تحول دیجیتال چیست؟ این مقاله سعی دارد با زبانی ساده، تمرکز خود را بر مبحث گسترده و جهان‌شمول تحول دیجیتال بگذارد و ریزمسئله‌های مختلف این حوزه از جمله تحول دیجیتال در کسب و کار، تحول دیجیتال در صنعت، تحول دیجیتال در بیمه، تحول دیجیتال در آموزش، تحول دیجیتال در بانکداری و تحول دیجیتال در سازمان را در قالب دسته‌بندی‌های هدفمند ارائه دهد.

 تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال به زبان ساده، استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد یا اصلاح فرایندهای موجود، به‌ منظور برآوردن نیازهای درحال تغییر در زمینه‌ی تجارت، بازار و مشتریان است. به عبارت ساده‌تر، تحول دیجیتال فرآیندی است که طی آن شرکت‌ها، فناوری‌ها را در سراسر کسب‌وکار خود تعبیه می‌کنند تا تغییرات اساسی را به منظور افزایش بهره‌وری، چابکی بیشتر کسب و کار و در نهایت بازگشایی ارزش جدید برای کارکنان، مشتریان و سهام‌داران فراهم آورند. برای درک بهتر مفهوم تحول دیجیتال، لازم است تفاوت بین دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال را درک کنیم.

تحول دیجیتال، بهبود میزان بهره وری

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء یا به  زبان ساده‌تر، دگرگونی دیجیتال به سرعت باعث توسعه‌ی اتوماسیون صنعتی و تولید هوشمند شده است و این تحولات، فرآیند انقلاب صنعتی چهارم را رهبری می‌کند. (وید و وچوزکا، 2021). از آنجایی که فناوری‌های مهم مانند هوش مصنوعی، فناوری بلاکچین، محاسبات ابری و داده‌های بزرگ، موج جدیدی از انقلاب صنعتی را رهبری می‌کنند، بیشتر شرکت‌ها تلاش کردند تا از فرآیند تحول دیجیتال در مقیاس‌های بزرگ برای بهبود میزان بهره‌وری در کسب و کارشان استفاده کنند.

تحول دیجیتال، بهبود میزان بهره وریآیا تحول دیجیتال باعث بهبود کسب و کارها می‌شود؟

مسیرهای مختلف زیادی برای ایجاد تحول دیجیتال وجود دارد که منجر به تحولات دیجیتال می‌شود و باید در نظر داشت که این مسیر برای هر سازمان منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است هوش مصنوعی یا محاسبات ابری را برای بهبود تجربه‌ی مشتری خود معرفی کند؛ یا ممکن است برای استفاده‌ی بهتر از یادگیری ماشینی(machine learning)، زنجیره‌ی تامین خود را دوباره طراحی کند. یک شرکت حتی می‌تواند با بهره‌گیری از تکنولوژی، محصولاتی را که مشتریان در چند ماه آینده می‌خواهند، پیش‌بینی کند؛ سپس تولید را برمبنای برآورده کردن تقاضای مشتریان تغییر دهد.

توسعه‌ی فناوری دیجیتال، عصر جدیدی از انقلاب علمی و فناوری را آغاز کرده است .بر اساس «گزارش 2020 در مورد فرآیند تحول دیجیتال شرکت‌های چینی»، نرخ مشارکت تبدیل دیجیتال به ارزش افزوده‌ی  شرکت‌ها در سال 2020 نسبت به سال 2018، 2.23 درصد افزایش داشته‌ است. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2030، با افزایش ناشی از تحول دیجیتال، تولید ناخالص داخلی افزایش بسیار چشم‌گیری خواهد داشت.

فرم درخواست مشاوره

یکی از مهمترین مباحث مربوط به این موضوع استفاده آن در آموزش است، برای آگاهی بیشتر مقاله : تحول دیجیتال در آموزش را مطالعه نمایید.

