ما در دنیای دیجیتالی زندگی می کنیم که به عنوان مصرف‌کننده، دائماً انتظار داریم که فناوری برای ما کار کند. این مسئله در مورد انتظارات ما هنگام خرید محصولات و تجربیات زندگی نیز منعکس می‌شود. به همین دلیل، سازمان‌ها در اکثر بخش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری مستمر و پیشرفت‌هایی دارند که کارکنان و مشتریان بالقوه را راضی می‌کند. شرکت‌هایی که بخش صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند، بیشتر در معرض تغییراتی هستند که دیجیتالی شدن ایجاد می‌کنند.

این تغییرات، ناشی از پیشرفتی است که در محیط صنعتی امروز رخ داده است. به طور مثال می‌توان به پلتفرم‌های جدید اینترنت اشیاء (IOT)، رایانش ابری(Cloud Computing)، پلتفرم‌های کلان داده و هوش مصنوعی اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم تحول دیجیتال در صنعت و تحول دیجیتال در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

تحول دیجیتال در صنعتی به چه معناست؟

تحول دیجیتال صنعتی به مجموعه‌ای از راه حل‌های نوآوری و انتقال به سمت مدل‌های کسب و کار جدید و جریان‌های درآمدی اطلاق می‌شود که از سه رکن اساسی تشکیل شده است: اتوماسیون، بهبود فرآیندهای تولید و بهینه‌سازی تولید. اما این نوع دگرگونی به فناوری‌های مورد استفاده، محدود نمی‌شود. این نوع از تحول، نیازمند فرهنگ تغییر است که در تمام زمینه‌های کاری ادغام شده و تغییری در نحوه‌ی مدیریت تیم‌های مختلف ایجاد می‌کند. تحول دیجیتال فقط از این طریق می‌تواند تأثیر مفید واقعی بر تولید هر شرکتی داشته باشد.

نوآوری در زمینه‌ی صنعت دائما در حال افزایش است و شرکت‌های پیشرو ابتکارات تحول خود را به خوبی در دست اجرا دارند. همه‌ی ما حکایت‌هایی درباره شرکت‌هایی می‌شنویم که در زمینه‌ی یادگیری ماشینی، واقعیت افزوده، روباتیک، مدیریت داده، عملیات مستقل، اینترنت اشیاء (IoT) یا دیگر فناوری‌های اصلی تحول‌آفرین، موفق بوده‌اند؛ اما چه کسانی رهبران تحول دیجیتال هستند و چه چیزی باعث می‌شود آنها رهبران این حوزه شوند؟

شرکت‌های پیشرو رویکردی استراتژیک دارند و فناوری دیجیتال را در سراسر زنجیره‌ی ارزش خود یکپارچه می‌کنند. طراحی و مهندسی، عملیات تولید، تعمیر و نگهداری، تدارکات، زنجیره‌ی تامین، سیستم‌های کسب و کار، مشتریان، محصولات و ساختارهای سازمانی با بررسی و به روز رسانی فرآیندها و به کارگیری ابزارها و فناوری های جدید، در معرض تغییرات نوآورانه هستند.

 چرایی اهمیت آغاز تحول دیجیتال در صنایع

فرم درخواست مشاوره

سطح رقابت‌پذیری یک شرکت به طور مستقیم با توانایی آن در مدیریت فرآیندها و افزایش بهره‌وری شرکت مرتبط است. طبق مطالعه‌ی مک کینزی، شرکت‌هایی که قبلاً به طور متوسط بیش از 60 سال عمر می‌کردند، اکنون کمتر از 20 سال عمر می‌کنند. با ادامه‌ی رشد رقابت، بقای شرکت ها در بازاری که به طور فزاینده اشباع می‌شود، دشوارتر می‌شود. شرکت‌هایی که مایل به ادامه‌‌ی حیات در بخش خود هستند، باید تحول دیجیتال را به عنوان بخشی اساسی از هسته‌ی خود بپذیرند.

تحول دیجیتال در صنعت؛ مزیت یا رقابت؟

تحول دیجیتال در صنعت از گزینه‌ای که می‌تواند به شرکت‌ها مزیت رقابتی بدهد، به یک ضرورت برای بقاء در شرایط فعلی صنعت 4.0 تبدیل شده است. هم اکنون که تحولات صنعتی (industry5) نزدیک است، شرکت‌ها بدون مهارت‌های دیجیتالی دخیل در تحولات، نمی‌توانند با تقاضاهای نوظهور مطابقت کنند یا با بقیه‌ی صنایع رقابت کنند.

