در این مقاله سعی داریم با توجه به تأثیر تحول دیجیتال در آموزش و تحول دیجیتال در آموزش ایران به بهبود شرح فرآیند تجربه‌ی یادگیری برای دانش‌آموزان و معلمان و همچنین سایر افراد درگیر در این فرآیند بپردازیم. چرا که چنین تغییراتی بر بهبود تعامل و دسترسی از طریق یادگیری تعاملی و قابل تنظیم تمرکز دارد. در نتیجه، آموزش آنلاین ارزان‌تر، جامع‌تر و فراگیرتر می‌شود.

رویکرد تحول دیجیتال در آموزش

برخی از فرصت‌هایی که تحول دیجیتال در آموزش عالی ایجاد می‌کند، درس‌های خرد، ویدیوها یا تست‌های تعاملی، و حتی بازی‌ها یا روش‌های یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی است. همه‌ی این گزینه‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بیشتر درگیر فرآیند یادگیری شود و با عناصر یا وظایف مربوطه تعامل داشته باشد. برای مثال، افراد دارای معلولیت به لطف تجسم متن به گفتار یا کوررنگی، بدون هیچ مانع یا مشکلی آموزش می‌بینند.

برای پاسخگویی به تقاضای اقتصاد دیجیتال قرن بیست و یکم، دانش‌آموزان نیاز به توسعه‌ی یادگیری مستقل، تفکر انتقادی و استفاده موثر از فناوری اطلاعات دارند. تحول دیجیتال، گام بزرگی رو به جلو برای مؤسسات آموزشی در جهت بهبود فرآیند یادگیری و خودکارسازی بسیاری از عملیات است؛ از چاپ مقالات و دوره‌های آموزشی بی شمار گرفته تا ارزیابی آزمون‌ها و محاسبه‌ی معدل‌ها.

برترین روند تحول دیجیتال در آموزش برای سال 2023

برترین روند تحول دیجیتال در آموزش برای سال 2023

فناوری‌ها و نوآوری‌های دیجیتال در بخش آموزش در حال تحول و توسعه هستند. الگوی روشنی برای پیاده‌سازی سیستم‌های خاص در میان بسیاری از مؤسسات آموزشی وجود دارد. بیایید نگاهی به محبوب‌ترین روندها در سال 2023 بیندازیم.

اینترنت اشیاء و رویکرد آن در تحولات دیجیتالی

اینترنت اشیاء می‌تواند تغییرات زیادی را در فرآیندهای یادگیری آنلاین و آفلاین ایجاد کند. به لطف این فناوری، کالج‌ها و مدارس می‌توانند پردیس‌های هوشمند ایجاد کنند، بسیاری از کارهای تکراری را خودکار کنند و به همه امکان دسترسی به ابزارهایی با فناوری پیشرفته را بدهند که فرآیندهای مختلف یک دانش‌آموز را تسهیل می‌کند.

بلاکچین و رویکرد آن در تحولات دیجیتالی

این گزینه‌‌ای کاملاً مناسب برای ذخیره‌ی اطلاعات شخصی کارکنان و فراگیران است. علاوه بر این، استفاده از فناوری‌های بلاکچین به حفظ امنیت دنیای دیجیتال کمک می‌کند که پیش‌نیاز اصلی اجرای آن است. به علاوه، این فناوری امکان بررسی اصالت را فراهم می‌کند که سرقت ادبی و تقلب را کاهش می‌دهد.

فرم درخواست مشاوره

اطلاعات بزرگ (بیگ دیتا)

Big Data یک گزینه‌ی عالی برای مدیریت انبوه اطلاعات، سازماندهی و تجزیه و تحلیل آن است. طی فرآیند آموزش، داده‌های بزرگ می‌تواند به ردیابی عملکرد دانش آموزان و یافتن راه‌هایی برای بهبود تجربه‌ی یادگیری کمک کند.

تعریف تحول دیجیتال برای آموزش

رویکرد و کارکرد تحول دیجیتال در آموزش، تجسم مجدد نحوه‌ی آوردن افراد، داده ها و فرآیندها برای ایجاد محیط‌های بهتر برای دانش آموزان، مربیان، والدین و رهبران سیستم در دنیای دیجیتال امروزی است. همچنین آماده شدن برای نوآوری‌ها و چالش‌های دیجیتالی پیش روی دنیای در حال دگرگونی دیجیتال می‌باشد. مرتفع کردن این هدف ممکن است نیازمند سازماندهی مجدد محیط‌های آموزشی رسمی و غیررسمی، و تجسم مجدد محتوای آموزشی و ارائه‌ی آن باشد.