با این وجود مطالعات نشان داده که علی رغم تمام مزایایی که تحول دیجیتال برای بهبود کسب و کارها دارد، سهم درآمد نیروی کار به عنوان نسبتی از تولید ناخالص داخلی در چین در قرن بیست و یکم رو به کاهش بوده است و سهم پایین درآمد نیروی کار نه تنها بر معیشت افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه منجر به نابرابری درآمدی بیشتر می‌شود .

پس می‌توان اذعان داشت که تحول دیجیتال اگرچه می‌تواند باعث بهبود کسب و کارها شود، اما همچون تیغی دو لب است که از طرفی هم می‌تواند باعث کاهش درآمد نیروی کار در برخی موارد شود. همچنین دگرگونی دیجیتال، رقابت پذیری کسب و کارها را افزایش داده و در برخی موارد سخت تر نیز می‌کند.

تعاریف مختلف تحول دیجیتال

مفاهیم دگرگونی دیجیتال و اقتصاد دیجیتال، برای اولین بار توسط تاپسکات در سال 1995 ارائه شد. با این وجود، محققان هنوز تعریف یکسانی از تحول دیجیتال نداشته‌اند. برخی تحول دیجیتال را به فناوری‌های دیجیتالی مانند داده‌های بزرگ، رایانش ابری و اینترنت اشیاء ارجاع می‌دهند.(هاوسبرگ و همکاران، 2019). برخی دیگر تعریف مشخص تری ارائه کرده اند. هس و همکاران (2016) تحول دیجیتال را به عنوان استفاده از فناوری دیجیتال برای بهبود کارایی تولید و دستیابی به تحول در مدل‌های تجاری و ساختارهای عملیات سازمانی تعریف می‌کند.

تحول دیجیتال و سهم درآمد نیروی کار

همانطور که اشاره کردیم، مطالعات مختلف سعی بر بررسی تأثیر تحول دیجیتال بر میزان درآمد نیروی کار را داشته‌اند. کارابربونیس و نیمان (2014) و بنزل و همکاران (2015) معتقدند که توسعه‌ی فناوری‌های دیجیتال باعث کاهش درآمد نیروی کار خواهد شد. در حالی که برخی از محققان (نوردهاوس، 2021؛ آگیون و همکاران، 2017؛ بسن، 2018، 2019) معتقدند که فناوری تحول‌آفرین دیجیتال بر درآمد نیروی کار تاثیرات قابل توجهی دارد. برای اطلاع بیشتر مقاله : تحول دیجیتال در کسب و کار را بخوانید.

سه مرحله یک تحول دیجیتال موفق

اکثر تحولات دیجیتال در گام اول، شکست می‌خورند. مطالعات مختلف از دانشگاهیان، مشاوران و تحلیلگران نشان می‌دهد که نرخ تحولات دیجیتالی که به اهداف اصلی خود دست نمی‌یابند از 70٪ تا 95٪ با میانگین 87.5٪ متغیر است. با این حال، تحول دیجیتال حداقل برای یک دهه در راس برنامه‌های شرکت‌ها بوده است و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت نشان نمی‌دهد. در مقابل، بسیاری از مفسران تأثیر شتابان دوره کووید-19 بر تحول دیجیتال را برجسته کرده‌اند.

سه مرحله یک تحول دیجیتال موفقهاروارد بیزنس ریویو طی مقاله‌ای به سه دلیل اصلی برای شکست تحولات دیجیتال اشاره دارد.

اولاً، وقتی شرکت‌ها اهداف خود را تعیین می‌کنند (اگر اصلاً چنین کنند) تمایل دارند در انتظارات خود از زمان و دامنه، به نتیجه بیش از حد خوشبین باشند. آنها فکر می‌کنند که تحول دیجیتال مانند تکان دادن یک عصای جادویی است!

دومین جنبه‌ی پشت تحول دیجیتال شکست خورده، اجرای ضعیف آن، از جمله: فقدان حاکمیت مناسب، اولویت دادن به استقرار فناوری بر پذیرش کاربر، اتخاذ معیارهای اشتباه و موارد مشابه است.

مانع سوم، با کمترین میزان توجه و نیز جالب‌ترین نوع آن به سرعت رهبری و مدیریت انتقال بین قدیمی و جدید مربوط می‌شود.