تحول دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMES)

تحول دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMES)

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) ،بیش از90 درصد بافت تجاری جهان، 55 درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصادهای توسعه‌یافته و 60 تا 70 درصد از جمعیت شاغل اشتغال را تشکیل می‌دهند. سال 2017 و 2018 با توجهبه این داده‌های جهانی، می توان گفت که شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) موتور اقتصاد هستند و به صورت جدی در همه‌ی زمینه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی  باید مورد توجه قرار گیرند. طبق مطالب فوق، تحول دیجیتال یکی از تغییراتی است که SMEها به آن نیاز دارند و باید فوراً آنرا ایجاد کنند، زیرا این تنها راهی است که آنها می‌توانند با گسترش روزافزون پلتفرم‌های دیجیتال و تجارت دیجیتال همراه باشند.

یکپارچگی و پذیرش فناوری‌های جدید دیجیتالی جدید

با ایفای نقش مهم و روزافزون اینترنت و وب در اقتصاد جهانی، یکپارچگی وپذیرش فناوری‌های دیجیتالی جدید، چالش اصلی کسب‌وکارهای امروزی است. این چالش، ناشی از فقدان اراده یا منابع نیست؛ بلکه به علت فقدان استراتژی‌های مناسب برای انواع خاص سازمان‌هاست.

افزایش تجارت الکترونیک، شرکت‌های کوچک و متوسط را مجبور کرده است تا این فرآیند را بر مبنای جهانی‌شدن و تجارت دیجیتال آغاز کنند. در این میان، ما به دنبال درک این مسئله هستیم که یک کسب و کار متوسط یا کوچک( SME )در صنعت خرده‌فروشی باید از کدام نوع استراتژی برای تحول کسب و کار خود استفاده کند. SMEها(کسب و کارهای متوسط و کوچک) باید با بازارهای در حال تغییر خود، به عنوان موقعیت کنونی در بازار، همگام باشند.

مشکلات تحول دیجیتال در ایران

اکثر این شرکت‌ها منابع (مالی و زمانی) محدودی برای برنامه ریزی و فرآیند اجرایی تحولات دیجیتال دارند. اجرای پروژه‌های  دگرگونی دیجیتال، علاوه بر داشتن تجربه‌ی بسیار، به دانش به‌روز شده در زمینه‌ی تحول دیجیتال نیازمند است. لذا انجام هدفمند تحولات دیجیتال، نیازمند کسب دانش و تجربه یا بهره‌گیری از افرادی‌ست که در این حوزه تخصص، دانش و مهارت کافی دارند.

ارزش یافتن صنایع با بهره‌گیری از تحول دیجیتال در ایران

مراقبت های بهداشتی:

حتی قبل از همه‌گیری کووید 19، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شیفته‌ی تطبیق فناوری برای کاهش زمان درگیر در تولید گزارش بیمار، تجزیه و تحلیل خطر و… بودند، تحول دیجیتال در صنعت مراقبت‌های بهداشتی به آنها سود می‌رساند:

  • کمک به بیمار در فرآیندهای دارویی روزانه
  • کاهش هزینه‌های زیرساخت
  • افزایش مراقبت از بیمار
  • تجزیه و تحلیل سلامت بیمار و هشدارها
  • مراقبت شخصی

خرده‌فروشان:

خرده ‌روشان مایل هستند در فرآیند کسب و کار خود چابکی ایجاد کنند تا تجربه‌ی دیجیتالی عالی را به مشتری ارائه دهند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند. تحول دیجیتال در صنایع خرده‌فروشی به آنها سود می‌رساند:

  • خودکارسازی کارهای خسته‌کننده و فرآیندهای مستعد خطا
  • بهبود سفر خریدار مشتری
  • مدیریت زنجیره‌ی تامین بهتر
  • چابکی سازمانی
  • ارائه‌ی تجربه همه‌‌ی کانال
  • اجرای هوش مصنوعی در وظایف تایی

خدمات مالی:

 ارائه‌دهندگان خدمات بانکی یا مالی به سرعت در حال تغییر به سمت پذیرش فناوری برای مشتریان متقاضی دیجیتال خود هستند تا آنها را حفظ کنند، زیرا بیشتر پرداخت‌ها از طریق کانال‌های آنلاین و 53 درصد از مشتریان در همه‌ی مؤسسات مالی، ارائه‌دهندگان مالی را به دلیل عدم دیجیتالی شدن تغییر داده‌اند.

