تحلیل رقبا در کسب و کار : برای ایجاد یک کسب و کار موفق، باید از رقبا متمایز شوید. این کار مستلزم آگاهی از این موضوع است که رقبای شما چه کسانی هستند و چه چیزی به بازار عرضه می‌کنند. خوشبختانه برای به دست آوردن این اطلاعات، نیازی به استخدام یک شرکت حرفه‌ای اطلاعات بازار ندارید. با انجام برخی تحقیقات ساده به تنهایی می‌توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. در این مقاله، ما به شما درباره تحلیل رقبا در کسب و کار، اطلاعاتی کاربردی ارائه خواهیم داد.

تحلیل رقابتی چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی، ارزیابی محصولات، خدمات و تاکتیک‌های فروش رقبا، ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن‌ها نسبت به خودتان است. انجام یک تجزیه و تحلیل کامل رقابتی حداقل یک بار در سال، تمرین تجاری خوبی است.

هدف از تحلیل رقابتی چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند که مزایای منحصر به‌ فرد خود و همچنین موانع بالقوه رشد را مشاهده کنید تا بتوانید استراتژی‌های بازاریابی و کسب و کار خود را تقویت کنید. همچنین به جای واکنش نشان دادن، کسب و کار شما را فعال نگه می‌دارد. بسیاری از کارآفرینان بر اساس ایده‌های از پیش‌ تعیین‌ شده در مورد رقبای خود و چشم‌انداز بازار فعالیت می‌کنند، اما این ایده‌ها ممکن است دقیق نباشند یا ممکن است قدیمی باشند.

این مقاله را نیز بخوانید: سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

نحوه انجام تحلیل رقابتی در 5 مرحله

تجزیه و تحلیل رقابتی شامل چهار مرحله کلیدی است.

رقبای خود را شناسایی کنید.

این کار ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع انواع مختلفی از رقبا وجود دارند که باید در نظر بگیرید. آن‌ها عبارتند از:

فرم درخواست مشاوره

رقبای مستقیم: مشاغلی که محصولات و خدمات مشابهی ارائه می‌دهند و مشتریان یکسانی را در منطقه‌ی جغرافیایی که کسب و کار شما به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد، هدف قرار می‌دهند.

رقبای ثانویه/غیر مستقیم: اینها مشاغلی هستند که محصولات و خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند و مشتریان متفاوتی را هدف قرار می‌دهند، اما در دسته کلی شما قرار می‌گیرند.

رقبای جایگزین: اینها مشاغلی هستند که محصولات و خدمات مختلفی ارائه می‌دهند، اما مشتریان یکسانی را در منطقه جغرافیایی شما هدف قرار می‌دهند.

اطلاعاتی در مورد رقبای خود جمع آوری کنید

هنگامی که رقبای خود را شناسایی کردید، آن‌ها را بر اساس این عوامل  ارزیابی کنید:

محصول: محصولات آن‌ها را با محصولات خود مقایسه کنید، در حالت ایده‌آل با خرید و آزمایش آن‌ها و صادقانه بت تیم خود به این سوال فکر کنید: کیفیتش چطور است؟ چه ویژگی‌هایی را دوست دارید یا دوست ندارید؟

اطلاعاتی در مورد رقبای خود جمع آوری کنید

قیمت‌گذاری: محصولات و خدمات آن‌ها چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟ آیا قیمت آن‌ها برای شرکای کانال و مشتریان متفاوت است؟ سیاست تخفیف آن‌ها چیست؟ آیا می‌توانید ساختار هزینه آن‌ها را تخمین بزنید؟

مکان: محدوده جغرافیایی یا منطقه خدماتی آن‌ها در مقایسه با کسب و کار شما چقدر است؟

تبلیغات: آن‌ها از چه تاکتیک‌های بازاریابی برای تعامل با مشتریان خود استفاده می‌کنند؟ حضور آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

موقعیت‌یابی: وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، اسناد محصول، بروشورها و کاتالوگ‌های آن‌ها را مرور کنید. بازارهای هدف آن‌ها چه کسانی هستند؟ پیشنهاد فروش منحصر به‌ فرد آن‌ها چیست؟

شهرت: مردم در مورد محصولات و خدمات رقبای شما به صورت آنلاین و در رسانه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟

منابع انسانی: سازمان آن‌ها چقدر بزرگ است؟ مشخصات کلی افرادی که استخدام می‌کنند چگونه است؟

مشارکت: تامین کنندگان آن‌ها چه کسانی هستند؟ چند وقت است که با هم کار می‌کنند؟

علاوه بر تجزیه و تحلیل کامل سالانه، کارشناسان می‌گویند مفید است که هر چند ماه یک‌بار زمانی را برای به‌روزرسانی سریع داده‌ها اختصاص دهید، تا اطمینان حاصل شود که همیشه به جای واکنش‌پذیری، فعال می‌مانید.

