ایده کسب و کار چیست؟ ایده کسب و کار چگونه تولید می‌شود؟ اولین و مهم‌ترین قدم در راه اندازی یک کسب و کار، توسعه یک ایده تجاری قابل دوام است. اما این ایده‌ها از کجا می‌آیند و چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مفهوم کسب‌وکارتان به اندازه کافی، محکم است تا یک شرکت موفق بسازید؟

در این مقاله برآنیم تا با تکیه بر تخصص و تجربه‌ی اجرایی تیم انستیتو نوین کسب و کار NBTI ، موضوع ایده کسب و کار را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

شناسایی ایده کسب و کار! اولین گام برای موفقیت کارآفرینی

گاهی شکل گرفتن یک ایده تجاری، دلیل راه اندازی یک شرکت است. همه چیز را در مورد شرکت هدایت می‌کند، از محصولات و خدمات ارائه شده تا نحوه‌ی بازاریابی این محصولات. این ایده نیازی به منحصر به فرد بودن ندارد، اما باید این پتانسیل را داشته باشد که بخشی از بازار هدف خود را به دست آورد.

به عبارت دیگر، باید چیزی متفاوت از شرکت‌هایی ارائه دهد که قبلاً در بازار کار می‌کردند، در غیر این صورت اعتبار آنها و شروع کار آنها را عملاً برای شما غیرممکن می‌کند که رقابت کنید.

از الهام ایده کسب و کار تا بررسی عملی

الهام بخشیدن به یک ایده تجاری می‌تواند از منابع مختلفی باشد. ایده ممکن است بر اساس علایق یا سرگرمی‌های شما یا تجربه‌ای از کاستی‌های زندگی خودتان تولید شود. ذهن خود را باز نگه دارید و همیشه به دنبال ایده‌های تجاری بالقوه باشید. به یاد داشته باشید، بهترین ایده‌ها اغلب از درک و همدلی با نیازها و خواسته‌های مشتریان ناشی می‌شوند.

وقتی مقداری الهام گرفتید، وقت آن است که طوفان فکری را شروع کنید. در این مرحله خود را محدود نکنید؛ حتی ایده‌هایی که عجیب و غریب یا غیرممکن به نظر می‌رسند، ممکن است هسته‌ای از چیزی قابل اجرا داشته باشند. هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید و سپس به دنبال الگوها یا مضامینی باشید که نشان دهنده‌ی یک مفهوم تجاری قابل دوام هستند.

فرم درخواست مشاوره

گام به گام با ایده های کسب و کار نو

پس از اینکه ایده‌های تجاری بالقوه را بررسی کردید، وقت آن است که آنها را تأیید کنید. این مرحله شامل انجام تحقیقات بازار برای تأیید تقاضا برای محصول یا خدمات شما و اینکه مردم چقدر مایل به پرداخت بهای آن هستند، می‌شود. بهتر است رقیب خود را نیز در نظر بگیرید.

اگر کسب‌وکارهای دیگر قبلاً یک محصول یا خدمات مشابه ارائه  داده‌اند، ببینید چگونه می‌توانید محصول یا خدمات خود را متمایز کنید. چه ارزش منحصر به فردی می‌توانید به مشتریان ارائه دهید؟ در نهایت، امکان پذیری ایده خود را در نظر بگیرید. آیا مهارت‌ها و منابع لازم برای تحقق ایده را دارید؟ اگر نه، آیا می‌توانید آنها را به دست آورید یا کسی را که نیاز است، بیاورید؟

از اصلاح تا آزمایش ایده کسب و کار

هنگامی که ایده خود را تأیید کردید، زمان آن است که آن را اصلاح کنید. این مرحله می‌تواند شامل اصلاح محصول یا خدمات، شناسایی مخاطبان هدف یا کشف نحوه بازاریابی و فروش آن باشد.از اصلاح تا آزمایش ایده کسب و کار

شما همچنین می‌خواهید در مورد مدل کسب و کار خود فکر کنید که چگونه درآمد ایجاد خواهید کرد؟ مرحله آخر در شناسایی یک ایده تجاری، آزمایش آن است. این می‌تواند شامل ایجاد حداقل محصول قابل دوام (MVP)، یک نسخه ساده شده از محصول شما و در اختیار گرفتن آن به دست مشتریان باشد.

