بازاریابی دیجیتالی چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چقدر موفق است؟ در دنیایی که بیش از 170 میلیون نفر به طور منظم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود هر حرفه‌ای که حداقل با اصول اصلی بازاریابی دیجیتال آشنا باشد.بازاریابی یکی دیگر از انواع بازاریابی می باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.

بازاریابی دیجیتالی چگونه مسیر رشد را فراهم کرده است؟

به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغ محصولات از طریق اینترنت یا هر شکلی از رسانه‌های الکترونیکی است. به گفته یک مؤسسه دیجیتال مارکتینگ موفق، “بازاریابی دیجیتال، مهارت استفاده از کانال‌های دیجیتال برای تبلیغ یا بازاریابی محصولات و خدمات برای مصرف کنندگان و مشاغل هدف است”.مردم به طور روزانه محتوای دیجیتال زیادی را می‌بینند و می‌شنوند.

به زودی، پلتفرم‌های بازاریابی سنتی ناپدید می‌شوند و بازار دیجیتال کاملاً کنترل می‌شود. در دیجیتال مارکتینگ، مزایای زیادی وجود دارد. برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه‌تر است.  در این مقاله از سایت انستیتو نوین کسب و کار NBTI به بررسی و معرفی دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح بازاریابی دیجیتال اولین بار در دهه 1990 استفاده شد. عصر دیجیتال با آمدن اینترنت و توسعه پلتفرم Web 1.0 آغاز شد. پلتفرم Web 1.0 به کاربران اجازه می داد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند، اما به آنها اجازه نمی‌داد این اطلاعات را در وب به اشتراک بگذارند. تا آن زمان، بازاریابان در سراسر جهان هنوز از پلتفرم دیجیتال مطمئن نبودند. آن‌ها مطمئن نبودند که استراتژی‌هایشان کارساز باشد؛ زیرا اینترنت هنوز گسترش گسترده‌ای نداشت.

در سال 1993، اولین بنر قابل کلیک فعال شد. این آغاز گذار به عصر دیجیتال بازاریابی بود. به دلیل این تغییر تدریجی، سال 1994 شاهد ورود فناوری‌های جدید به بازار دیجیتال بود. در همان سال یاهو راه اندازی شد. یاهو که به نام جری یانگ بنیانگذارش به عنوان “راهنمای جری برای وب جهانی” شناخته می‌شود، در سال اول نزدیک به 1 میلیون بازدید دریافت کرد.

این امر باعث تغییرات عمده فروشی در فضای دیجیتال مارکتینگ شد و شرکت‌ها وب سایت‌های خود را بهینه سازی کردند تا رتبه‌های بالاتری را در موتورهای جستجو کسب کنند. در سال 1996 چند موتور جستجو و ابزار دیگر مانند HotBot، LookSmart و Alexa راه اندازی شد.

فرم درخواست مشاوره

بازاریابی دیجیتالی چگونه به شما کمک می‌کند؟

شما می‌توانید در مدت زمان کوتاه تری به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید. پیشرفت‌های فناوری منجر به از بین رفتن قابل توجهی از مشتریان آژانس‌ها و بخش‌های بازاریابی سنتی شده است. مردم به سراغ تبلت‌ها، تلفن‌ها و رایانه‌ها رفته‌اند که حوزه‌هایی هستند که بازاریابان دیجیتال بیشترین جایگاه را در آن کسب کرده‌اند. وبسایت‌های مختلف، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و کانال‌های مشابه در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شوند.

دیجیتال مارکتینگ چقدر موفق است؟

با ظهور دیجیتالی شدن، مشاهده شد که به تدریج از ازدحام خرید در بازارها کاسته شد و اکنون افراد بیشتری برای خود و خانواده خود به خرید اینترنتی می‌پردازند. بنابراین، مزایای زیادی برای تبلیغ کسب و کار شما به صورت آنلاین وجود دارد، زیرا می خواهید به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید و مخاطبان شما آنلاین هستند.

