارت‌ها، توانایی‌ها، تجارت و رفتارهایی اطلاق می‌شود که به عملکرد فردی و سازمانی کمک می‌کند.
شایستگی‌های مدیریتی نیاز به اتفاق جدیدی در کشور ما دارند. NBTI اولین موسسه‌ی ایجاد و توسعه‌ی صلاحیت مدیریت است؛ که با سه تکنولوژی کوچینگ سازمانی، نوروبیزنس و تحوّل دیجیتال، پای در عرصه‌ی وزین و تحول‌آفرین ایجاد و ارتقاء صلاحیت مدیریت و منتورینگ سازمانی گذاشته است.

NBTI چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

NBTI در ساده‌ترین تعریف، انستیتویی‌ست که هدفش آموزش نیست! پرورش نیست! ایجاد و توسعه‌ی صلاحیت و شایستگی‌ست‌است! چرا که در کشور ما فرآیند‌های اجرایی و رهبری، اساساً به فرآیندی بیش از تغییر نیاز دارند و این مهم، جز با توانمندی در استفاده از ابزارهای تحول‌آفرین ممکن نخواهد بود. NBTI همان فرآیند تحول‌آفرین در شاخص‌های مدیریتی‌ست. تلفیق نوروساینس و کوچینگ، تاثیر عمیقی بر خودآگاهی انسان دارد که مسیری را برای شکل‌گیری عادات، افکار و عملکرد مثبت ایجاد می‌کند. چنین رویکردی می‌تواند مغز را به نحوی ساماندهی کند تا در جهت زدودن محدودیت از مسیر استعدادها و تقویت عملکرد مثبت، فعالیت نماید. نوروساینس و کوچینگ، عوامل درونی قابل تغییر در کسب و کارها هستند. تحول دیجیتال نیز به عنوان یک عامل بیرونی و ابزاری قدرتمند برای ایجاد تغییر مثبت در کسب و کار به شمار می‌رود. آگاهی از تحولات دیجیتال، به مدیران در انتخاب مسیر آینده بر پایه‌ی تکنولوژی‌های به‌روز، به عنوان یک عامل زیربنایی در کسب و کارها یاری می‌رساند. نتایج ایجاد و اجرای این فرآیند تحول با NBTI به شرح زیر می‌باشد:

  1. بهبود فرهنگ گفتگو در سازمان با ابزارهای NBTI
  2.  نوسازی ساختارهای جدید مدیریتی با نگاهی به تحولات جهانی
  3.  تقویت فرآیندهای فرایادگیری در سازمان
  4.  عارضه‌یابی سیستمی همزمان با ظرفیت‌سازی رشد در سازمان

متدلوژی NBTI؛ ابزارها و فرآیندها

متدلوژی NBTI؛ ابزارها و فرآیندها

موسسه‌ی ساختارمدار NBTI از تمامی پتانسیل‌ها، تخصص‌ها، ارتباطات و ارزش‌های افزوده‌ی خود استفاده کرده که گلدان و خانه‌‌ای امن باشد برای رویش و بالندگی جوانه‌های مدیریتی. متدلوژی این فرآیند سیستماتیک با توجه به ابزارهای قدرتمند سه‌گانه:

  1. Organizational Coaching
  2. Neuro Business
  3. Digital Transformation
    به شرح زیر است:

۱/ برگزاری جلسات کوچینگ فردی با صاحبان فرآیند
۲/ برگزاری جلسات کوچینگ تیمی
۳/ آموزش آنلاین و آفلاین جهت ارتقاء دانش کوچینگ، نوروبیزنس و تحوّل دیجیتال
۴/ جلسات ارزیابی با تاثیرگذاران سازمان
۵/ دسترسی به منابع آموزشی در سه زمینه‌ی DT/ NB/ OC
۶/ پیاده‌سازی چرخه‌های یادگیری و پایش و پالایش عوامل موثر این چرخه‌ها در سازمان

هدف و رسالت انستیتو NBTI

هدف و رسالت اصلی انستیتو NBTI ایجاد و ارتقاء صلاحیت مدیریت و منتورینگ سازمانی‌ست. چرا که متخصصان این تیم بر این باورند که برای هر سازمان، یک مسیر منتورینگ، مدیریت و موفقیت منحصر به فرد وجود دارد. لذا طی سلسله مراتب ذیل، مسیر خود را همچون گلدانی که خاک دارد و آب، برای شنیدن صدای روئیدن، باز می‌کند.

۱/ تاثیر بر ارتقاء عملکرد فردی و سازمانی
۲/ تیم‌سازی و تبدیل من به ما و گروه به تیم
۳/ تمرکز بر نقاط قوت جهت ارتقاء عملکرد
۴/ شفافیت در مسیر پیشرفت بر نقاط موفقیت
۵/ کشف مسیرهای جدید تحول
۶/ / تولید چرخه‌های خلاقیت
۷/ کشف توانمندی‌ها برای ارتقاء سطح عملکرد
۸/ پرواز بر فراز یادگیری(یادگیری فرآیند یادگیری)
۹/ شناسایی چرخه‌ی شایستگی در سازمان
۱۰/ ارتقاء منتورینگ سازمانی
۱۱/ کشف و توسعه‌ی مهارت عالی انعکاس دانش به جای انتقال دانش
۱۲/ غنی‌سازی سطح عالی شایستگی (شایستگی  ناخودآگاه)
۱۳/ دستیابی به مهارت مدیریت در لحظه

امیدواریم با خواندن این مقاله، ماهیت، متدلوژی، رویکردها و مزایای انستیتو NBTI برای خلق تحولی بزرگ در عرصه‌ی سطوح مدیریتی داخلی و بین‌المللی، برای شما روشن شده باشد.