استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ چه کمکی به کسب و کارها می کند؟ تعریف بازاریابی محتوا ساده است. یک فرآیند انتشار مطالب نوشتاری و بصری آنلاین با هدف جذب مخاطبان بیشتر به کسب و کار شماست.

این مطالب می‌توانند شامل پست‌های وبلاگ، صفحات اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها، ویدئوها و موارد دیگر باشند. با این حال، بازاریابی محتوا فقط انتشار یک قطعه نازک از محتوا و امید به یافتن آن توسط مردم نیست.

منظور این است که صفحات، ویدیوها، کتاب‌های الکترونیکی و پست‌های خود را به طور هدفمند برای مخاطبان هدف خود تنظیم کنید تا آنها شما را به جای راه خروجی، راه ورودی پیدا کنند.

امروزه، محتوای شما باید به گونه‌ای به مخاطبان شما برسد که احساس اغناء شدن داشته باشد . در این مقاله سعی داریم شما را با مبحث بازاریابی محتوا که یکی از زیرشاخه‌های تخصصی تیم محتوایی انستیتو NBTI است، آشنا کنیم.

بایدها و نبایدهای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فرآیند برنامه ریزی، ایجاد، توزیع، اشتراک گذاری و انتشار محتوا از طریق کانال‌هایی مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها، پادکست‌ها، برنامه‌ها، بیانیه‌های مطبوعاتی، نشریات چاپی و غیره است.

هدف این فرآیند نیز دستیابی به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری است. در کنار بازاریابی محتوا، شما باید بازاریابی شبکه ای را بدانید. برای آگاهی از این نوع بازاریابی، مقاله بازاریابی شبکه ای چیست ؟ را بخوانید.

فرم درخواست مشاوره

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

تحقیقات HubSpot 2022 می‌گوید که 70٪ از شرکت‌ها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا به این دلیل ارزشمند است:

  • به سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه شما در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، آموزش می‌دهد. طبق تحقیقات HubSpot در سال 2023، 29٪ از بازاریابان از یک وبلاگ یا وب سایت برای جذب و تبدیل سرنخ استفاده می‌کنند.
  • تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد.
  • روابطی بین مشتریان و کسب و کار شما ایجاد می‌کند که منجر به افزایش ۳۰ درصدی وفاداری می‌شود که ارزش‌های برند را منعکس می‌کند.
  • به مخاطبان شما نشان می‌دهد که چگونه محصولات و خدمات شما چالش‌های آنها را حل می‌کنند.
  • حس عمومی جامعه را در اطراف برند شما ایجاد می‌کند.

انواع مختلف بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توانید آنها را در استراتژی خود بگنجانید. در این مقاله، برخی از رایج‌ترین آنها آورده شده است:انواع مختلف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوای آنلاین

بازاریابی محتوای آنلاین به هر مطلبی که به صورت آنلاین منتشر می‌کنید اشاره دارد، اما به طور خاص به صفحات وب شما اشاره دارد. یک استراتژی قوی بازاریابی محتوای آنلاین به شما کمک می‌کند در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشید و در زمان مناسب، شما را در مقابل افراد مناسب قرار دهد.

صفحه اصلی HubSpot یک نمونه است که بلافاصله بازدیدکنندگان را با محتوای خاص در مورد محصولات ما درگیر می‌کند.

بازاریابی محتوای رسانه های اجتماعی

با بیش از 4.5 میلیارد کاربر جهانی رسانه‌های اجتماعی، به راحتی می‌توان درک کرد که چرا بسیاری از مشاغل در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنند.

پلتفرم‌های زیادی (مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین، اسنپ چت) برای کار کردن و راه‌های مختلفی برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا در هر یک از آنها (مانند عکس‌ها، ویدیوهای زنده، ویدیوهای از پیش ضبط‌ شده، داستان‌ها) وجود دارد.

بازاریابی محتوای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک محتواها، اطلاعات و داده‌ها را در قالب گرافیکی و قابل درک نمایش می‌دهند. اینفوگرافیک‌ها با ترکیبی از جمله بندی ساده، عبارات کوتاه و تصاویر واضح، راهی عالی برای برقراری ارتباط موثر در کمترین زمان با محتوای شما هستند.

اگر بخواهید یک موضوع آموزشی یا پیچیده را ساده کنید تا همه مخاطبان بتوانند آن را درک کنند، اینفوگرافی‌ها به خوبی کار می‌کنند.

