هوش استراتژیک چیست؟ ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که توسط رقابت بیش از حد هدایت می‌شود و در آن عرضه‌ی مشاغل از تقاضا بیشتر است. برای بقای یک سازمان در چنین محیط رقابتی تهاجمی، درک بهتر رقابت و نیروهای رقابتی که بر موفقیت آن تأثیر می‌گذارند، ضروری است. شرکت‌ها باید بدانند که چگونه در رقابت باقی بمانند و چگونه تغییرات درون و بیرون صنایع خود را پیش بینی و نسبت به آن واکنش نشان دهند. به منظور مدیریت چنین دستاوردی، شرکت‌ها باید فرآیندی برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات عملی داشته باشند که می‌توان از آن، تصمیم‌های استراتژیک و تاکتیکی را استخراج کرد. در این مقاله به موضوع مهم و کاربردی استراتژیک می‌پردازیم.

نظام هوشمندی استراتژیک چگونه است؟

مقدمه‌ی هوش رقابتی (CI) اغلب به عنوان دانش و پیش‌آگاهی در مورد محیط عملیات خارجی سازمان تعریف می‌شود. هدف CI تسهیل تصمیم گیری فعالانه با تولید اطلاعات تجاری مورد نیاز به شکل عملی و در دسترس قرار دادن آن در زمان مناسب است. جهت گیری و استفاده از CI تاکتیکی و تا حدی استراتژیک است. هوش استراتژیک، نوعی از انواع هوش‌های رقابتی است که برای اهداف استراتژیک تولید می‌شود. مشتریان SI شامل افرادی هستند که در تصمیم گیری استراتژیک نقش دارند.

از منظر فرآیندها، هوش استراتژیک را می‌توان به عنوان بخشی از هوش رقابتی در نظر گرفت، زیرا فرآیندی سیستماتیک و مستمر با هدف تسهیل تصمیم گیری با اطلاعات مورد نیاز و به موقع است که به شکل عملی ارائه می‌شود.

گام به گام با هوش استراتژیک

تفاوت عمده بین SI و CI در این است که اقدامات SI به شدت بر حمایت از تصمیم گیری استراتژیک با نظارت بر جنبه‌های دارای اهمیت استراتژیک متمرکز است. کاربران SI عمدتاً افرادی هستند که در توسعه‌ی استراتژی نقش دارند. علاوه بر این، افق زمانی SI گسترده است و روی همه‌ی رویدادهای مهم تمرکز دارد: رویدادهای گذشته، حال و آینده. به طور خلاصه، هوش راهبردی را می‌توان اینگونه تعریف کرد: «فرآیندی سیستماتیک و مستمر برای تولید اطلاعات مورد نیاز و با ارزش استراتژیک به شکلی عملی برای تسهیل تصمیم گیری درازمدت».

این مقاله را نیز بخوایند: ” هوش سازمانی چیست؟ ” .

هوش استراتژیک بر چه نکاتی تاکید دارد؟

هوش استراتژیک به سیستم توانایی‌های زیر مربوط می‌شود که به گفته‌ی “مایکل مککوبی” برخی از موفق‌ترین رهبران در تجارت، دولت و ارتش را مشخص می‌کند.

فرم درخواست مشاوره

  • آینده‌نگاری: توانایی درک روندهایی که تهدیدها یا فرصت‌هایی را برای سازمان ایجاد می‌کنند.
  • چشم انداز: توانایی مفهوم سازی یک حالت ایده آل آینده بر اساس آینده نگری و ایجاد فرآیندی برای مشارکت دادن دیگران برای اجرای آن.
  • تفکر سیستمی: توانایی درک، ترکیب و ادغام عناصری که به عنوان یک کل منسجم برای رسیدن به یک هدف مشترک عمل می‌کنند.
  • انگیزش: توانایی ایجاد انگیزه در افراد مختلف برای همکاری با یکدیگر برای اجرای یک چشم انداز. درک اینکه چه چیزی افراد را برمی‌انگیزد، بر اساس توانایی دیگری یعنی هوش شخصیتی استوار است.
  • مشارکت: توانایی ایجاد اتحادهای استراتژیک با افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها. این کیفیت به هوش شخصیتی نیز بستگی دارد.