به طور خلاصه، در تحولات دیجیتال باید همواره این اصل را لحاظ کرد: “قبل از اینکه بتوانید بدوید، باید بتوانید تند راه بروید”. برای موفقیت یک تحول دیجیتال، رهبران ارشد سازمان‌ها باید از یک منحنی منظم تحولات و عملکرد بهنگام استفاده کنند، نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر.

افق‌های تحول دیجیتال، کاملاً خطی یا منظم؟

بیشتر سازمان‌ها مجموعه‌ای از ابتکارات را مدیریت می‌کنند که ممکن است هر تحولی را پوشش دهد. به عنوان مثال، سازمان‌ها ممکن است درجه‌ای مشخص از نوسازی را برای دستیابی به موفقیت‌های سریع درسازمان خود ایجاد کنند، در حالی که برنامه‌های جهانی در سطح سازمانی و یا مدل‌های کسب‌وکار نوآوری یا نوسازی را از طریق آزمایش‌های کنترل‌شده ایجاد می‌کنند.

اما از دیدگاه شاخص‌های تحول در هر سازمان، به ندرت می‌توان نمونه‌هایی از رهبران دیجیتال را در شرکت‌های بزرگ پیدا کرد که مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌اند. کلید تحول دیجیتال موفق‌تر این است که همواره از مراحل اولیه‌ی تحولات شروع کنید و تمرکز و منابع خود را برای طی پله به پله‌ی این فرآیند تحول، فراهم کنید. همچنین با ایجاد بلوغ دیجیتالی سازمان از طریق منحنی دگرگونی منظم دیجیتال، شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد.

هدف از تحول دیجیتال سازمانها

همانطور که اشاره شد، تحول دیجیتال می‌تواند فرایند کسب و کارها را به طور کلی دچار دگرگیسی کند و دیر یا زود انقلاب صنعتی نسل چهارم سازمان‌ها را مجبور به تغییر فرآیندها برای بقا می‌کند. همه‌گیری ویروس کرونا بر صحت این موضوع تاکید موکدی داشت. چه بسا بهتر است قبل از اجبار برای ایجاد این دگرگیسی با آمادگی کامل فرآیندهای سازمانی را ارزیابی و اصلاح کنیم.

بنابراین به منظور درک چگونگی  اثربخشی فناوری‌های نو بر صنایع مختلف و استفاده‌ی بهینه از فرصت‌های موجود در این تحولات، به چیزی  بیش از  یک  دانش اولیه در این  مورد نیاز  است و بهتر است برای جلوگیری از هر گونه اشتباه و تسهیل مسیر پیش رو، این موضوع  در کنار افراد متخصص و کار آزموده و زیر نظر مشاوران مجرب به مرحله‌ی اجرا برسد.

با ایجاد و اجرای تحول دیجیتال درسازمان‌ها و با استفاده از نوآوری می‌توان خلق ارزشی واقعی داشت؛ همچنین با به کارگیری این موضوع می‌توان سود (عملیاتی و مالی) را به حداکثر و هزینه‌ها و ریسک‌ها را به حداقل رسانده و درعین حال فرآیندها را بهبود بخشید.

انستیتو NBTI  پس از بررسی کامل کسب و کارها و تدوین نقشه‌ی راه تحول دیجیتال می‌تواند شما را در راستای اجرای مدل دیجیتال شخصی سازی شده متناسب با فرهنگ و نیاز شرکت، یاری کند. مشاوران و متخصصان ما در تمامی این مراحل، گام به گام در کنار شما خواهند بود تا این تحولات به مرحله‌ی اجرایی برسند. برای درک بهتر مطلب : تحول دیجیتال در منابع انسانی را بخوانید.

فرآیند دیجیتالی شدن

دیجیتالی شدن، حرکت از آنالوگ به دیجیتال است. تا چندی پیش، کسب و کارها سوابق خود را روی کاغذ نگه می‌داشتند. داده های تجاری چه در دفترچه، دست‌نوشته یا در اسناد، به صورت آنالوگ بودند. اگر می‌خواستید اطلاعاتی را جمع‌آوری یا به اشتراک بگذارید، با اسناد فیزیکی ( کاغذها، کلاسورها، زیراکس‌ها و فکس‌ها) سر و کار داشتید.

