تحلیل میدان نیرو و تدوین بهترین نقشه راه برای سازمان ها : تحلیل میدان نیرو به زبان ساده، چارچوبی برای درک عواملی است که می‌توانند بر یک تغییر بالقوه تأثیر بگذارند. این تغییر می‌تواند با یک پروژه‌ی فردی یا سازمانی مرتبط باشد. برای اینکه یک تغییر اتفاق بیفتد، باید نیروهای محرک (کمک کننده) تقویت شوند یا نیروهای مقاومت کننده (ممانعت کننده) تضعیف شوند.

این مدل در ابتدا توسط روانشناس اجتماعی “کرت لوین” ایجاد شد، که فرآیند تغییر فردی را به عنوان تعادل بین دو نوع نیرو توصیف کرد؛ نیروهایی که حرکت را به سمت یک هدف هدایت می‌کنند (نیروهای کمک کننده) یا مانع حرکت به سمت یک هدف (نیروهای بازدارنده) می‌شوند.

تجزیه و تحلیل میدان نیرو یک ابزار اساسی است که می‌تواند به شما کمک کند پس از شناسایی علت اصلی، اقدام کنید. این تکنیک بر این فرض استوار است که هر موقعیتی نتیجه‌ی تاثیرنیروهای موافق و مخالف است. مقابله با نیروهای مخالف یا افزایش نیروهای مساعد به ایجاد تغییر، به تقویت نکات مثبت و حذف یا کاهش نکات منفی کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل میدان نیرو به شرح زیر است:

  • نکات مثبت و منفی یک موقعیت را ارائه می‌دهد تا به راحتی قابل مقایسه باشند.
  • تمام جنبه‌های ایجاد تغییر مورد نظر را در نظر می‌گیرد.
  • توافق در مورد اولویت نسبی عوامل در هر طرف ترازنامه را مشخص می‌کند.
  • تفکر صادقانه در مورد ریشه‌های اساسی یک مشکل و راه حل آن را بنیان می‌نهد.

هدف از تجزیه و تحلیل میدان نیروهدف از تجزیه و تحلیل میدان نیرو چیست؟

سازمان‌ها تجزیه و تحلیل میدان نیرو را انجام می‌دهند تا نمودارهای میدان نیرو را برای ارائه‌ی نقشه راه برای برنامه های عملیاتی بسازند. همانطور که آن‌ها نیروهای مثبت و منفی را که بر تغییر تأثیر می‌گذارند، تجزیه و تحلیل می کنند، صاحبان کسب و کارها می‌توانند ببینند که چگونه وضعیت فعلی تعادل آن‌ها ناشی از انفعال نیست، بلکه ناشی از دوزهای مساوی از اقدامات مخالف است.

هنگامی که شرکت‌ها از ابزارهای تحلیل میدان نیرو برای شروع یک ابتکار جدید استفاده می‌کنند، از قبل با درک توازن قدرت فعلی، نیروهای محرکه‌ای که می‌توانند تغییر را به پیش ببرند و نیروهای مقاومتی که می‌توانند تغییرات را تا حد توقف کند کنند، وارد فرآیند می‌شوند. این ذخیره‌ی دانش، تصمیم‌گیری رهبران را تسهیل می‌کند، زیرا آن‌ها مسیری رو به جلو ترسیم می‌کنند که نیروهای محرکه را در بر می‌گیرد و نیروهای مقاومت را هدایت می‌کند.

فرم درخواست مشاوره

پیشنهاد میکنیم مقاله ” نوروبیزینس چیست؟ را حتما بخوانید.

چه زمانی باید از تحلیل میدان نیرو استفاده کرد؟

در حالی که تجزیه و تحلیل میدان نیرو برای تشخیص یک مشکل استفاده می‌شود، می‌توانید از آن برای موارد زیر استفاده کنید:

  • توازن قوا را بشناسید.
  • تصمیم گیرندگان را شناسایی کنید.
  • بیاموزید که بزرگ‌ترین تشویق کنندگان و منتقدان چه کسانی هستند.
  • راه‌هایی برای تأثیرگذاری بر کسانی که در مقابل تغییر هستند، بیابید.
  • تصمیم بگیرید که آیا باید با یک تغییر پیشنهادی پیش بروید.
  • به تعیین تصمیم درست تجاری کمک کنید.

