گوگل سرچ کنسول چیست؟ کنسول جستجو یک ابزار گوگل است که به همه‌ی صاحبان وب سایت کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که محتوای آنها در جستجوی Google چگونه است. همچنین بهبودهای بالقوه‌ای را که می‌توانند در ظاهر سایت خود ایجاد کنند تا ترافیک مرتبط را افزایش دهند.

کنسول جستجو ابزاری است که به صاحبان وب سایت اجازه می‌دهد تا عملکرد محتوای خود را در نتایج جستجوی گوگل بهتر درک کنند. این ابزار همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد سایت، مانند تعداد نمایش‌ها و کلیک‌ها، عبارت‌های جستجوی محبوب و لینک‌هایی به سایت ارائه می‌دهد.

با استفاده از این داده‌ها، صاحبان سایت می‌توانند تشخیص دهند که کدام جنبه از محتوای آنها به خوبی کار می‌کند و کدام جنبه نیاز به بهبود دارد.

سرچ کنسول علاوه بر ارائه‌ی داده‌های آماری، نکاتی را نیز برای بهینه سازی ظاهر سایت در نتایج جستجو ارائه می‌دهد. ممکن است مشکلات خزیدن، خطاهای نمایه سازی یا مشکلات سازگاری با موبایل را گزارش کند که بر روی دید سایت تأثیر می‌گذارد.

با رفع این مشکلات، صاحبان سایت می‌توانند ترافیک مربوط به سایت خود را افزایش دهند و رتبه‌ی جستجوی خود را بهبود ببخشند. در این مقاله می‌خواهیم یکی از خدمات و محصولات انحصاری انستیتو نوین کسب و کار NBTI را شرح دهیم.

مروری بر ویژگی های جستجوی گوگل

ردیابی عملکرد جستجوی کنسول، اطلاعاتی را در مورد میزان نمایش، کلیک‌ها و نرخ کلیک سایت شما در نتایج جستجو را ارائه می‌دهد. می‌توانید ببینید کدام عبارت‌های جستجو باعث افزایش ترافیک به سایت شما می‌شوند، کدام صفحات محبوب‌تر هستند و سایر آمارهای مفید برای ارزیابی عملکرد سایت شما.

فرم درخواست مشاوره

این به شما امکان می‌دهد که بفهمید کدام کلمات کلیدی و محتوا بیشترین ترافیک را جذب می‌کنند.

تشخیص خطاها و مشکلات فنی در سرچ کنسول

کنسول جستجو به شما هشدار می‌دهد که خطاهای خزیدن، لینک‌های شکسته، و سایر مسائل فنی را که می‌تواند روی دید سایت شما در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، پیدا کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت این مشکلات را برای حفظ سلامت سایت خود حل کنید.

چگونه محتوای یک وب سایت را با کنسول جستجوی گوگل بهبود دهیم؟

کنسول جستجو اطلاعاتی را در مورد سؤالات جستجویی که کاربران را به سایت شما هدایت می‌کند، ارائه می‌دهد. شما می‌توانید محتوای خود را بر اساس مرتبط‌ترین کلمات کلیدی و نیازهای بازدیدکنندگان خود بهینه کنید. این به شما کمک می‌کند تا انتظارات کاربران را بهتر برآورده کنید و رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشید.

چگونه نمایه سازی صفحه را با کنسول جستجوی گوگل بررسی کنیم؟

می‌توانید بررسی کنید که آیا صفحات سایت شما توسط گوگل، ایندکس شده‌اند یا خیر. به این معنی که در الگوریتم جستجو در نظر گرفته شده‌اند. اگر صفحات مهم ایندکس نمی‌شوند، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا آنها را در دسترس گوگل قرار دهید.چگونه نمایه سازی صفحه را با کنسول جستجوی گوگل بررسی کنیم؟

اطلاعیه‌های امنیتی: اگر گوگل مشکلات امنیتی مانند بدافزار یا صفحات هک شده را در سایت شما تشخیص دهد، کنسول جستجو به شما اطلاع می‌دهد تا بتوانید اقدامات اصلاحی را انجام دهید.