سپس رایانه‌ها به جریانی اصلی تبدیل شدند و بیشتر کسب‌ و کارها شروع به تبدیل تمام سوابق روی کاغذ به فایل‌های کامپیوتری دیجیتال کردند. به این فرایند، دیجیتالی شدن(digitalization) یاهمان فرآیند تبدیل اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال می‌گویند. پس از دیجیتالی شدن اطلاعات، یافتن و به اشتراک‌گذاری آن بسیار آسان تر شد، اما روش‌هایی که کسب و کارها از سوابق دیجیتالی جدید خود استفاده می‌کردند، تا حد زیادی از روش‌های آنالوگ قدیمی تقلید می‌کردند.

داده‌های دیجیتال به طور تصاعدی برای کسب ‌و کارها کارآمدتر از آنالوگ بودند، اما سیستم‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار همچنان عمدتاً حول محور ایده‌های دوران آنالوگ در زمینه‌های نحوه‌ی یافتن، اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات، طراحی شده ‌بودند. پس به عبارت ساده‌ دیجیتالی شدن، استفاده از داده‌های دیجیتال برای ساده کردن نحوه‌ی کار افراد است.

حال برای درک عبارت تحول دیجیتال، لازم است دوباره به تعریف دیجیتالی شدن مراجعه کنیم: فرآیند استفاده از اطلاعات دیجیتالی برای ساده‌تر کردن و کارآمدترکردن روش‌ها، دیجیتالی‌سازی (digitalization) نامیده می‌شود. به کلماتی  که در این تعریف وجود دارد توجه کنید: دیجیتالی شدن به معنای تغییر ایجاد انواع جدیدی از مشاغل نیست، فقط نحوه‌ی انجام آن تغییر کرده است.

دیجیتالی شدن و تاثیر بر خدمات مشتری

دیجیتالی شدن و تاثیر بر خدمات مشتری

به خدمات مشتری فکر کنید؛ چه در خرده فروشی، چه در عملیات میدانی یا یک مرکز تماس. فرآیند دیجیتالی شدن، خدمات را برای همیشه با بازیابی آسان و سریع سوابق مشتریان از طریق رایانه تغییر داد. اما روش اولیه‌ی ارائه‌ی خدمات به مشتریان تغییر نکرد؛ درحالی که فرآیند جستجوی میدانی و جستجوی داده‌های مربوطه بسیار کارآمدتر شد. به طورمثال، جستجوی اطلاعات از بایگانی بزرگ کاغذی، با وارد کردن چند کلیک روی کامپیوتر یا موبایل جایگزین شد.

مراحل شروع تحول دیجیتال

با تکامل فناوری دیجیتال، مردم شروع به تولید ایده‌هایی برای استفاده از فناوری کسب و کار به روش‌های جدید کردند؛ نه فقط برای انجام سریع‌تر کارهای قدیمی. این زمانی بود که ایده‌ی تحول دیجیتال شروع به شکل‌گیری کرد. با فناوری‌های جدید، کارهای جدید و روش‌های جدید انجام آنها یکباره ممکن شد.

تحول دیجیتال به هر نوع تعامل با مشتری ارزش می‌افزاید. تحول دیجیتال در حال تغییر روش انجام کسب و کار و در برخی موارد، ایجاد کلاس‌های کاملاً جدیدی از کسب و کارهاست. با تحول دیجیتال، شرکت‌ها یک گام به عقب برمی‌دارند و هر کاری را که انجام می‌دهند، از سیستم‌های داخلی گرفته تا تعاملات با مشتری، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، بازبینی می‌کنند.