بازخورد آنها می‌تواند به شما کمک کند تا محصول را اصلاح کنید و اطمینان حاصل کنید که مردم آن را می‌خواهند و به آن نیاز دارند.

مراحل عملی دست یافتن و جرای ایده کسب و کار جدید

هدف از این مقاله، کمک برای یافتن ایده کسب و کار با استفاده از چارچوب‌های تجاری و خلاقانه‌ی انستیتو نوین کسب و کار NBTI است که به شما در شناسایی مفاهیم جالب و ایجاد ایده‌های تجاری جدید کمک می‌کند. می‌توان گفت  سه مرحله برای شناسایی یک فرصت تجاری خوب وجود دارد. چهار مرحله عبارتند از:

  • یک نیاز بازار برآورده نشده پیدا کنید.
  • یک راه حل متمایز ایجاد کنید که نیازهای مشتریان را برآورده کند.
  • بازخورد بازار را دریافت کنید.

در مرکز همه‌ی فرصت‌های تجاری، مشتریان قرار دارند. برای اینکه مشتریان پول خود را برای یک محصول خرج کنند، باید ارزش بهتری نسبت به راه حل ‌ای موجود برای آنها فراهم کند. بنابراین، اولین گام در یافتن یک فرصت تجاری، شناسایی چیزی است که مشتریان می‌خواهند و برای آنها به راحتی در دسترس یا مقرون به صرفه نیست. انواع ایده‌های تجاری بالقوه عبارتند از:

  • شکاف در بازار
  • محصول، خدمات یا اختراع جدید
  • راه حل نوآورانه برای یک مشکل روزمره
  • یک علاقه یا سرگرمی که می‌توان از آن درآمد کسب کرد.
  • از مهارت‌هایی که در حرفه‌ی خود یاد گرفته‌اید، استفاده کنید.

 ویژگی های یک ایده کسب و کار مناسب

ایده‌های کسب و کار باید طیف وسیعی از معیارها را برآورده کنند تا قابل قبول باشند. بسیاری از کسب‌وکارها بلافاصله پس از راه‌اندازی شکست می‌خورند، زیرا این ایده – انگیزه – از نظر تجاری قابل دوام نیست و نمی‌تواند یک شرکت سودآور را حفظ کند.

بازار کافی است

باید تقاضای کافی برای محصول یا خدمات شما وجود داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌توانید سودی ایجاد کنید. اگر بازار در حال رشد است، سرمایه گذاران احتمال بیشتری برای مشارکت دارند و شانس بیشتری برای رشد کسب و کار شما در آینده وجود دارد. بازار شما نیز باید پایدار باشد. ویژگی های یک ایده کسب و کار مناسب

به روندها توجه نکنید، زیرا این روندها مرتباً کاهش می‌یابند و به طور بالقوه کسب و کار شما را بدون مشتری می‌گذارند. تحقیقات بازار برای بررسی اینکه آیا ایده تجاری شما قابل اجراست یا خیر ضروری است. بازار شما نباید خالی از بازیکن باشد، اما نباید اشباع شود. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای ما برای انجام تحقیقات بازار را بخوانید.

قادر به ایجاد سود

ایده کسب و کار باید از نظر تجاری قابل دوام باشد. اگر نتوانید ثابت کنید که ایده شما می‌تواند سود جدی ایجاد کند، بعید است که سرمایه گذاران از شما حمایت کنند. اینجاست که فرآیند تحقیقات، ضروری است. شما باید بدانید که هزینه ساخت محصول شما چقدر است و به چه قیمتی آن را می‌فروشید.

هزینه‌های ضروری آن مانند حقوق، هزینه‌های ساخت، هزینه‌ها و مواد اولیه را در نظر بگیرید. اگر ایده شما نمی‌تواند سودآور باشد، باید ایده دیگری را انتخاب کنید یا اینکه تحقیق کنید چرا سودآور نیست و برای کسب درآمد، پس از آن قدم بردارید. صحبت با یک صاحب کسب و کار با تجربه می‌تواند کمک کننده باشد.

پتانسیل برای رشد بیشتر

بهترین کسب‌وکارها نه تنها سود می‌آورند، بلکه پتانسیل رشد بیشتر را نیز نشان می‌دهند، خواه این امر به صورت گستره محصول یا فعالیت در بازارهای جدید ظاهر شود.