نحوه ارسال نقشه سایت با کنسول جستجوی گوگل: می‌توانید یک فایل نقشه سایت را به کنسول جستجو ارسال کنید، فایلی که همه صفحات سایت را فهرست می‌کند تا به Google کمک کند همه صفحات را به‌ طور مؤثرتری کشف و فهرست کند.

ytics و کنسول جستجوی گوگل

Google Search Console و Google Analytics دو ابزار ضروری برای درک و بهبود عملکرد وب سایت شما هستند، اما آنها بر جنبه‌های مختلف تجزیه و تحلیل نیز تمرکز دارند. به طور خلاصه، تفاوت اصلی این است: گوگل آنالیتیکس، بینشی در مورد بازدیدهای وب سایت و رفتار بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

اما کنسول جستجوی گوگل به شما امکان می‌دهد که قبل از ورود کاربران به سایت شما، آنچه را که اتفاق می‌افتد، تجزیه و تحلیل کنید و بدانید دقیقاً چگونه کاربران می‌توانند محتوای شما را در موتور جستجوی Google و تعداد کلیک‌های ایجاد شده کشف کنند.

بنابراین، گوگل آنالیتیکس عمدتاً برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در یک وب سایت استفاده می‌شود، در حالی که کنسول جستجوی گوگل برای مشاهده رفتار کاربر قبل از بازدید از یک وب سایت (و به ویژه برای بهینه سازی سئوی وب سایت) در گوگل استفاده می‌شود.

این دو ابزار، مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند با هم برای به دست آوردن یک دید کلی از عملکرد و سئو وب سایت استفاده شوند.

موارد استفاده از  کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل برای اجرا نیازمند متخصص سئو و سایتی است که به چندین زبان برنامه نویسی و کدنویسی تسلط داشته باشد و همچنین توانسته باشد بهینه‌سازی سئوی چندین پروژه زا با آمارهای قابل توجه، انجام دهد.

این ابزار در NBTI برای اولین بار به صورت گسترده و توسط تیمی مجرب در حال اجرایی شدن است. در موارد زیر می‌توانید برای بهبود رتبه سایت از محصول انحصاری کنسول جستجوی گوگل انستیتو NBTI استفاده کنید:

  • نظارت و بهینه سازی دید یک وب سایت در گوگل.
  • اطلاعات مربوط به نمایه سازی صفحات سایت و همچنین خطاهای فنی را به دست آورید.
  • آماری در مورد عبارت‌های جستجو، نمایش‌ها و نرخ کلیک دریافت کنید.
  • نقشه های سایت XML را ارسال کنید و فایل robots.txt را مدیریت کنید.
  • وجود یک سایت در نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنید.

Google Analytics چه کاربردی دارد؟

گوگل آنالیتیکس نیز در چه موارد استفاده می‌شود؟

  • جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد بازدیدکنندگان یک وب سایت، رفتار آنها، منشاء آنها (جستجوهای ارگانیک، ترافیک مستقیم و غیره)، تعامل آنها، صفحات پربازدید، تبدیل‌ها.
  • اطلاعات جمعیت شناختی، اطلاعات جریان کلیک و مدت زمان بازدید را دریافت کنید.
  • تعیین اهداف تبدیل سفارشی و اندازه گیری نرخ تبدیل.
  • اطلاعات مربوط به عملکرد کمپین تبلیغاتی و درآمد ایجاد شده را مشاهده کنید.

چگونه یک اکانت کنسول جستجوی گوگل بسازیم؟

به وب سایت کنسول جستجوی گوگل (https://search.google.com/search-console) بروید و با حساب Google خود وارد شوید. روی دکمه Add Property کلیک کنید و آدرس وب سایت خود را وارد کنید.

روش تأیید مورد نظر خود را انتخاب کنید: به عنوان مثال، یک فایل HTML را در سرور خود آپلود کنید یا یک رکورد DNS اضافه کنید. دستورالعمل‌های مربوط به روش تأیید انتخابی خود را دنبال کنید تا تأیید کنید که مالک وب‌سایت هستید.

چگونه مالکیت سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنم؟

کنسول جستجوی گوگل چندین روش برای تأیید مالکیت وب سایت ارائه می‌دهد. روش‌های متداول شامل افزودن یک تگ HTML به صفحه اصلی، آپلود یک فایل HTML تأیید در سرور، تأیید از طریق Google Analytics یا Google Tag Manager و غیره است.

برای انتخاب و اجرای روش راستی‌آزمایی مناسب، دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط کنسول جستجوی Google را دنبال کنید.

کاوش و نمایه سازی سایت شما

هنگامی که سایت شما تأیید شد، کنسول جستجوی گوگل شروع به جمع آوری داده‌ها در مورد وب سایت شما می‌کند. این کار  ممکن است چند روز طول بکشد. در تب Indexing، می‌توانید ببینید که گوگل چگونه سایت شما را خزیده و ایندکس می‌کند.