نقاط قوت و ضعف رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید

در طول جلسه دو ساعته با تیم خود، مهم است که بتوانید به راحتی عملکرد رقبای خود را با عملکرد خود مقایسه کنید. سپس، یک ارزیابی کتبی از نقاط قوت و ضعف هر رقیب تهیه کنید. به عنوان مثال، آیا آن‌ها به دلیل موقعیت مکانی خود محبوب هستند؟ دیدشان؟ کیفیت محصولاتشان؟ عملکرد کارکنانشان؟ قیمتشان خیلی بالاست؟ آیا محصول آن‌ها فاقد ویژگی کلیدی مورد نیاز مشتریان است؟

مزیت رقابتی خود را تعیین کنید

با تمام اطلاعاتی که در اختیار دارید، وقت آن رسیده است که بفهمید نتایج برای استراتژی کسب و کار شما چه معنایی دارند. از خود بپرسید: ما در چه چیزی نسبت به رقیب خوب هستیم و کجا می‌خواهیم تمرکز کنیم؟ تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی، به مشخص کردن مزیت رقابتی شما کمک می‌کند.

این می‌تواند یک نقطه قوت متمایز باشد که برای بازار هدف شما جذاب است و چیزی است که می‌توانید تصویر برند خود را ایجاد کنید و بر اساس آن ارتباط بگیرید یا اگر نقطه ضعفی در رقابت می‌بینید، می‌توانید علل آن را بررسی کنید و برای استفاده از فرصت، در کنار پرداختن به ضعف‌ها، تبلیغات جدیدی راه‌اندازی کنید. اگر شما تنها فروشگاه حوله در شهر کوچک خود هستید، به اتفاقاتی که در مغازه حوله فروشی در شهر بعدی می‌افتد، توجه داشته باشید و ببینید که انتخاب توسط مشتری چگونه صورت می‌گیرد.

نکات بیشتر برای انجام یک تحلیل رقابتی

اگر اولین تحلیل رقابتی خود را انجام می‌دهید، نگران دقیق بودن یا عمیق بودن جزئیات نباشید. بسیاری از کارآفرینان تمایل دارند فقط روی قیمت‌گذاری و محصولات رقبا تمرکز کنند. اما باید به هر چیزی که بر جایگاه رقبای شما در بازار تأثیر می‌گذارد نگاه کنید؛ مثلاً به این که مشتریانشان چگونه در حال تغییر هستند، آیا در کسب‌ و کارشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و غیره. ایجاد یک تصویر کامل از رقبای خود به شما بینش تصمیم‌گیری بسیار بیشتری برای حضور و توسعه در بازار می‌دهد.نکات بیشتر برای انجام یک تحلیل رقابتی

در حالت ایده‌آل، تحلیل شما حداقل یک یا دو رقیب مستقیم را در ترکیب نشان می‌دهد. اما اگر هیچ رقیب مستقیمی در منطقه خدمات جغرافیایی شما وجود نداشته باشد چه؟ این می‌تواند برای بسیاری از کارآفرینان کوچک‌تر مشکل باشد، به‌خصوص اگر آن‌ها یک محصول یا خدمات بسیار خاص داشته باشند.

در این مورد، هنوز هم می‌توانید یک تحلیل رقابتی انجام دهید. فقط باید خارج از چارچوب فکر کنید و به رقبای جایگزینی که ممکن است «سهم کیف پول» مشتریانتان را بدزدند، دقیق‌تر نگاه کنید. همچنین می‌توانید برای بدست آوردن معیار مقایسه‌ای به شهرها یا مناطق دیگر نگاه کنید.

ما در انستیتو نوین کسب و کار NBTI علاوه بر آموزش تحلیل رقبا، جامع‌ترین تحقیقات بازار متناسب با محصول و کسب و کار شما را انجام می‌دهیم.

پرسش‌های پرتکرار در زمینه تحلیل رقبا در کسب و کار

منظور از رقبا در بازار چیست؟

رقبا سایر مشاغلی هستند که می‌توانند کالاها و خدمات مشابه ما را به مشتریان ارائه دهند.

اولین مرحله تحلیل رقبا چیست؟

اولین قدم برای انجام یک تحلیل رقابتی، شناسایی رقبای خود است. دو نوع رقیب وجود دارد: مستقیم و غیرمستقیم

چه زمانی تحلیل رقبا انجام دهیم؟

تجزیه و تحلیل رقابتی، ابزاری است که می‌توانید از آن برای کشف این که کجای کسب و کارتان به خوبی کار می‌کند، کجا باید پیشرفت کنید و کدام روندها را باید پیش بگیرید، استفاده کنید. زمانی که شرکت شما به همان سرعتی که می‌خواهید پیش نمی‌رود، یا زمانی که رقبا سفارشات مشتریان ایده‌آل شما را تضمین می‌کنند، تجزیه و تحلیل رقابتی را جدی بگیرید.