بیزینس کوچینگ چیست؟ کوچینگ یک نوع توانمند سازی شناختی برای ارتقاء و بهبود عملکردهاست. کوچینگ می‌تواند در بحران‌ها، مسائل مهم زندگی، تصمیم‌های دشوار یا مشکلات شخصی نیز پشتیبانی حرفه‌ای باشد. در اینجا تمرکز بیشتر بر کوچ  بیزینس است. بیزینس کوچ در درک یک نگرانی یا حل یک مشکل، مشتری را همراهی می‌کند.

هدف کوچینگ در زمینه حرفه‌ای در درجه اول بهبود یادگیری و عملکرد با در نظر گرفتن منابع مراجع است. بیزینس کوچ‌ها معمولاً از خارج از سازمان و برای تجزیه و تحلیل تعارضات به‌ وجود آمده در سازمان و یافتن راه حل استفاده می‌شوند. در این مقاله که توسط متخصصین بیزینس کوچینگ اجرایی انستیتو نوین کسب و کار NBTI تهیه شده است، به بررسی ابعاد مختلف بیزینس کوچینگ می‌پردازیم.

آشنایی با کوچینگ عملکرد بیزینس‌ها

تفاوت قاطع بین کوچینگ و کوچینگ کسب‌ و کار در ماهیت و تفکیک حرفه‌ای آن نهفته است. بنابراین کوچ بیزینس شغلی، کوچینگی است که محتوای آن حول موضوعی می‌چرخد ​​که به دنیای کار و حرفه فرد یا افراد مربوط می‌شود. در کوچینگ کسب‌ و کار معمولاً این‌طور است که علاوه بر مراجع، شخص یا اشخاص ثالثی نیز درگیر فرآیند کوچینگ هستند. اغلب، منابع انسانی (HR) یا مدیرعامل یا مدیران میانی سازمان هم در بیزینس کوچینگ، دخیل می‌شوند.

محتوای خاص گفتگو و گاهی اوقات اظهارات انتقادی مراجع، همیشه محرمانه و در راستای بهبود شاخص‌های کلی سازمان است.

بیزینس کوچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

این نوع از کوچینگ، برای رهبران، مدیران، متخصصان منابع انسانی، مربیان مهارت‌های کسب‌ و کار، مشاوران، روانشناسان، مربیان و همه کسانی که علاقمند به توسعه و تغییر شاخص‌های فردی یا سازمانی هستند، مناسب است. ماموریت این فرآیند، افزایش آگاهی از مزایای کوچینگ و کمک به ایجاد فرهنگ توسعه و ارتقاء سطوح عملکرد در سازمان‌هاست. از آنجا که روند مربیگری داخلی در حال ظهور است، هدف ما حمایت قابل‌ توجهی از رهبران ارشد و متخصصان منابع انسانی برای گذراندن این سفر تحول آفرین است.

روش‌های کوچینگ کسب و کار

یکی از ویژگی‌های مهم کوچینگ این است که قابلیت شخصی‌ سازی شدن و سفارشی شدن را دارد و معمولاً در یک دوره زمانی معین و با در نظر گرفتن یک هدف تجاری خاص انجام می‌شود. کوچینگ مشابه، اما متمایز از مربیگری است. کوچینگ اغلب برای کمک به افراد هنگام آماده شدن یا حرکت به سمت بهبود مستمر در سطح سازمان، بهبود عادات کاری، سازگاری بیشتر با محیط در حال تغییر یا غلبه بر موانع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرم درخواست مشاوره

چرا به کوچینگ شغلی نیاز داریم؟

البته تأثیر کوچینگ، ابتدا به موارد فردی و مهم‌تر از همه به اهداف فردی بستگی دارد. اما وقتی در قالب سازمان قرار می‌گیرد، به تجمیع اهداف فردی و در کلی به نام اهداف سازمانی ارتقاء می‌یابد. اثرات کوچینگ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

چرا به کوچینگ شغلی نیاز داریم؟

 

  • شما فعالانه فرمان را در دست می‌گیرید و روی صندلی مسافر نمی‌نشینید.
  • شما به طور مستقل تجربه درونی خود را کنترل می‌کنید و می‌توانید منابع احساسی خود را در موقعیت‌های مهم فعال کنید.
  • شما می‌توانید به خود انگیزه دهید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.
  • شما اهدافی ایجاد می‌کنید که ارزش جنگیدن دارند و به این اهداف می‌رسید.
  • استرس خود را کاهش می‌دهید.
  • راه‌حل‌های جدید و راه‌های خروج از بحران را کشف می‌کنید.
  • جهت‌ گیری، معنا و ابعاد هویتی پیدا می‌کنید.
  • شما روابط با اطرافیانتان را بهبود می‌بخشید و همدلی خود را افزایش می‌دهید.