آنها سؤالات بزرگی مانند “آیا می‌توانیم فرآیندهایمان را به گونه‌ای تغییر دهیم که تصمیم‌گیری بهتر، کارایی بالاتر یا تجربه‌ی مشتری بهتر با شخصی‌سازی بیشتر را ممکن کند؟” یا به عبارت دیگر “فناوری ما واقعاً چه چیزی را می‌تواند انجام دهد؟ و چگونه می‌توانیم کسب و کار و فرآیندهای خود را برای استفاده‌ی حداکثری از فناوری خود تطبیق دهیم؟”

روند پیشرفت استفاده از تحول دیجیتال با یک مثال

روند پیشرفت استفاده از تحول دیجیتال با یک مثال

اکنون ما کاملاً در عصر دیجیتال مستقر شده‌ایم و کسب‌ و کارهای مختلف در حال ایجاد راه‌های هوشمندانه، مؤثر و مخرب برای استفاده از فناوری هستند. نتفلیکس یک مثال عالی براین این موضوع است. این شرکت  به عنوان یک سرویس سفارش پستی شروع شد و کسب و کار اجاره‌ی ویدئو را مختل کرد. سپس با نوآوری‌های دیجیتال، پخش ویدئو در مقیاس وسیع را امکان‌پذیر کرد.

امروزه، نتفلیکس با ارائه‌ی یک کتابخانه‌ی رو به رشد محتوای درخواستی با قیمت‌های فوق‌العاده رقابتی، شبکه‌های تلویزیونی و استودیوهای تولید را به یکباره می‌پذیرد. تحول دیجیتال در کسب و کار به نتفلیکس این توانایی را داد که نه تنها محتوای ویدیویی را مستقیماً برای مشتریان پخش کند، بلکه بینش بی‌سابقه‌ای را در مورد عادات و ترجیحات مشاهده‌ی مشتریان به دست آورد. مقاله : تحول دیجیتال در صنعت را مطالعه نمایید.

از این داده‌ها برای اطلاع‌رسانی همه چیز، از طراحی تجربه‌ی کاربری تا توسعه‌ی نمایش‌ها و فیلم‌های اولیه در استودیوهای داخلی استفاده می‌کند. این تحول دیجیتال در فرآیند اجرایی بدین صورت است: بهره‌گیری از فناوری‌های موجود برای اطلاع از نحوه‌ی اداره یک تجارت. قبل از نتفلیکس، مردم با رفتن به فروشگاه‌ها و بررسی قفسه‌های نوارها و دیسک‌ها در جستجوی چیزی که خوب به نظر می‌رسید، فیلم‌هایی را برای اجاره انتخاب می‌کردند. اکنون، کتابخانه‌های محتوای دیجیتالی بر روی دستگاه‌های شخصی ارائه می‌شوند که با توصیه‌ها و بررسی‌ها بر اساس ترجیحات کاربر تکمیل می‌شوند.

 رویکرد اصلی تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال برای کسب و کارها ضروری است تا در چشم‌انداز تغییر تکنولوژیکی در حال تغییر رقابتی امروزه باقی بمانند. در سال‌های اخیر، شاهد تحولی سریع در دنیای کسب‌وکار بوده‌ایم، به طوری که بسیاری از شرکت‌ها از فناوری‌های جدید برای ساده‌سازی عملیات و بهبود سود خود استفاده می‌کنند.

با وجود سال‌ها کار برای بسیاری از مشتریان متنوع از صنایع بسیار متفاوت، همچنان می بینم که چقدر برای کسب و کارها مهم است که از روندهای فناوری جدید پیروی کنند و تحول دیجیتال را در آغوش بگیرند. در حالی که بسیاری از کسب و کارها قبلاً سفر تحول دیجیتال خود را آغاز کرده‌اند، برخی دیگر هنوز مردد هستند. می‌توان ادعا کرد که بیشتر کسب و کارهایی برنده خواهند بود که بتواند به‌طور مؤثری فناوری‌های جدید را پیاده‌سازی کنند و در عین حال «دیدگاه تجاری قدیمی» را حفظ کنند.