بازاریابی دیجیتالی و مزایای آن

یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال این است که شما می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید. پیشرفت‌های فناوری منجر به از بین رفتن قابل توجهی از مشتریان آژانس‌ها و بخش‌های بازاریابی سنتی شده است. مردم به سراغ تبلت‌ها، تلفن‌ها و رایانه‌ها رفته‌اند، که حوزه‌هایی هستند که بازاریابان دیجیتال بیشترین جایگاه را در آن کسب کرده‌اند.بازاریابی دیجیتالی و مزایای آن

سال 1998 شاهد تولد گوگل بودیم. مایکروسافت موتور جستجوی MSN را راه اندازی کرد و یاهو جستجوی وب یاهو را وارد بازار کرد. دو سال بعد، حباب اینترنت ترکید و تمام موتورهای جستجوی کوچک‌تر یا پشت سر گذاشته شدند یا از بین رفتند و فضای بیشتری برای غول‌های این تجارت باقی گذاشتند.

دنیای بازاریابی دیجیتال، اولین افزایش شدید خود را در سال 2006 مشاهده کرد؛ زمانی که ترافیک موتورهای جستجو در یک ماه به حدود 6.4 میلیارد افزایش یافت. مایکروسافت MSN را پشت سر گذاشت و جستجوی زنده را برای رقابت با گوگل و یاهو راه اندازی کرد.

به زودی، سایت های شبکه های اجتماعی شروع به ظهور کردند. MySpace اولین شبکه اجتماعی بود که وارد شد و به زودی فیس بوک پس از آن وارد شد. بسیاری از شرکت‌ها متوجه شدند که تمام این سایت‌های تازه و جدیدی که در حال ظهور بودند، شروع به باز کردن درهای جدیدی از فرصت‌ها برای بازاریابی محصولات و مارک‌های خود کردند.

راه‌های تازه‌ای را برای کسب‌وکار باز کرد و نشان‌دهنده آغاز فصل جدیدی برای تجارت بود. با منابع جدید، آنها به رویکردهای جدیدی برای تبلیغ برندهای خود و سرمایه گذاری در بستر شبکه‌های اجتماعی نیاز داشتند.

کوکی نقطه عطف مهم دیگری در صنعت بازاریابی دیجیتال بود. تبلیغ‌کنندگان شروع به جستجوی راه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری از فناوری نوپا کرده بودند. یکی از این تکنیک‌ها، ردیابی عادت‌های رایج مرور و الگوهای استفاده کاربران مکرر اینترنت بود تا تبلیغات و بازاریابی را مطابق با سلیقه‌ی آن‌ها تنظیم کنند.

اولین کوکی برای ثبت عادات کاربر طراحی شد. استفاده از کوکی در طول سال‌ها تغییر کرده است و امروزه کوکی‌ها برای ارائه راه‌های مختلف به بازاریابان برای جمع‌آوری داده‌های واقعی کاربر کدگذاری می‌شوند.

5 شکل از دسترسی به دنیای بازاریابی دیجیتال

دستگاه های دیجیتال

دستگاه‌های دیجیتال وسایلی هستند که مردم تقریباً هر روز از آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال رایانه‌ها و تلفن‌های همراه و…

پلتفرم های محتوای دیجیتال

اینها پلتفرم‌هایی هستند که کاربران به طور منظم با آنها تعامل دارند. می توانید از آنها برای تبلیغات استفاده کنید. به عنوان مثال، رسانه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید.

رسانه دیجیتال

از کانال‌های رسانه دیجیتال پولی یا مالکیتی می‌توان برای دستیابی به مخاطبان هدف استفاده کرد. آنها شامل مواردی مانند تبلیغات آنلاین و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.

داده های دیجیتال

داده‌های مربوط به مخاطبان هدف شما که برای دستیابی به یک هدف بازاریابی استفاده می‌شوند، داده دیجیتال نامیده می‌شود. عموماً می‌توانید از طریق نظرسنجی‌ها، برنامه‌ها و ابزارهای دیگر، داده‌های مربوط به مخاطبان هدف خود را جمع‌آوری کنید.5 شکل از دسترسی به دنیای بازاریابی دیجیتال

تکنولوژی دیجیتالی

فناوری دیجیتال، تقریباً همه چیز در مورد استفاده از فناوری برای دستیابی به یک هدف بازاریابی است. هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) چند نمونه هستند.

با انواع بازاریابی دیجیتالی آشنا شوید

در این قسمت، برخی از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال آورده شده است:

ارتقاء محتوا: بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی دیجیتالی است که بر تولید و توزیع محتوا برای یک مخاطب خاص تمرکز دارد.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEO): بهینه سازی موتورهای جستجو که به عنوان سئو معروف است، فرآیند به دست آوردن ترافیک با کیفیت بالا از نتایج رایگان یا ارگانیک موتورهای جستجو است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM): “بازاریابی موتورهای جستجو” به کسب ترافیک جستجوی پولی و رایگان اشاره دارد.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM): به زبان ساده، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فرآیند جذب ترافیک و توجه از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است.