آموزش بیزینس کوچینگ

کوچینگ در محیط کسب‌ و کار، یک روش آموزشی است که در آن یک فرد آموزش دیده به عنوان مربی، مشاوره و راهنمایی می‌دهد تا به توسعه مهارت‌ها، عملکرد و حرفه افراد در کسب و کار و سازمان کمک کند. کوچینگ از شایستگی‌های مشابه HR در راهنمایی و مشاوره (به عنوان گامی در یک سیستم نظم و انضباط مترقی) متمایز است و بیشتز نقش همراه و حامی فرآیندهای توسعه محور را دارد.

کوچینگ همچنین ممکن است یکی از ابزارهای مورد استفاده برای توسعه مدیریت باشد اما از نظر کاربرد، گسترده‌تر از آموزش مدیریت است.

از آن‌جا که سازمان‌ها اهداف و مزایای متعدد کوچینگ را درک کرده‌اند، این مهارت به طور چشمگیری رشد کرده است و برخی از سازمان‌ها فعالانه برای ایجاد فرهنگ کوچینگ تلاش می‌کنند. فرهنگ کوچینگ در یک سازمان فراتر از مربیگری رسمی است. این فرهنگی است که در آن از رفتارهای سازنده‌ی تعامل محور به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط، مدیریت و تأثیرگذاری بر دیگران استفاده می‌شود.

همچنین محیطی است که برای یادگیری و توسعه تک به تک منابع انسانی در سازمان، ارزش قائل است. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله: آموزش بیزنس‌کوچینگ را حتما بخوانید.

کوچینگ کسب و کار چگونه عمل می‌کند؟

کوچینگ کسب‌ و کار یک استراتژی فرآیند محور تحقیق‌ شده و مستند برای دستیابی به اهداف در یک زمینه چالش برانگیز است که مراجع معمولاً نتوانسته به تنهایی و به طور کامل آن را حل کند. به همین دلیل است که  کوچینگ اغلب با یک مانع، یک مشکل مشخص یا یک چالش آغاز می‌شود.

شالوده علمی کوچینگ بسیار مهم است زیرا در صنعت کوچینگ، متخصصان و گروه‌های خودخوانده نیز وجود دارند.

روش‌های کوچینگ اغلب تلفیقی از روانشناسی علمی و تحقیقات مغزی است و به خوبی با ابزار حمایتی مستحکم شده است. البته این نیز مهم است که این روش‌ها نه تنها در تئوری، بلکه جنبه‌ی عملیاتی روزمره نیز دارند. ما در انستیتو نوین کسب و کار NBTI با تلفیق ابزارهای کوچینگ و نوروبیزینس و تحول دیجیتال، به سازمان‌ها ورود می‌کنیم و صفر تا صد مباحث منابع انسانی، سیستم سازی و فروششان را بهینه می‌کنیم.

زمینه‌های فعالیت در کوچینگ کسب و کار

در ادامه می‌خواهیم به شما یک نمای کلی از زمینه‌های احتمالی فعالیت یک کوچ کسب‌ و کار را ارائه دهیم. با این حال، به خاطر داشته باشید که محتوا و اولویت‌ بندی ممکن است بسته به هر سازمان و کسب و کار متفاوت باشد:

  • مشاوره تعارضات درون و برون سازمانی
  • سازماندهی و سیستم سازی در سازمان
  • روش‌های بازسازی شناختی منابع انسانی
  • مدیریت کیفیت
  • مداخله در بحران
  • مشاوره سازمانی

این بخش‌ها در کسب‌ و کارهای گوناگون به شکل معناداری متفاوتند.

کوچینگ کسب و کار چه زمانی می‌تواند مفید باشد؟

سازمان‌ها به فراخور موقعیت‌ها و چالش‌های مختلف خود، یک مربی کسب‌ و کار را برای حمایت از مدیران اجرایی یا اعضای تیم با پتانسیل زیاد برای دستیابی به نتایج بهتر، وارد سازمان می‌کنند. بنابراین وظیفه یک مربی کسب و کار، مشاوره دادن به سیستم منابع انسانی یک سازمان در موقعیت‌های چالش‌ برانگیز و هدایت آنان به سمت تصمیمات درست است.