چرا تحول دیجیتال ضروری است؟چرا تحول دیجیتال ضروری است؟

دلایل زیاد و قابل درکی برای چرایی آغاز تحول دیجیتال وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین دلایل، بسنده می‌کنیم:

1/ همگام شدن مطابق با انتظارات مشتری

با ظهور فناوری‌های دیجیتالی در بخش‌های مختلف از جمله تحول دیجیتال در صنعت، تحول دیجیتال در بیمه، تحول دیجیتال در بانکداری، تحول دیجیتال در آموزش و تحول دیجیتال در سازمان، انتظارات مشتریان هم تحول و تکامل یافته است. مشتریان اکنون انتظار دارند که کسب و کارها تجربیات یکپارچه را در چندین کانال ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر تا کنون یک برنامه تحت وب داشته‌اید، باید برنامه‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها را توسعه دهید تا مشتریان خود را همراه خود نگه دارید و بر مشتریان جدید غلبه کنید.

2/ بهبود بهره‌وری

تحول دیجیتال می‌تواند با خودکارسازی فرآیندهای دستی، کاهش خطاها و بهبود بهره‌وری، کارایی کسب و کار را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. به عنوان مثال، اتخاذ راه‌حل‌های مبتنی بر فضای ابری می‌تواند کارمندان را قادر به دسترسی به داده‌ها و همکاری مؤثرتر از هر نقطه در جهان کند. اگر صاحب کسب و کار یک فروشگاه بزرگ تجارت الکترونیک هستید، باید به این فکر کنید که مشتریان شما از کجا هستند و فضای ذخیره‌سازی ابری را در یک منطقه‌ی خاص انتخاب کنید تا زمان تاخیر را کاهش دهید.

3/ایجاد مزیت رقابتی

بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی(machine learning)، داده‌های بزرگ(big data) و اینترنت اشیا(Internet of Things) برای به دست آوردن بینشی در مورد رفتار مشتری، ساده‌سازی عملیات و بهبود تصمیم‌گیری استفاده کنند.

4/صرفه جویی در هزینه

دیجیتالی شدن می‌تواند به کسب و کارها با کاهش کار دستی، ساده‌سازی فرآیندها و بهبود بهره‌وری و صرفه جویی در هزینه ها کمک کند. به عنوان مثال، با استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، کسب و کارها می‌توانند در هزینه‌های سخت افزاری صرفه‌جویی کنند و نیاز به ذخیره‌سازی فیزیکی را کاهش دهند.

5/ایجاد امنیت پیشرفته

تحول دیجیتال همچنین می‌تواند به بهبود وضعیت امنیتی کسب‌وکار کمک کند و آنها را قادر می‌سازد اقدامات امنیتی پیشرفته‌ای مانند احراز هویت چندعاملی، رمزگذاری و تقسیم‌بندی شبکه را اتخاذ کنند. این می‌تواند به کسب و کارها کمک کند از داده‌های خود در برابر حملات سایبری بالقوه محافظت کنند و خطر نقض داده ها را به حداقل برسانند.

6/افزایش چابکی کسب و کارها

فناوری دیجیتال می‌تواند کسب‌وکارها را چابک‌تر و سازگارتر کند و به آن‌ها اجازه دهد تا به سرعت به شرایط متغیر بازار و نیازهای مشتری پاسخ دهند. این امر می تواند به آنها یک مزیت رقابتی نسبت به کسب و کارهایی که سازگاری کندتری نسبت به تکنولوژی دارند، بدهد.

فناوری دیجیتال می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا با ورود به بازارهای جدید یا ایجاد محصولات و خدمات جدید، دسترسی خود را گسترش دهند. امروزه، وقتی در مورد پروژه‌ها نه تنها از نظر میزان سوددهی، بلکه از نظر تأثیر جهانی صحبت می‌شود، فناوری‌ها می‌توانند به هدایت هر پروژه در مسیر درست کمک کنند. همچنین با پیروی از روندهای جدید فناوری و پذیرش تحول دیجیتال برای کسب و کارها و همگام شدن با انتظارات مشتری و انجام تحول دیجیتال به این روش، کسب‌وکارها می‌توانند موقعیت بهتری برای موفقیت در دنیای دیجیتال امروزی داشته باشند.