هوش استراتژیک بر چه نکاتی تاکید دارد؟رابطه بین تفکر استراتژیک و هوش تصمیم گیری

تفکر استراتژیک و هوش تصمیم گیری، ارتباط نزدیکی با هم دارند. برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک موثر، باید بتوانید به طور استراتژیک در مورد آینده فکر کنید. این شامل در نظر گرفتن طیفی از نتایج، خطرات و فرصت‌های بالقوه است.

مقاله ” تحلیل میدان نیرو ” را حتما مطالعه نمایید.

با این حال، تفکر استراتژیک به تنهایی کافی نیست. برای تصمیم گیری آگاهانه، باید به داده‌های دقیق و مرتبط دسترسی داشته باشید. اینجاست که هوش تصمیم گیری وارد می‌شود. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای اطلاع از تصمیمات خود، می‌توانید درک عمیق‌تری از مشکلات پیچیده به دست آورید و فرصت‌های جدید را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما مدیر عامل یک شرکت خرده فروشی هستید و می‌خواهید استراتژی جدیدی برای افزایش فروش ایجاد کنید. تفکر استراتژیک شامل در نظر گرفتن تمام جنبه‌های موقعیت است؛ مانند روند بازار، ترجیحات مشتری و فعالیت رقبا. با این حال، بدون داده‌ها، تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه کدام استراتژی را باید دنبال کرد، دشوار خواهد بود.

با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توانید بینش‌هایی در مورد رفتار مشتری به دست آورید، مانند اینکه چه محصولاتی را بیشتر خریداری می‌کنند و چگونه خریدی را ترجیح می‌دهند. این داده‌ها می‌توانند تصمیمات استراتژیک شما را مشخص کنند و به شما کمک کنند تا استراتژی موثرتری برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

نکاتی برای بهبود تفکر استراتژیک و هوش تصمیم گیری

اکنون که رابطه‌ی بین تفکر استراتژیک و هوش تصمیم را بررسی کردیم، بیایید به نکاتی برای بهبود این مهارت‌ها و توسعه‌ی یک رویکرد مبتنی بر داده‌ی بیشتر برای تصمیم‌گیری نگاه کنیم. در کنار هوش استراتژیک، مقاله هوش اجرایی چیست؟ را هم مطالعه نمایید.

سوالات درست بپرسید

پرسیدن سوالات درست برای ایجاد یک ذهنیت استراتژیک، ضروری است. زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوید، زمانی را به در نظر گرفتن تمام جوانب موقعیت اختصاص دهید و سؤالاتی بپرسید که به شما کمک می‌کند درک عمیق‌تری از مشکل به دست آورید. برای مثال، ممکن است بپرسید:

  • نتایج بالقوه‌ی این تصمیم چیست؟
  • خطرات و فرصت‌های مرتبط با هر نتیجه چیست؟
  • برای تصمیم گیری آگاهانه به چه داده‌هایی نیاز دارم؟
  • با پرسیدن این نوع سوالات، می‌توانید ذهنیت استراتژیک‌تری داشته باشید و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

تجزیه و تحلیل داده ها را در آغوش بگیرید

تجزیه و تحلیل داده‌ها ابزار قدرتمندی برای تصمیم گیری است. با استفاده از داده ها برای اطلاع از تصمیمات خود، می‌توانید بینش‌هایی در مورد مشکلات پیچیده به دست آورید و فرصت‌های جدید را شناسایی کنید. با این حال، مهم است که از داده‌های مناسب استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که تجزیه و تحلیل شما دقیق و مرتبط است.

تجزیه و تحلیل داده ها در هوش استراتژیکبرای پذیرش تجزیه و تحلیل داده‌ها، با شناسایی داده‌هایی که برای تصمیم گیری آگاهانه نیاز دارید، شروع کنید. این ممکن است شامل داده‌های مشتری، داده‌های بازار یا داده‌های مالی باشد. هنگامی که داده‌های مورد نیاز خود را شناسایی کردید، مطمئن شوید که دقیق و مرتبط هستند. این ممکن است شامل تمیز کردن و سازماندهی داده‌ها یا کار با یک تحلیلگر داده باشد تا اطمینان حاصل شود که تجزیه و تحلیل شما دقیق است.

