این مقاله، فرصت‌های تحول دیجیتال در کسب‌وکار و تغییرات مرتبط با آن را بررسی می‌کند وکاربرد فناوری دیجیتال در تمامی جنبه‌های کسب و کار را روشن می کند. این رویکرد جدید در خدمت تغییر نحوه‌ی عملکرد کسب و کارها، توانایی بازبینی دیجیتالی کسب و کار و تا حد زیادی توسط یک استراتژی دیجیتالی روشن قابل اجراست. این فرآیند، فرهنگی را توزیع و توسعه می‌دهد که قادر به تغییر کسب و کار شماست.

رویکرد تحول دیجیتال در سازمان

شرکت‌های پیشرفته‌ی دیجیتال به دنبال سطوح جدیدی از مزیت‌های رقابتی هستند. در میان این شرکت‌ها، تحول دیجیتال جزو فرآیندهای حیاتی می‌باشد که زیرساخت‌های این فناوری، به طور متوسط سودآور بوده و یا به زودی سودآور خواهند بود. البته بدون چشم‌انداز قوی نسبت به رقبا نمی‌توان به ارزش بازار بزرگتری دست یافت.

تحول دیجیتال چگونه آغاز شد؟

تحول دیجیتال چگونه آغاز شد؟

روند تحول کسب و کار دیجیتال از اواسط قرن گذشته آغاز شد. در ابتدا دیجیتالی شدن بر کاهش الگوهای کاغذی و کاهش هزینه‌های کسب و کار متمرکز شد. با توسعه‌ی اینترنت و همگرایی فرآیندهای کسب و کار، دیجیتالی شدن کسب و کارها و سازمان‌ها، شتاب قوی‌تری به دست آورد. شکل اولیه‌ی دیجیتالی شدن کسب و کار به عنوان یک فرآیند اصلی و الگو شناخته می‌شود. دیجیتالی شدن یا کاهش استفاده از اشکال کاغذی کسب و کار، صرفاً مقدمه‌ای برای این تحول به حساب می‌آید که در ادامه یک گام فراتر می‌رود و کل تجارت، تولید و نحوه‌ی استفاده ی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحول دیجیتال و یافته‌های کلیدی

تحول دیجیتال لزوماً مربوط به فناوری دیجیتال نیست، بلکه مربوط به این واقعیت است که فناوری به مردم امکان و روش‌های نوین می دهد تا مشکلات سنتی خود را حل کنند. و آن‌ها این دیجیتالی شدن را ترجیح می‌دهند که در واقع راه حلی برای راه حل قدیمی به شمار می‌رود. تحول دیجیتال، در واقع، تحول کسب و کارهاست.

برخی حتی ترجیح می‌دهند از اصطلاح تحول کسب و کار دیجیتال استفاده کنند، که دقیق تر است و تاکید بیشتر بر جنبه‌های تجاری تحول دارد. این تجارت دیجیتال و دگرگونی‌ها تحت تأثیر عوامل زیر می‌باشند:

  • استراتژی کسب و کار
  • فناوری
  • نوآوری
  • رفتار و انتظارات مشتری
  • برخی عوامل محیطی خارجی

محرک‌های تحول دیجیتال

محرک‌های تحول دیجیتال، ویژگی‌هایی هستند که بر فرآیند تأثیر می‌گذارند و آن را فعال می‌کنند و باعث پیاده سازی تحول دیجیتال می شوند. ویژگی‌های شناسایی شده مانند قابلیت‌ها و بلوغ دیجیتال، فناوری‌های دیجیتال، استراتژی‌ها، مدل‌های کسب‌وکار و غیره به ‌عنوان عواملی که دستور کار تحول دیجیتال را به داخل سازمان هدایت می‌کنند، شناخته شده‌اند.

فرم درخواست مشاوره

محرک‌های دیجیتالی شدن شامل تغییر در رفتار افراد، نگرش‌ها و انتظارات، کم کردن  موانع برای ورود به این عرصه، دسترسی به مقادیر زیادی سرمایه گذاری خطرپذیر در عین حال فعالیت‌های سازمانی، فرآیندها، شایستگی‌ها، مدل‌هایی برای اهرم‌سازی کامل از تغییرات و فرصت‌های ترکیبی از فناوری‌های دیجیتال که با استراتژی سازمانی همسو هستند. محرک‌های تحول‌آفرینی همچون سودآوری و رشد درآمد جدید، رضایت مشتری، افزایش بهره‌ی عملیاتی، استاندارد سازی، افزایش چابکی کسب و کار، افزایش بهره‌وری کارکنان و ایجاد مزیت رقابتی. همانطور که مشاهده می‌کنید، در برخی موارد هم‌پوشانی بین این محرک‌ها وجود دارد.