ملاحظات ایجاد تحول دیجیتال برای سازمان‌ها و کسب و کارها

قبل از شروع سفر به سمت تحول دیجیتال، باید به خاطر داشته باشید که این تغییر هنوز یک فرآیند پیچیده و چند وجهی است و هنگام شروع این سفر باید به نکات زیر توجه کنید:

1/ اهداف و مقاصد خود را به صورت واضح تعریف کنید. اول از همه، شرکت ها یا صاحبان کسب و کار باید اهداف خاصی را که امیدوارند از طریق تحول دیجیتال به آن دست یابند، مانند افزایش کارایی، بهبود تجربه‌ی مشتری یا جریان‌های درآمد جدید، شناسایی کنند.

2/ ارزیابی زیرساخت‌ها، فرآیندها و همه سیستم‌های موجود را انجام دهید. این به شما کمک می کند که در زمان و منابع ارزشمند، صرفه‌جویی کنید.

3/ اگر با شریک فناوری اطلاعات خود کار می‌کنید، جدول زمانی مراحلی را که باید در سفر خود تکمیل کنید، بخواهید.

4/ بر روی فناوری‌هایی که واقعاً به آنها نیاز دارید، تمرکز کنید. برای حمایت از تلاش‌های خود، روی راه حل‌های فناوری مناسب، سرمایه‌گذاری کنید.

5/به کارمندان خود توجه کنید. اگر تحول دیجیتال سازمان شما مستلزم مهارت‌های اضافی از سوی کارکنان است، آموزش‌هایی را برای کارکنان سازماندهی کنید. این می تواند به ایجاد نیروی کار انعطاف‌پذیرتر و سازگارتر کمک کند.

6/همیشه روند پیشرفت تحولات دیجیتال را اندازه‌گیری و نظارت کنید. معیارهای خود را برای ردیابی پیشرفت و اندازه‌گیری تأثیر تلاش‌های تحول دیجیتال، ایجاد کنید.

انستیتو NBTI؛ مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال

برای رشد و تکامل سازمان و کسب و کار، شما در چشم‌انداز فناوری امروزه، باید به توسعه‌ی فرهنگ سازمانی و شرکتی بپردازید که ریسک‌پذیری، همکاری و سرعت را ترویج می‌کند. شما با چگونگی تحول کسب و کار دیجیتال، کاوش در موضوعاتی مانند پویایی اختلال دیجیتال، مدل‌های کسب وکار پلتفرم، نحوه‌ی پاسخگویی به اختلال‌ها به عنوان یک سازمان قدیمی، امنیت سایبری، چابکی کسب و کار، اجرای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال آشنا خواهید شد.

اگر به دنبال هدایت تحول دیجیتال در شرکت یا بخش خود هستید، انستیتو NBTI بهترین مکان برای شروع است. شما در مجموعه‌ی ما با گذراندن دوره‌های تخصصی مهارت‌های تحول دیجیتال، عوامل کلیدی تحولات دیجیتال را بررسی خواهید کرد. عواملی که سازمان را قادر می‌سازد از فرصت‌هایی که فناوری‌های نوظهور فراهم می‌کنند، استفاده کند و با تکامل این فناوری‌ها، همچنان در شاخص رقابتی باقی بماند.

به طور کلی “دوره‌های آموزشی مهارت‌های تحول دیجیتال “به اصول و مفاهیم اساسی مرتبط با فرآیند تحول و دیجیتالی‌ شدن در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. این آموزش‌ها به مفاهیم پایه‌ای مانند تکنولوژی‌های نوین، تغییرات سازمانی، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی و استراتژی‌های مدیریتی در دنیای دیجیتال می‌پردازد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم با توضیح چرایی، چیستی و چگونگی فرآیند تحول دیجیتال و لزوم تحول دیجیتال در کسب و کارها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نظیر مختلف بیمه‌ها، بانکداری، صنعت و آموزش، مطالب مفیدی را در توضیحات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین ضروریات، ملاحظات و رویکردهای اصلی تحول دیجیتال را به طور خلاصه مطرح و بررسی کردیم.