خدمات بانکداری:

خدمات بانکداری:

  • جذب سرمایه‌گذاران دیجیتالی بیشتر
  • فرایند اتوماسیون
  • کاهش کاغذ بازی
  • بهبود امنیت

صنعت گردشگری:

کمترین میزان تاثیر تحول دیجیتال را نسبت به ابعاد گسترده‌ای که در صنعنت گردشگری وجود دارد را می توان در این حوزه یافت. اما مزایای صنعت گردشگری پس از اجرای راه‌حل های دیجیتال در ایران عبارتند از:

  • پلتفرم واقعیت مجازی برای 360 بازدید.
  • رزرو آنلاین و پیشنهادات فصلی
  • اتاق‌های هوشمند با تکنولوژی
  • چت ربات‌های هوش مصنوعی برای جذب مشتریان
  • به ‌روز رسانی در زمان واقعی
  • ارائه‌ی خدمات لوکس

سرگرمی:

اگرچه روند پخش آنلاین در صنعت رسانه و سرگرمی شاهد بعضاً رشد، پس از همه‌گیری کووید بوده است؛ اما شرکت‌های سرگرمی دخلی باید از پیشرفت‌های فناوری استقبال کنند تا همچنان با تجربه‌ای کاملاً جدید، مخاطبان خود را به شیوه‌های کاملاً جدید سرگرم کنند. روندهای فناوری آینده‌ی جهان برای سرگرمی‌ها شامل موارد زیر است:

  •      AR و VR برای سرگرمی‌های سه بعدی
  •      هوش مصنوعی برای یک تجربه‌ی شخصی
  •      تکنولوژی پوشیدنی
  •      اینترنت اشیاء

مهندسی:

مهندسی دیجیتال به تدریج در حال ایجاد سر و صدایی در دنیای فعلی، صرفنظر از رشته‌ها و شاخه‌های مختلف است، فناوری دیجیتال در مهندسی به سازمان‌ها کمک می کند تا:

  • تصمیمات مبتنی بر داده
  • مدلسازی اطلاعات ساختمان
  • برای مدل‌های سه بعدی؛ AR/VR
  • ارتباط مجازی و همکاری
  • نوآوری

     را تجربه کنند.

نفت و گاز:

 پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 ارزش 15 تریلیون دلاری در حال تکامل با فناوری کسب‌وکار باشد، اتخاذ تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز از مزایای زیر برخوردار خواهد بود:

  • افزایش صرفه جویی در هزینه
  • تجزیه و تحلیل موانع و یافتن راه حل
  • بلوغ دیجیتال
  • ایجاد اکوسیستم کسب و کاری در این حوزه

مخابرات:

صنعت مخابرات با تبدیل سخت‌افزار به راه حل‌های دیجیتال به دلیل بهبود امنیت و سهولت مدیریت در حال حرکت به سمت راه حل‌های ابری است و تحول دیجیتال در صنعت مخابرات ایران، شامل این مزایاست:

  • امکان‌پذیر شدن خودسرویس‌دهی به مشتری
  • تجربه‌ی مشتری در همه‌ی کانال ها
  • شناسایی آسان مدیریت دسترسی دیجیتالی
  • چابکی مدل‌های کسب و کار

تولید:

 افزایش انتظارات مشتری، نیاز به اتصال، پیشرفت‌های فناوری و اختلالی که باعث شد هر تصمیم منجر به تکنولوژی و فناوری متناسب با صنعت دیجیتالی‌سازی را اتخاذ کند، حتی تولید با برخی به‌روزرسانی‌های تکنولوژیکی جزئی. چندین فرصت برای بهره مندی از پذیرش فناوری در صنایع تولیدی از حیث تحول دیجیتال در ایران وجود دارد، مانند:

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • افزایش بهر‌ وری یا کیفیت کار
  • تولید هوشمند
  • تجزیه و تحلیل ریسک مبتنی بر داده و تصمیم‌گیری
  • ایمنی بیشتری در محل کار

جمع بندی

در مواجهه با محدودیت‌های مختلفی مانند همه‌گیری کووید-19،  تحول دیجیتال اهمیت بیشتری برای سازمان‌های بدون یا با حضور کم در دنیای دیجیتال، پیدا کردند. تحول دیجیتال در صنعت ایران برای سازمان‌هایی مانند SME‌های خرده‌فروشی که خود را در معرض فروپاشی مدل کسب و کار سنتی با بسته شدن موسسات و محدودیت در مراقبت‌های حضوری دیده‌اند، بسیار ضروری است. پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال در صنعت ایران ، مزایای بیشتری نسبت به خطرات دارد؛ فناوری مناسب تمام موانع شما را برطرف می‌کند و به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای کاهش تلاش‌هایتان در کارهای روزمره به دست آورید.