فناوری‌های دیجیتال برای تغییر مدل‌های کسب و کار

فناوری‌های دیجیتال برای تغییر مدل‌های کسب و کار

فناوری‌های دیجیتال برای تغییر مدل‌های کسب و کار در برخی از مطالعات استفاده شده است. با این حال، تأثیر آن متفاوت بوده و خطرات بالایی را که در این مسیر وجود دارد، برجسته می‌سازد. اگر به چند گام قبل این فرآیند تحول نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که یک شرکت نرم‌افزاری، نرم‌افزار سفارشی شده‌ای را برای مشتریان بزرگ ارائه می‌کرد. این نرم‌افزار بر اساس مشخصات مشتری با قیمت‌های ممتاز، توسعه و پیاده‌سازی می‌شد و پس از تکمیل ویژگی‌های معنوی (IP) به مشتریان منتقل می‌شد.

یک فرصت به شرکت اجازه داد تا یک نرم‌افزار مدیریت پروژه را از یک مشتری اصلی بازخرید کند. این خرید، شرکت را قادر ساخت تا نسخه‌ی استاندارد شده‌ی نرم‌افزار را به چندین مشتری جدید بفروشد و همچنین یک سرویس میزبانی آنلاین برای مدیریت پروژه‌های بزرگ راه‌اندازی کند. این روند، منجر به تغییر اساسی مدل کسب و کار آن شرکت – که توسط مدیر عامل آن به عنوان “تولید خدمات” توصیف شده است – از فروش خدمات سفارشی به مشتریان خاص، به فروش محصولات و خدمات استاندارد شده به مشتریان متعدد انجامید.

بنابراین با تغییر در بخشی از این فرآیند، شرکت می‌تواند چندین بار نرم‌افزاری را بفروشد که درآمد را به حداکثر می‌رساند، زیرا هزینه‌ی بازتولید آن به حداقل رسیده است. و سرویس میزبانی جدید شرکت را قادر می‌سازد تا چندین مشتری را برای دوره‌های طولانی (مثلاً 5 تا 7 سال برای پروژه‌های ساختمانی بزرگ) جذب کند؛ که این اقدام، درآمد خدمات را تثبیت کرده و انعطاف‌پذیری مالی شرکت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. کلید موفقیت مدل کسب و کارهای جدید، اتصال فراگیر است که توسط شبکه‌های پهن باند و  G5  برای ارتباط با مشتریان فعال شده است.

مفاهیم نوین‌سازی مدل کسب و کار

یک مدل کسب‌وکار می‌تواند حداقل در سه مفهوم مختلف‌، جدید باشد:

  • اول، یک مدل کسب و کار می تواند جدید باشد؛ زیرا ایده‌ای بی سابقه است که بسیار نادر است. چرا که بیشتر ایده‌ها قبلاً در جایی استفاده شده‌اند.
  • دوم، نوآوری در مدل کسب ‌و کار در بیشتر موارد، مربوط به قرض گرفتن یک ایده از یک حوزه و تطبیق آن با حوزه‌ی دیگر است.
  • سوم، فناوری‌های دیجیتال در برخی از بخش‌ها با حذف موانع متعارف، مقیاس‌پذیری یک مدل کسب‌وکار سنتی را امکان‌پذیر می‌سازد که منجر به تأثیر بی‌سابقه در تسریع فرآیند نوین‌سازی می‌شود.

در بیشتر موارد، فناوری‌های دیجیتال به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که طیف وسیع‌تری از مدل‌های کسب‌وکار را نسبت به آنچه قبلاً در دسترس بوده، به کار گیرند و با کاهش هزینه‌ها و قابل دوام کردن مدیریت سرمایه‌ی سازمانی از نظر اداری و مالی، نقش مهمی را ایفا کنند.

جمع بندی

فرآیند تحول دیجیتال به صورت خلاصه، یک اصطلاح گسترده است که مجموعه‌ی وسیعی از عناصر را در بر می‌گیرد. این عناصر وقتی با هم ترکیب شوند، نحوه‌ی برخورد سازمان با تعاملات، مشتریان، نحوه‌ی عملکرد ابزارهای داخلی، مدیریت تعاملات کارکنان و در نهایت نحوه‌ی پشتیبانی از این چارچوب‌ها را تغییر می‌دهد.