با دیگران همکاری کنید

همکاری برای ایجاد یک ذهنیت استراتژیک‌تر امری استراتژیک و ضروری است. با کار با دیگران، می‌توانید دیدگاه‌ها و بینش‌های جدیدی در مورد مشکلات پیچیده به دست آورید. این می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و استراتژی موثرتری برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

هنگام همکاری با دیگران، مهم است که دیدگاه‌ها و تجربیات مختلف را گرد هم آورید. این ممکن است شامل کار با همکاران از بخش‌های مختلف یا مشارکت با کارشناسان خارجی باشد. با گرد هم آوردن دیدگاه‌های مختلف، می‌توانید درک جامع‌تری از مشکل ایجاد کنید و فرصت‌های جدیدی را برای کسب و کار خود شناسایی کنید.

از شکست درس بگیرید

شکست، بخشی اجتناب ناپذیر از فرآیند تصمیم گیری استراتژیک است. با این حال، مهم است که از شکست‌های خود درس بگیرید و از آنها برای اطلاع رسانی تصمیمات آینده استفاده کنید. وقتی با شکست مواجه می‌شوید، زمانی را به تأمل در مورد اشتباهات و کارهای متفاوتی که می‌توانستید انجام دهید، اختصاص دهید. از این اطلاعات برای آگاهی دادن به تصمیمات آینده و ایجاد استراتژی موثرتر برای کسب و کار خود استفاده کنید.

چرا هوش استراتژیک اهمیت دارد؟

هوش استراتژیک، داده‌ها و بینش لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد امنیت کلی سازمان شما فراهم می‌کند. این یک نمای کلی از کل محیط تهدید با تمرکز بر چگونگی تأثیر آن تهدیدات بر سازمان شما است. هوش استراتژیک با تهدیدهای فردی یا نحوه‌ی پاسخگویی به آنها سر و کار ندارد. (این یک داستان اطلاعات عملیاتی و تاکتیکی است.) در عوض، همه چیز در مورد روندها و تحولات عمومی امنیت سایبری است؛ تهدیدهایی که در سراسر جهان شناخته شده و در حال توسعه هستند.

چرا هوش استراتژیک اهمیت دارد؟به عنوان مثال، اطلاعات تهدید استراتژیک به تعداد کلی حوادث سایبری می‌پردازد، اینکه آیا در حال افزایش هستند، چه نوع تهدیدهایی برجسته‌تر هستند، و چه نوع تهدیدات جدیدی احتمالاً در طول یک سال آینده ایجاد می‌شوند. با در دست داشتن این هوشمندی، مدیریت ارشد می‌تواند ریسک نسبی سازمان شما را بهتر ارزیابی کند، بودجه‌های امنیتی فناوری اطلاعات را تعیین کند، پرسنل لازم را استخدام کند و رویکرد کلی شرکت را برای امنیت سایبری تعیین کند.

پرسش های  پر تکرار درباره هوش استراتژیک

مطالعه‌ی هوش استراتژیک چیست؟

اصطلاح «هوش استراتژیک» به چه معناست؟ در دانشگاه اطلاعات ملی، این به معنای نقشی است که کل جامعه در حمایت از فرآیندها، توسعه و اجرای استراتژی امنیت ملی ایفا می‌کند.

مزایای هوش استراتژیک چیست؟

هوش استراتژیک با درگیر کردن مدیران در فرآیند توسعه‌ی استراتژی، با کمک به مدیریت در اتخاذ تصمیمات بهتر و مبتنی بر واقعیت، ارزش ایجاد می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد تا انتخاب‌های استراتژیک را دارای کمیت یا واجد شرایط کنند و استراتژی‌ها را بیان کنند.

مدیریت اطلاعات استراتژیک چیست؟

مدیریت هوشمند استراتژیک، جنبه‌های تکنولوژیکی و اجتماعی مدیریت اطلاعات را برای الزامات امنیت ملی معاصر بررسی