تحول دیجیتال در آموزش عالی

آموزش عالی به لطف تحول دیجیتال و رویکرد استراتژیک موسسات آموزشی در حال تکامل است و از جهات بسیاری تغییر کرده است. تحول دیجیتال، تنها دیجیتالی کردن محتویات نیست؛ در واقع، تحول دیجیتال به عنوان “فرآیندی که هدف آن بهبود یک موجودیت از طریق ایجاد تغییرات قابل توجه در ویژگی‌های آن از طریق ترکیبی از فناوری‌های اطلاعات، محاسبات، ارتباطات و اتصال است تعریف می‌شود.

فناوری‌های کلیدی که تحول دیجیتال را در آموزش و پرورش امکان‌پذیر می‌کنند

کلاس‌های آنلاین

یادگیری از راه دور به یک روند و فرصت بزرگ برای بسیاری از دانش آموزان تبدیل شده است. اکنون، می توانید در هر کالج یا مدرسه‌ای در سراسر جهان شرکت کنید و در اتاق خود بمانید. ابزارهای جلسه‌ی آنلاین مانند زوم یا Google Meet به میلیون‌ها دانش‌آموز، این امکان را می‌دهد تا تحصیلات مورد نظر خود را، حتی اگر بودجه یا توانایی کافی برای سفر ندارند، کسب کنند و از معتبرترین مدارس و دانشگاه‌های سراسر ایران و جهان مدرک دریافت کنند.

کلاس‌های هوشمند

کلاس‌های هوشمند

یادگیری آفلاین نیز به لطف دیجیتالی شدن آموزش بهتر می‌شود. بردهای هوشمند، پروژکتورها، دسترسی به اینترنت و رایانه به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به سرعت اطلاعات لازم را به دست آورند و مطالب اضافی را در زمان واقعی جستجو کنند. ضمن اینکه کلاس‌های هوشمند، این امکان را به دانش‌پذیران می‌دهد تا در صورت نیاز با بازبینی کلاس‌های ضبط شده، مطالب آموزش دیده را تثبیت کنند.

تجزیه و تحلیل

جمع‌آوری نمرات، نتایج امتحانات و سایر داده‌ها در یک سیستم آنلاین یکپارچه، به معلمان این امکان را می‌دهد تا به سرعت عملکرد خود را ارزیابی کنند، حضور و غیاب و پیشرفت برنامه‌های مطالعه را پیگیری کنند، مقالات را سریع‌تر ارزیابی کنند و ببینند چه موضوع یا موضوعاتی نیاز به بهبود دارند. این روش از تجزیه و تحلیل، امکان خطای انسانی را کاهش داده و به شایسته‌سالاری کمک به سزایی می‌کند.

یادگیری سنتی در مقابل  یادگیری فناورانه

برخی از دانشگاهیان همچنان فکر می‌کنند که فناوری نمی‌تواند جایگزین عامل انسانی در آموزش شود. در حالی که با در نظر گرفتن مقرون به صرفه بودن و دسترسی به اینترنت، ارائه‌ی آموزشی روشی نوین و کاربردی در عصر تکنولوژی شده است. ارائه‌دهندگان آموزشی شروع به ارائه‌ی تعداد زیادی دوره به صورت آنلاین کرده‌اند. یادگیری آنلاین، انعطاف‌پذیری بیشتری را از حیث زمانی و مکانی برای افراد شخصی و حرفه‌ای فراهم می کند. تعهدات دوره‌ها را می توان از هر کجا و از هر دستگاه هوشمندی در دسترس قرار داد.

دانش آموزان، راه‌هایی را برای یادگیری موثرتر انتخاب می کنند. پیش از این، بزرگترین نقطه ضعف یادگیری آنلاین این بود که اجازه تعامل بین دانش‌آموزان و بین آنها و معلم را نمی‌داد. که این مشکل با معرفی شبکه‌های اجتماعی حل شده است و دوره‌های مختلف با کمک وبینارها تعاملی‌تر شده‌اند. در هرصورت هر دو نوع از یادگیری مزایا و معایب مرتبط با خود را دارند، لیکن به نظر می‌رسد که استفاده از تکنولوژی با وجود تمام معایبی که ممکن است داشته باشد، مزایای بیشتری را در صنعت آموزش فراهم آورده است.

استفاده از فناوری در آموزش استثنایی

استفاده از فناوری در آموزش استثنایی

همه حق دارند که آموزش ببینند؛ از جمله دانش‌آموزان دارای معلولیت یا سایر نیازهای خاص. باید مانند هر دانش‌آموز دیگری بدون هیچ گونه ناتوانی، فرصتی برابر برای تحقق بخشیدن به پتانسیل کامل خود داشته باشند. آموزش آنلاین با استفاده از تکتولوژی در آموزش، باعث سهولت دسترسی به آموزش، علی‌الخصوص دانش آموزان معلول شد. (به عنوان مثال، دانش‌آموزان طیف اوتیسم، که ممکن است در میان حواس‌پرتی‌های معمولی کلاس، مشکل تمرکز داشته باشند یا مسائل عاطفی داشته باشند یا چالش‌هایی که آن‌ها را از حفظ رفتارهای کلاسی مناسب باز می‌دارد. آن‌ها از طریق آموزش آنلاین می‌توانند محیطی داشته باشند که در آن توانایی تمرکزشان به خطر نیفتد.)