کوچینگ کسب و کار چه زمانی می‌تواند مفید باشد؟

 

برخی از اهداف کوچینگ کسب‌ و کار عبارتند از: ارتقای نقاط قوت، شناخت و کاهش نقاط ضعف، افزایش بهره‌ وری و ارتقای توسعه شخصی منابع انسانی سازمان.

منابع انسانی سازمان از طریق کوچینگ،  پتانسیل‌های اصلاحی خود را به کار می‌گیرند. به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند به شکل دادن چشم‌ انداز روشنی از سازمان و ایجاد یک تیم قوی کمک کنند. بنابراین، سازمات‌ها می‌توانند از کار با یک بیزینس کوچ، موارد زیر را انتظار داشته باشند:

  • برای به دست آوردن اطلاعات و بینش‌های مهم، سوالات زیادی از نیروها بپرسد.
  • توصیه‌های ارزشمندی برای افزایش عملکرد تیم و ارتقای توسعه شرکت ارائه دهد.
  • ابزارهای مناسب را در اختیار کارآفرینان و افراد پر پتانسیل قرار دهد تا بتوانند پتانسیل‌های عملکردی خود را به طور کامل توسعه دهند.
  • افزایش اعتماد به نفس کارکنان
  • بهبود کیفیت ارتباطات درون سازمانی

معرفی کتاب‌های شاخص در حوزه کوچینگ کسب و کار

بیزینس کوچ شما را در واقع برای رهبری و مدیریت آماده می‌کند. مطالعه این کتاب‌ها را از آن رو توصیه می‌کنیم که مسیر راه را برایتان روشن خواهد کرد:

مربیگری برای عملکرد بهتر اثر سرجان وایتمور:

این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های عرصه بیزینس کوچینگ است و بارها تجدید چاپ شده  و برای ارتقاء مهارت بیزینس بسیار مفید است

کتاب عادت مربیگری اثر مایکل بانگی استانی پر:
این کتاب مدیران را مورد خطاب، و مواردی همچون هوش هیجانی و عاطفی را در زمینه بیزینس مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب منطقه ناراحتی اثر مارسیا رینولدز:

این کتاب را باید جزو خاص‌ترین کتاب‌های این حوزه برشمرد. این کتاب به هر صاحب کسب‌ و کار یا مربی یاد می‌دهد چگونه ارتباط موثری بین اجزای کسب‌ و کار برقرار نماید.

چرا بیزینس کوچینگ برای همه کسب و کارها ضروری است؟

کوچینگ ارتباط خاصی به کاستی‌ها یا ضعف‌ها ندارد، بلکه به توانایی‌ها و استعدادهای فردی موجود مربوط می‌شود. گاهی بیزینس‌ها در شرایط فعلی خود نیز بسیار خوب هستند، اما می‌دانند که پتانسیل بسیار بیشتری دارند و با توجه به توانایی‌هایشان می‌توانند مهارت‌های بسیار بیشتری داشته باشند. پس برای بهتر شدن کیفیت کارشان به دنبال کوچینگ می‌گردند. در این مقاله به بررسی بیزینس کوچینگ و دستاوردهای آن پرداختیم.

پرسش‌های متداول در زمینه آموزش بیزینس کوچینگ

چرا به مربیگری کسب‌ و کار نیاز داریم؟

مربیگری کسب‌ و کار نه‌ تنها می‌تواند کارکنان واجد شرایط را در دراز مدت به یک سازمان و سیستم متصل کند، بلکه عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. علاوه‌ بر این، کوچینگ کسب‌ و کار می‌تواند به ایجاد یک ذهنیت رشد محور کمک کند.

قیمت دوره بیزینس کوچینگ چقدر است؟

هزینه کوچینگ و مربی با کارشناسان عرصه تجارت در یک رده است و به تعداد جلسات مورد نیاز و گستره صنعت و کسب و کار بستگی دارد.

اهداف بیزینس کوچینگ چیست؟

برخی از اهداف کوچینگ کسب‌ و کار عبارتند از: ارتقای نقاط قوت، شناخت و کاهش نقاط ضعف، افزایش بهره‌ وری و ارتقای مهارت‌های فردی در کسب و کار.