مراحل گام به گام فرآیند تحلیل میدان نیرو

ایده‌ی پشت تحلیل میدان نیرو این است که موقعیت‌ها با تعادل بین نیروهایی که باعث تغییر می‌شوند و نیروهایی که در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند، حفظ می‌شوند. تجزیه و تحلیل میدان نیرو را از طریق مراحل زیر انجام دهید:

  • تمام نیروهای ممکن را در داخل و خارج سازمان که می‌توانند به نفع یا علیه راه حل کار کنند، درگیر طوفان فکری کنید.
  • قدرت هر یک از نیروها را ارزیابی کنید.
  • نیروها را در نمودار میدان نیرو قرار دهید، به طوری که طول هر فلش در نمودار متناسب با قدرت نیرویی باشد که نشان می‌دهد.
  • برای هر نیرو، به ویژه نیرو‌های قوی‌تر، در مورد چگونگی افزایش نیرو برای تغییر و کاهش نیروهای مخالف آن بحث کنید.

نحوه انجام تجزیه و تحلیل میدان نیرو

می‌توانید نمودار تجزیه و تحلیل میدان نیرو را روی رایانه، تخته سفید یا یک تکه کاغذ انجام دهید. این مراحل را برای تجزیه و تحلیل نیروهای محرک تغییر و جلوگیری از تغییر در سازمان خود دنبال کنید:

  1. نمودار تحلیل میدان نیرو را رسم کنید: تجزیه و تحلیل میدان نیروی خود را با ترسیم سه ستون عمودی بسازید. ستون مرکزی شما نتیجه دلخواه شما را خلاصه می‌کند. ستون سمت چپ شما حاوی نیروی محرکه‌ی شما برای تغییر است. برخی از افراد دوست دارند این ستون‌ها را با فلش‌هایی که به سمت داخل که تغییرات مورد نظر شما را خلاصه می‌کند، نشان دهند.
  2. تغییر مورد نظر خود را یادداشت کنید: در ستون وسط خود، نتیجه مورد نظر خود را یادداشت کنید. می توانید از جملات کامل استفاده کنید یا هدف خود را با استفاده از نقاط گلوله مشخص کنید.
  3. نیروهای محرک را بنویسید: در ستون سمت چپ خود، نیروهای محرکه‌ای را فهرست کنید – پول، فناوری‌های جدید، جنبش‌های اجتماعی، پرسنل و موارد دیگر- که می‌توانند شما را به سمت تغییر دلخواهتان سوق دهند.
  4. نیروهای مخالف را یادداشت کنید: در ستون سمت راست خود، نیروهای بازدارنده را فهرست کنید – افراد، موقعیت‌های مالی، گروه‌های ذینفع خاص، موقعیت‌های اجتماعی و موارد دیگر- که ممکن است تغییر شما را متوقف کرده و وضعیت موجود را مستحکم کند.
  5. تجزیه و تحلیل نیروها: نیروهای رقیب را در هر طرف نمودار تحلیل میدان نیروی خود ارزیابی کنید. به تعداد خام نیروها در هر طرف و کیفیت آن نیروها توجه کنید. با توجه به نیروهایی که به هر سمتی فشار می‌آورند، باید درک روشنی داشته باشید که آیا شما باید یا نباید با یک ابتکار تغییر پیش بروید. اگر تصمیم دارید ادامه دهید، ابزار تجزیه و تحلیل میدان نیرو به شما کمک می‌کند تا درگیری‌های احتمالی را در مسیر تغییرات پایدار، هدایت کنید.