به همین دلیل است که فعالیت در یک بخش در حال گسترش ترجیح داده می‌شود، زیرا می‌توانید بیشتر از راه‌های بازاریابی در حال ظهور استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که دسترسی شما همیشه به حداکثر می‌رسد. فضای وب یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم است.

اگر نمی توانید از اینترنت برای افزایش فروش و گسترش پایگاه مشتری خود استفاده کنید، ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوید.

در خدمت یک هدف

مشتریان باید احساس کنند که ارزش بلندمدتی در محصولات شما وجود دارد؛ در غیر این صورت بعید است که از شما خرید کنند. همچنین، این ارزش باید واضح باشد، فروش مزایای مبهم دشوار خواهد بود. اگر نتوانید به سرعت و به وضوح محصولات خود را ثابت کنید نه تنها این مشکل را حل نمی‌کند، برای فروش خدمات خود با مشکل مواجه خواهید شد.

قابلیت تجاری

از نظر مفهومی، ایده‌ها ممکن است پولساز به نظر برسند، اما اگر نتوانند به صورت سودآور طراحی شوند و به فروش برسند، تجا ی‌سازی ایده تقریباً غیرممکن خواهد بود. به همین ترتیب، اختراعات ممکن است به مقادیر زیادی سرمایه اولیه نیاز داشته باشند که مقرون به صرفه به نظر نرسند.

اگر ایده کسب و کار شما بر یک محصول متمرکز است، قبل از راه اندازی به طور گسترده با تولید کنندگان صحبت کنید تا مطمئن شوید که می توانید محصول را در مراحل اولیه به اندازه کافی، ارزان تولید کنید. اگر نمی توانید، تجدید نظرهای مبتنی بر آینده‌نگری را لحاظ کنید.

از همین حالا ایده کسب و کارتان را پیدا کنید

شناسایی یک ایده تجاری قابل دوام، یک فرآیند خلاقانه و تکراری است. این فرآیند شامل یافتن الهام، ایده‌های طوفان فکری، اعتبار بخشیدن به آن ایده‌ها، پالایش و آزمایش آنها است. در حالی که این فرآیند به زمان و تلاش نیاز دارد، اولین گام حیاتی برای موفقیت در کسب و کارها، خود ماهیت کارآفرینی است.از همین حالا ایده کسب و کارتان را پیدا کنید

همیشه به یاد داشته باشید که بهترین ایده‌های تجاری، مشکلات واقعی را حل می‌کنند و نیازهای برآورده نشده را برآورده می‌کنند. بنابراین، خوب ببینید، طوفان فکری را شروع کنید و مسیر کارآفرینی خود را با یک ایده تجاری که ریشه در ارائه ارزش به مشتریان دارد آغاز کنید.

انستیتو نوین کسب و کار NBTI با تکیه بر متدهای اجرایی کوچینگ، نوروبیزینس و تحولات دیجیتال در کنار شماست برای جامه‌ی عمل پوشاندن به ایده‌های کسب و کارتان‌.

پرسش‌های پرتکرار درباره ایده کسب و کار

ایده کسب و کار و مفهوم کسب و کار چیست؟

مفهوم کسب و کار به یک ایده تجاری اشاره دارد که با جزئیات بیشتری پردازش، تحقیق و ارزیابی شده است. یک مفهوم تجاری، جزئیاتی در مورد محصولات و خدمات یک شرکت بالقوه، ماهیت کسب و کار، بازار و ارزش پیشنهادی آن را دارد.

چه چیزی باعث ایجاد یک ایده خوب می‌شود؟

آیا ایده شما به یک مشکل یا چالش می‌پردازد؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ایده نوآورانه این است که یک مشکل را حل می‌کند. نوآوری واقعی برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند، ارزش واقعی می‌افزاید. به عبارت دیگر، یک ایده نوآورانه به بهبود زندگی مردم کمک می‌کند.

ایده‌های تجاری از کجا می‌آیند؟

این می‌تواند بر اساس علایق یا سرگرمی‌های شما، مشکلی باشد که در زندگی خود با آن مواجه شده‌اید، یا شکافی که در بازار متوجه شده‌اید. ذهن خود را باز نگه دارید و همیشه به دنبال ایده‌های تجاری بالقوه باشید. به یاد داشته باشید، بهترین ایده‌ها اغلب از درک و همدلی با نیازها و خواست‌های مشتریان ناشی می‌شوند.