مشکلات خزیدن مانند خطاهای URL یا خرابی robots.txt را بررسی کنید. از ابزار URL Inspection استفاده کنید تا ببینید گوگل چگونه صفحه خاصی را در سایت شما می‌بیند و آیا مشکلی در نمایه سازی وجود دارد یا خیر.

بهینه سازی محتوا و کلمات کلیدی با کنسول جستجوی گوگل

در تب Performance، می‌توانید اطلاعاتی در مورد عبارت‌های جستجویی که کاربران را به سایت شما هدایت کرده‌اند، بهترین صفحات و میانگین نرخ کلیک را دریافت کنید.

از این اطلاعات برای بهینه سازی محتوا و کلمات کلیدی خود استفاده کنید. پرس و جوهای محبوب را شناسایی کنید و مطمئن شوید که محتوای شما انتظارات آنها را برآورده می‌کند.

نقشه سایت XML ارسال کنید

اگر سایت شما دارای نقشه سایت XML است، آن را در تب Sitemaps ارسال کنید. این به گوگل کمک می‌کند تا صفحات سایت شما را به طور موثرتری کشف و فهرست کند. مطمئن شوید نقشه سایت شما به روز است و فقط دارای URL های معتبر است.

نقشه سایت در سرچ کنسولاگر صفحاتی حذف یا اضافه شدند، نقشه سایت خود را به روز کنید و دوباره ارسال کنید. در صورت شناسایی مشکلات مهم در سایت شما، کنسول جستجوی Google، هشدارهایی را برای شما ارسال می‌کند؛ مانند خطاهای اصلی خزیدن یا مشکلات امنیتی.

از گزارش‌ها و ابزارهای تشخیصی موجود در Google Search Con استفاده کنید. برای افزودن سایت خود به کنسول جستجوی گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به حساب کنسول جستجوی گوگل خود وارد شوید.
  • روی Add Property کلیک کنید.
  • آدرس وب سایت خود را وارد کرده و روی Continue کلیک کنید.
  • یکی از روش‌های تأیید ارائه شده را انتخاب کنید (به عنوان مثال، آپلود یک فایل HTML یا افزودن یک رکورد DNS) و دستورالعمل‌های ارائه شده را دنبال کنید.

چگونه بررسی کنم که سایت من به درستی توسط گوگل ایندکس شده است؟

در کنسول جستجوی گوگل، به تب Indexing بروید و نقشه سایت را انتخاب کنید. بررسی کنید که آیا نقشه سایت شما به درستی ارسال شده و آیا گوگل آن را پذیرفته است. همچنین می‌توانید از ابزار URL Inspection برای بررسی اینکه آیا صفحه خاصی در سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است یا خیر، استفاده کنید.

پرسش های پرتکرار در زمینه گوگل سرچ کنسول

چه اطلاعاتی را می‌توانم از کنسول جستجوی گوگل دریافت کنم؟

کنسول جستجوی گوگل، اطلاعات مختلفی در مورد وب سایت شما ارائه می‌دهد، از جمله:

  • کلمات کلیدی که سایت شما برای آنها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.
  • عملکرد جستجو، از جمله نمایش‌ها، کلیک‌ها و نرخ کلیک.
  • خطاهای خزیدن که می‌تواند گوگل را از ایندکس کردن صفحات خاصی در سایت شما باز دارد.
  • داده‌های ساختاریافته و قطعه‌های غنی از سایت شما.
  • لین‌ های داخلی و خارجی به سایت شما.
  • نقشه‌های سایت و وضعیت ارسال آنها
  • مشکلات امنیتی و تجربه کاربری در سایت شما.

چگونه می‌توانم عملکرد جستجوی سایت خود را با کنسول جستجوی گوگل بهبود بخشم؟

از تب Performance در Google Search Console برای تجزیه و تحلیل عبارت‌های جستجو، صفحات با عملکرد برتر و میانگین نرخ کلیک استفاده کنید. کلمات کلیدی محبوب و صفحاتی که بیشترین ترافیک را ایجاد می‌کنند را شناسایی کنید، سپس محتوای خود را بر اساس این داده ها برای بهبود عملکرد جستجو بهینه کنید.

چگونه می‌توانم محتوای جدید را به گوگل ارسال کنم تا سریعاً ایندکس شود؟

با استفاده از ابزار بازرسی URL در کنسول جستجوی گوگل، می‌توانید URL های جدید را به Google ارسال کنید تا سریع‌تر ایندکس شوند. URL مورد نظر برای ایندکس را کپی و جای گذاری کنید، سپس روی درخواست نمایه سازی کلیک کنید. سپس گوگل URL را بررسی کرده و به فهرست خود اضافه می‌کند.