راه‌های زیادی وجود دارد که فناوری می‌تواند به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (معلولین) کمک کند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

تشخیص و ترکیب گفتار انسان: این فناوری به دانش‌آموزانی کمک می‌کند که یا نمی‌توانند اطلاعات بصری را به درستی پردازش کنند یا ناتوانی‌شان به آن‌ها اجازه‌ی استفاده از متن دست‌نویس را نمی‌دهد.

نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار: این نرم‌افزار به دانش‌آموزان دارای اختلالات بینایی کمک می کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به متنی که روی صفحه‌ی رایانه ظاهر می شود، گوش دهند. این برنامه می‌تواند هر چیزی را بدون در نظر گرفتن فرمت روی صفحه بخواند.

از طریق این تسهیلات، دانش آموزان استثنایی هم می‌توانند در فعالیت‌های آنلاین شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند از ایمیل، متن و دسترسی فوری به مواد درسی بسیاری از نسخه‌های رایگان این نرم‌افزار که  به صورت آنلاین موجود است، مانند Natural Readers استفاده کنند.

کمک‌های بصری: این فناوری کمکی، شامل نرم‌افزار بزرگ‌نمایی صفحه است که بخش‌هایی از صفحه را بزرگ می‌کند (جایی که خواننده ماوس را هدایت می‌کند.) نرم‌افزار صفحه‌خوان، متن صفحه را به خط بریل ترجمه می‌کند.

کمک‌های صوتی: این فناوری کمکی، برای دانش‌آموزانی که مشکلات شنوایی دارند، مفید است. این نرم‌افزار شامل ابزارهای تقویت صدا می باشد.

کمک‌های فیزیکی: فناوری‌های مختلفی برای دانش‌آموزانی که مشکلات حرکتی_فیزیکی دارند، در دسترس است. این فناوری‌ها به آن‌ها در تکمیل تکالیف مدرسه کمک می‌کند. از جمله کتاب‌های صوتی برای دانش آموزانی که از نظر فیزیکی نمی‌توانند کتاب‌ها را مدیریت کنند. 

جمع بندی

بین آموزش، فناوری و اقتصاد، رابطه‌ای قوی وجود دارد. فناوری، فضای آموزشی را به کلی تغییر داده و می‌تواند سواد و توانایی یادگیرنده برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی دانش و اطلاعاتی که دریافت می کند را بهبود ببخشد. سیاست‌گذاران، استراتژیست‌ها، رهبران، مدیران، معلمان، دانش‌آموزان، کارآفرینان تجاری و آموزشی: همه‌ی اهمیت فناوری در آموزش را درک می‌کنند.

فناوری نقش مهمی در ارائه‌ی آموزش به مردم کشورهای در حال توسعه دارد. اگرچه در کشورهای در حال توسعه هنوز دسترسی محدود است، برخی کشورها در تلاشند تا زیرساختی ایجاد کنند که مردم بتوانند به این نوع آموزش دسترسی داشته باشند. از طریق آموزش الکترونیکی فناوری تطبیقی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های مختلف را بر اساس نیازهای خود بیاموزند. این امر آموزش را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه قابل دسترس‌تر می‌کند. همچنان که مؤسسات آموزشی در حال طراحی دوره‌های منعطف و سفارشی برای برآورده کردن این موارد هستند.

نیازهای مهم دانش‌آموزان و آنچه که ما در حال ظهور می‌بینیم، این است که آموزش مجازی بخشی از انقلاب گسترده تر تجارت الکترونیک است. فناوری‌های دیجیتال، خوداشتغالی را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده‌اند؛ زیرا آن‌ها هستند که فرصت‌های کارآفرینی را فراهم می‌کنند که شاخصه‌ی آن راه‌اندازی و بازاریابی است.

پلتفرم‌های رسانه‌ای و واقعیت مجازی برای انتقال دانش گوگل وشرکت‌های دیگر، صدها برنامه‌ی کاربردی را برای استفاده در کلاس توسعه داده‌اند. ارزیابی و توسعه‌ی مهارت‌های تحلیلی در بین دانش‌آموزان این برنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، به طور گسترده‌تر به توسعه‌ی تعاملات دانش آموزان باهمدیگر کمک می‌کند. جهان گسترده‌ی اینترنت، دنیا را به دهکده‌ای جهانی تبدیل کرده است. آموزش عالی هر کشور نیز باید  به طور مداوم تکامل یابد و با تغییرات سریع در فناوری همگام شود.

تحول دیجیتال قبلاً جامعه و اقتصاد را متحول کرده است؛ لذا آموزش عالی در ایران نیز باید این تغییر را برای پیشرفت بیشتر در آغوش بگیرد.