تبلیغات وابسته: بازاریابی وابسته این روزها یک راه محبوب برای افراد برای کسب درآمد آنلاین است.

بازاریابی ایمیلی: استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات به عنوان بازاریابی ایمیلی شناخته می‌شود.

بازاریابی پیام فوری: بازاریابی پیام فوری یک استراتژی بازاریابی دیجیتال پویا و بسیار موثر است که از پلتفرم‌های پیام رسانی محبوب برای تعامل با مشتریان در زمان واقعی استفاده می‌کند.

این شامل کسب‌وکارهایی می‌شود که از پلتفرم‌هایی مانند واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر یا حتی ربات‌های چت در وب‌سایت‌های خود برای تعامل با کاربران، پاسخ به سؤالات، ارائه اطلاعات محصول و حتی تسهیل تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

این رویکرد بر روی استفاده گسترده از برنامه‌های پیام‌رسانی سرمایه‌گذاری می‌کند و به برندها امکان می‌دهد ارتباطات شخصی‌شده با مخاطبان خود را تقویت کنند، محتوای هدفمند ارائه دهند و پشتیبانی یکپارچه از مشتری را ارائه دهند.

بازاریابی پیام‌رسانی فوری می‌تواند ابزار ارزشمندی برای کسب‌وکارهایی باشد که به دنبال افزایش تعامل با مشتری، افزایش فروش و ایجاد روابط پایدار با مخاطبان خود در چشم‌انداز دیجیتال پر سرعت امروز هستند.

بازاریابی دیجیتالی مسیر هموار پیشرفت کسب و کار

بازار دیجیتال در یک وضعیت دائمی هم در نوسان است. یک فرد حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ باید راه‌هایی برای همگام شدن با این تغییر پیدا کند. آنها باید بتوانند روندهای نوظهور و توسعه الگوریتم‌های موتور جستجوی جدیدتر و هوشمندتر را زیر نظر داشته باشند. به هر حال، هیچ کس نمی‌خواهد در این مسابقه عقب بماند.

ما در بخش ابزارهای تحول دیجیتال انستیتو NBTI ، با دو رویکرد آموزشی و اجرایی در کنار سازمان‌ها و مدیران قرار می‌گیریم تا دنیای کسب و کارتان را با دنیای دیجیتال، نونَوار کنید و ارتقاء دهید.

سوالات متداول در زمینه بازاریابی دیجیتالی

1. بازاریابی دیجیتال چگونه از بازاریابی سنتی تفکیک و متحول شد؟

با تکامل تکنولوژی، پلتفرم‌های جدید بازاریابی شروع به ظهور کردند. هنگامی که بازاریابی دیجیتال معرفی شد، بازاریابی سنتی به یک گزینه ثانویه برای مشاغل عصر جدید تبدیل شد. این به برندها اجازه داد تا با هزینه بسیار کمتر و نرخ تبدیل بهتر به مخاطبان هدف خود دست یابند. بعداً، بازاریابی دیجیتال توسط همه مشاغل در سراسر جهان به کار گرفته شد تا دامنه دسترسی آنها افزایش یابد.

2. چهار تکامل بازاریابی چیست؟

گفته می‌شود که بازاریابی دارای 4 مرحله تکاملی است که عبارتند از:

  • دوران تولید
  • دوران فروش
  • عصر بازاریابی
  • عصر شرکت بازاریابی

3. چه کسی بازاریابی دیجیتال را برای اولین بار شروع کرد؟

در سال 1995 CSNL خدمات اینترنتی خود را در هند راه اندازی کرد که منشاء بازاریابی دیجیتال در هند بود. در ابتدا عملکرد خوبی نداشت، زیرا تنها 0.5٪ از جمعیت تا سال 2020 از اینترنت استفاده می‌کردند.

4. چرا بازاریابی دیجیتال در حال رشد است؟

دنیا روی مدار اینترنت است! همه ما در طول روز از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا جستجوهای گوگل و برنامه های مورد علاقه خود از اینترنت استفاده می‌کنیم. از آنجایی که تعداد زیادی از مردم از طریق اینترنت درگیر شغل و معاش هستند، بازاریابی دیجیتال در حال رشد روزافزون بسیار است.