بازاریابی محتوای وبلاگ

وبلاگ‌ها نوع قدرتمندی از محتوای ورودی هستند و از نظر هدف و موضوع، امکان خلاقیت زیادی را فراهم می‌کنند. با یک وبلاگ، می‌توانید کارهایی مانند تبلیغ سایر محتوای داخلی و خارجی و مقالات وبلاگ با پیوندها، اضافه کردن دکمه‌های اشتراک گذاری اجتماعی و ترکیب اطلاعات محصول را انجام دهید.

بازاریابی محتوای پادکست

بیش از 60 میلیون نفر در پلتفرم های مختلف به پادکست گوش می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و رسانه‌ها شروع به ایجاد و اشتراک گذاری پادکست‌های خود کرده‌اند .پادکست‌ها هم خلاقیت‌های زیادی را به وجود می‌آورند، زیرا می‌توانند در مورد هر موضوعی که انتخاب می‌کنید و هر گونه که می‌خواهید، تولید شوند.بازاریابی محتوای پادکست

علاوه بر این، شما می‌توانید درباره عوامل دیگری که مربوط به پادکست هست، طبق سلیقه‌ی خود تصمیم بگیرید. عواملی مانند نحوه چیدمان و تقدم و تاخر دیالوگ‌ها، آهنگ قسمت‌ها، چه کسی در پادکست صحبت کند، کجا تبلیغ پادکست را انجام م‌ دهید و طول قسمت‌ها.

بازاریابی محتوای ویدیویی

بر اساس تحقیقات Wyzowl، 73 درصد از مصرف کنندگان محصولات و خدمات مختلف می‌گویند که ترجیح می‌دهند از طریق ویدئو در مورد محصول یا خدمات یک برند بیاموزند. علاوه بر این، بازاریابی ویدئویی می‌تواند تبدیل‌ها را افزایش دهد، بازگشت سرمایه را بهبود ببخشد و به شما در ایجاد روابط با اعضای مخاطب، کمک کند.

می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، صفحات فرود یا در وب‌سایت یک بازاریاب مشترک به اشتراک بگذارید.

بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی

تبلیغات پولی می‌تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان گسترده‌ای دست پیدا کنید و به شما این امکان را می‌دهد که خود را در همه مکان‌هایی که می‌خواهید دیده شوند، قرار دهید. تبلیغات پولی به ‌ویژه زمانی که با بازاریابی ورودی همراه می‌شوند، بسیار سودمند هستند.

مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها تبلیغات پولی را به اشتراک بگذارید، از جمله در رسانه‌های اجتماعی، صفحات فرود، بنرها و محتوای حمایت شده.

بازاریابی محتوا چگونه  به کسب و کارها می‌کند؟

بازاریابان محتوا با ارائه‌ی داستانی و جذاب و با اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند، مخاطب را جذب می‌کنند. آنها همچنین از کانال‌های محتوا برای ایجاد و افزایش کاربر استفاده می‌کنند. بنابراین، بازاریابی محتوا برای کسب و کار فقط یک تکنیک یا استراتژی نیست، بلکه یک شکل منحصر به فرد ارتباط است.

با در نظر گرفتن این موضوع، افراد در مراحل مختلف فرآیند خرید، نیازهای متفاوتی دارند. برای اطمینان از اینکه محتوای شما در هر مرحله نیاز را برآورده می‌کند، باید به قیف تبدیل خود فکر کنید.

بالای قیف (TOFU) و نقش بازاریابی محتوایی

در قسمت بالای قیف، می‌خواهید با محتوای خود آگاهی ایجاد کنید. مخاطبان هدف شما ممکن است بدانند که مشکلی دارند، اما مطمئن نیستند که چگونه آن را حل کنند. در این مرحله می‌توانید بر آگاهی از برند، نقاط دردناک گسترده و سوالات رایج تمرکز کنید.

محتوای TOFU باید مشتریان بالقوه را جذب کند تا به آنها در درک بهتر یک مشکل یا چالش خاص کمک کند. این به شما فرصت مناسبی می‌دهد تا آنها را با راه حل خود آشنا کنید. چالش‌های رایج برای محتوای TOFU شامل رقابت، متعادل کردن محتوای آموزشی و تبلیغاتی و ردیابی بازگشت سرمایه است.

برای رسیدگی به این مسائل، یک استراتژی محتوایی ایجاد کنید که توجه مخاطبین خاصی را به خود جلب کند. استراتژی شما همچنین به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای ایجاد کنید که موضوعات و قالب‌های محتوا را با اهداف تجاری هماهنگ کنند. سپس، فهرستی از KPIها برای ردیابی عملکرد محتوای خود ایجاد کنید.بالای قیف (TOFU) و نقش بازاریابی محتوایی

انواع محتوای مفید در بالای قیف عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • ویدیوی کوتاه
  • پادکست‌ها
  • اینفوگرافیک
  • چک لیست‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • وبینارها
  • تبلیغات ویدیویی

وسط قیف (MOFU)

وقتی مشتری به وسط قیف رفت، محصول شما را در نظر می‌گیرد. آنها ممکن است بیش از یک بار از سایت شما بازدید کرده باشند یا با رسانه‌های اجتماعی شما درگیر باشند. آنها ممکن است برای خبرنامه ایمیل شما ثبت نام کرده باشند. محتوای MOFU باید با آن شخص ارتباط برقرار کند.