نمونه های تحلیل میدان نیرو

از این مثال‌ها استفاده کنید تا ببینید چگونه تحلیل میدان نیرو می‌تواند تصمیم‌گیری سازمان را هدایت کند:

اصلاح یک وب سایت

یک شرکت تجارت الکترونیک را تصور کنید که به فکر تجدید وب سایت خود است. می‌تواند از ابزارهای تجزیه و تحلیل میدان نیرو برای ترسیم  پیشرفت احتمالی با سایت بازسازی‌شده استفاده کند. نیروهای محرک ممکن است شامل فناوری جدیدی باشند که سایت را قابل مدیریت‌تر می‌سازند.  نیروهای بازدارنده برای تغییر پیشنهادی ممکن است شامل قیمت بالا، خطر اشکالات سایت که تجربه‌ی کاربر را می‌کاهد و رضایت داخلی از وضعیت فعلی باشد.

این مقاله را حتما مطالعه نمایید ” هوش استراتژیک چیست؟ “.

ساخت استادیوم

شهری را تصور کنید که در نظر دارد یک استادیوم جدید برای تیم ورزشی خود بسازد. شهر می‌تواند به‌جای فهرست کردن مزایا و معایب یا سفارش تجزیه و تحلیل SWOT، از تجزیه و تحلیل میدان نیرو برای ترسیم افرادی استفاده کند که ممکن است ساخت استادیوم را به پیش ببرند یا آن را کاملاً منتفی بدانند.

نیروهای محرک ممکن است شامل هزینه‌های ساخت و ساز توسط تیم، علاقه توسعه دهندگان املاک به ساخت املاک در اطراف استادیوم و ضرب الاجل تعیین شده توسط لیگ ورزشی برای تایید استادیوم یا خطر از دست دادن تیم باشد. نیروهای مقاومت شامل گروه‌های مالیات دهندگانی هستند که مخالف هرگونه هزینه‌های عمومی هستند و فعالان محیط زیست که از تأثیر ساخت و ساز در طبیعت بیم دارند.

پیشنهاد میکنیم مقاله: عارضه یابی صنعتی را مطالعه نمایید.

تغییرات موثر با تحلیل میدان نیرو

در تحلیل میدان نیرو، تغییر به عنوان حالت عدم تعادل بین نیروهای محرک (مانند پرسنل جدید، بازارهای در حال تغییر، فناوری جدید) و نیروهای بازدارنده (مانند ترس افراد از شکست، مدیریت سازمانی) مشخص می‌شود. برای دستیابی به تغییر به سمت یک هدف یا چشم‌انداز سه مرحله لازم است:

  • ابتدا، یک سازمان باید نیروهای محرک و بازدارنده‌ای را که آن را در حالت شبه تعادل نگه می‌دارند، از حالت انجماد خارج کند.
  • دوم، عدم تعادل به نیروها معرفی می‌شود تا امکان وقوع تغییر فراهم شود. این را می‌توان با افزایش درایورها، کاهش مهارها یا هر دو به دست آورد.
  • سوم، هنگامی که تغییر در حال رخداد است.

پرسش‌های پرتکرار در زمینه تحلیل میدان نیرو

چرا از تحلیل میدان نیرو استفاده می‌شود؟

تصمیم‌گیری در مورد آزمایش ایده‌های جدید برای تیم‌ها می‌تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که نظرات مختلفی وجود دارد. تجزیه و تحلیل میدان نیرو یک رویکرد ساختاریافته برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد که به تیم‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیروهایی را که باعث تغییر می‌شوند یا نیروهای دیگری که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند، در نظر بگیرند.

مزایای آنالیز میدان نیرو مزایای آنالیز میدان نیرو چیست؟

برخی از مزایای استفاده از تحلیل میدان نیرو عبارتند از:

درک آن آسان است.

ریسک را به صورت بصری نشان می‌دهد.

به تصمیم‌گیری شفاف‌تر و سریع‌تر کمک می کند.

می‌تواند همه‌ی افراد سازمان را در فرآیند مشارکت دهد.

جایگزین‌های تحلیل میدان نیرو چیست؟

می‌توانید از طیف وسیعی از ابزارهای تصمیم‌گیری برای تکمیل یا جایگزینی تحلیل میدان نیرو مانند ماتریس هزینه/فایده، تحلیل سناریو، SWOT یا تحلیل پارتو استفاده کنید.