در این مرحله، آنها مشکل خود را درک می‌کنند و راه حل‌های ممکن را با هم مقایسه می‌کنند. بنابراین، محتوای شما باید آنها را در مورد ویژگی‌های راه حل شما آموزش دهد و نشان دهد که چگونه نیازهای منحصر به فرد آنها را برآورده می‌کند.

این نیز یک لحظه مهم برای ایجاد اعتماد است. ممکن است مشتری برای خرید آماده نباشد، بنابراین به تغییرات در رفتار کاربر توجه کنید. می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که مفروضاتی بسازید یا به دنبال تغییر سریع باشید، اما این می‌تواند به رابطه بازاریابی، آسیب برساند.

انواع محتوای عالی میان قیف عبارتند از:

  • خبرنامه‌های ایمیل
  • دموی محصول
  • صفحات فرود
  • کاغذهای سفید
  • مطالعات موردی
  • ویدیوهای طولانی‌تر
  • پست‌های وبلاگ
  • محتوای تعاملی
  • وبینارها

شاید شنیده باشید که رسانه‌های اجتماعی فقط محتوای برتر حضور دارد. اما کاربران زیادی در رسانه‌های اجتماعی خرید می‌کنند و همچنین کانالی محبوب برای خدمات و پشتیبانی مشتریان است. بنابراین، حتما پست‌های اجتماعی MOFU ایجاد کنید و به مشتریان احتمالی اطلاع دهید که آماده کمک به آنها در این کانال هستید.

پایین قیف (BOFU)

محتوای پایین قیف به مشتری بالقوه شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرد و خرید کند. این مرحله بر تبدیل تمرکز دارد. بنابراین، محتوای BOFU باید آزمایش یک محصول، درک قیمت و خرید را آسان کند. محتوایی که سبب شود تبدیل‌شوندگان اقدامی را انجام دهند و احساس فوریت ایجاد کنند. شخصی سازی می‌تواند به تأثیر محتوای شما در این مرحله بیافزاید. ایجاد CTAهای قدرتمند نیز مهم است.

انواع محتوای پایین قیف عبارتند از:

  • ایمیل‌های شخصی سازی شده
  • محتوای تولید شده توسط کاربر، مانند توصیفات مشتری
  • مطالعات موردی
  • صفحات قیمت گذاری
  • پست‌های وبلاگ مقایسه رقبا
  • دموهای ویدیویی
  • کاغذهای سفید
  • کمپین‌های بازاریابی مجدد

هنگام تولید محتوا حتما ببیند برای کدام بخش از قیف فروش محتوا تولید می‌کنید.

انستیتو نوین کسب و کار NBTI علاوه بر آموزش نحوه تولید محتوای بازارساز، در زمینه‌ی اجرای بازاریابی محتوای سازمان‌ها و کسب و کارها وارد عمل شده و با تکیه بر تیم متخصص محتوایی خود، به افزایش کیفیت محتوای مورد نظر ما کمک می‌کند.

پرسش های پرتکرار در زمینه بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا و مثال ها چیست؟

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری مطالب مرتبط مانند مقالات، ویدئوها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها برای جذب مخاطبان، ایجاد تخصص، ارتقای آگاهی از برند و افزایش فروش است.

بازاریابی محتوا یا سئو چیست؟

در حالی که بحث بر SEO در مقابل بازاریابی محتوا متمرکز است، واقعیت این است که شما باید از این دو استراتژی با هم استفاده کنید. سئو به افراد کمک می کند تا محتوای شما را پیدا کنند، در حالی که محتوا به جذب ترافیک به سایت شما و بهبود رتبه شما کمک می‌کند. یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق نیاز به سئو دارد و بالعکس.

نمونه های واقعی بازاریابی محتوا چیست؟

این نوع بازاریابی ممکن است از طریق وبلاگ‌ها، خبرنامه‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، انجمن‌ها، تابلوهای بحث، مطالعات موردی، ویدئوها (کسب و کارها در حال ایجاد وبینارهای بیشتر)، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و بسیاری از پلتفرم‌های دیگر ارائه شوند.